Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Er zijn een heleboel creatieve manieren te bedenken hoe je een nieuwe auto kunt introduceren. Maar bedenken dat je met een nieuwe Land Rover Discovery diep onder de grond in een nog steeds werkende mijn een hindernis parcours moet gaan rijden wat in het volle daglicht al lastig genoeg is, is zo’n beetje wel de max.
Wat niet meer dan een idee was ruim een jaar geleden was afgelopen week werkelijkheid in een grote nog werkende mijn in Duitsland niet ver van de Luxemburgse grens. Met een aantal splinternieuwe First Edition Land Rover Discovery modellen afdalen tot diep in de mijn en daar een paar uur durend programma afwerken. Een jaar lang van voorbereiding, welke mijn zou geschikt kunnen zijn, is het er breed genoeg, hoe gevaarlijk is het, welke risico’s lopen we en hoe krijgen we een trial die haalbaar is.
Ongelofelijke ervaring, ongelofelijke auto
Land Rover bedacht het en het resultaat is een ongelofelijke ervaring met een ongelofelijke auto. Laten we eerst maar beginnen met de Discovery. Groter dan groot in alles. Het is iets waar je je permanent van bewust bent. Wie in een gemiddelde SUV stapt voelt dat hij of zij in een grote ruime auto gaat zitten. Bij de Discovery werkt dat gevoel alleen een factor 10 heftiger. Je stapt niet in, je stapt omhoog, Je stapt niet uit, je stapt omlaag. Een portier lijkt meer op een kluisdeur met een raam en als je de achterbanken via een slimme knop omlaag drukt is daar ook nog 2.500 liter aan bagageruimte.
Groot genoeg!
Geen auto waar je gaat tellen hoeveel kratjes bier je hierin kunt meenemen. Dit is een SUV waar je 12 vaten bier in gaat halen voor een feest met de hele straat. Dit is een ongekend grote auto en om het in het juiste jargon te zeggen, een ontiegelijk grote bak. Een auto waar de dierenarts een trailer met twee paarden achter hangt of iemand die de buurt wil imponeren met een speedboot van een meter of acht. Het is de SUV waarmee je een andere SUV gaat lostrekken uit de klei als blijkt dat dat 4-wiel-aandrijving niet altijd voldoende is. Deze Discovery is een SUV zoals dat ooit bedoeld was met heel veel power, dito rijgenot en dan ook nog moeiteloos geschikt voor zeven personen.
Een Land Rover Discovery met 4-cylinders kan dat?
Tja en dan hebben we natuurlijk de discussie of in al dit lekkers je ook met vier cylinders kunt gaan wegkomen. Om daarachter te komen hebben we met zowel een 2.0 liter Sd4 met 240 pk en de 3.0 liter Td6 kunnen rijden. Dat die 3.0 het op vermogen en koppel gaat winnen mag niet vreemd zijn. Echter voor ons ‘Hollandsche’ voornamelijk onder zeespiegel gelegen kikkerlandje is die Sd4 meer dan voldoende (er is ook een Td4 versie met 180 pk). Wees eerlijk dit zijn ook reiswagens waar we echt niet gaan uitzoeken of de Discovery last krijgt van hyperventilatie aka onderstuurgedrag in een iets te snel genomen bocht.
Dit is de doe-is-effe-normaal uitvoering, groot, statig, sportief ogend ook al zijn er nog steeds criticasters die het maar moeilijk hebben met die achterkant. Ook off road zit het helemaal oké met de 4-cylinder versie. Om dat te bewijzen mochten we geheel in lijn met het Land Rover thema ‘above and beyond’ diep onder de grond in een nog werkende mijn aan de bak (zie verder).
De prijs van de nieuwe Discovery begint voor de Td4 versie bij ruim 74 duizend euro, z’n snellere broertje kost ruim 5K meer en is zeker aan te raden. De 3.0 liter Td6 versie is beduidend duurder dan de 4-cylinder versie en kruipt richting de 97 duizend euro maar voor wie dat geen mallemoer uitmaakt, en die zijn er ook onder Land Rover (en Range Rover) rijders is waarschijnlijk de keuze al vooraf gemaakt.
Rijden in de TKDZ mijn
En dan het absolute hoogtepunt, het never done before, het ‘dat ga je niet geloven’, het ‘laat eerst de foto’s dan maar eens zien’ en het ‘alleen bij
Land Rover bedenken ze dit soort waanzinnige concepten’, het rijden in een nog steeds werkende mijn. Diep onder de grond en diep de mijnen in. Omlaag via nauwe tunnels, smalle tunnels met hindernissen, afdalen en balanceren op twee wielen. Niet geschikt voor mensen met claustrofobie en andere angsten. Land Rover houdt wel van een avontuurtje en dit leek ze eigenlijk best aardig om te doen. Tijdens de briefing werd ons met veel gevoel voor understatement vertelt dat tot nu toe iedereen weer veilig uit de mijn was gekomen. En dat nadat we uitvoerig uitleg kregen hoe we moesten overleven als er echt iets mis zou gaan. Ter geruststelling kreeg je een persoonlijke survival-kit mee met de opdracht, als er iets gebeurt, don’t move!
Het is een belevenis die je niet snel vergeet. Bijna 2,5 uur diep onder de grond waarbij het meest bijzondere moment zich buiten onze Discovery afspeelde. Ons Discovery-moment, 2.4 kilometer verwijderd van de uitgang, staan in het donker, licht uit, geen wind, een volledig zwarte wereld en waar je als je maar lang genoeg wacht je hart hoort kloppen. Een bijzonder moment tijdens een bijzonder experiment.
Het rijden met de Land Rover Discovery was fenomenaal, handen altijd aan het stuur, bij het dalen voeten van de rempedaal en het gas. Je overlaten aan de techniek die Land Rover groot heeft gemaakt en dat is een geweldige ervaring. De pikzwarte mijngangen soms net hoog en breed genoeg om te dalen of te klimmen kleuren, door het wit en blauw van de LED-lampen en het rood en oranje van de achterlichten, de wanden op een bijna spookachtige manier.
Onze Discovery vindt alles prima, rijden over een aantal treden kost geen moeite, rotsblokken op de grond bestaan niet en wanneer we 27 graden scheef hangen is het nog steeds muisstil in de auto. Het geeft de stevigheid aan van deze Land Rover. Waar je toch wat gekraak zou verwachten hoor je alleen het stationair van de auto. Zo rijden met 3 kilometer per uur schuin hangend bochten door. Tijd om na te denken heb je niet. Het is avontuur en vooral heel veel plezier. Het is een ‘once in a lifetime’ moment waarvoor je ze bij Land Rover alleen maar kunt bedanken. Dit was geweldig!
Verder lezen over Land Rover
Technology12.09.2024
Dit is Rover, de AI robotwaakhond van JLR
Automotive28.08.2024
Land Rover Classic Defender V8 van Works Bespoke
debuteert op Goodwood RevivalGadgets17.03.2023
Must have: de LEGO Icons Classic Land Rover Defender 90-set
Automotive22.02.2023
Jaguar Land Rover opent 3 nieuwe techhubs
verdere ontwikkeling autonome rijsystemenAutomotive25.11.2020
Jaguar Land Rover ontwikkelt een Smart City Hub voor elektrische voertuigen
Onderzoek voor autonome, verbonden en gedeelde voertuigenAutomotive07.11.2018
Wagenziekte kan voorkomen worden in de nieuwe Jaguars & Land Rovers
Automotive29.08.2018
Jaguar Land Rover test ‘ogen’ op zelfrijdende auto’s
Voetgangers weten dat de auto hen gezien heeft en dat helptMobile15.05.2018