Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Citroën heeft als locatie voor de introductie van de nieuwe Citroën C3 Aircross gekozen voor het Franse Corsica. Het eiland waar geen rechte weg is te ontdekken. Het boeiende landschap met z’n vele offroad mogelijkheden lijkt dan ook ’the perfect place’ voor deze compacte SUV – of moeten crossover zeggen? Veel maakt dat niet uit, maar het is wel duidelijk dat Citroën inspeelt op de groeiende vraag naar dit soort auto’s in een prijsrange tussen de 20.000 en 25.000 euro.
90 kleurcombinaties
Zo is Citroën er wederom in geslaagd om een moderne ogende auto te ontwerpen die net zo speels is opgebouwd als z’n origineel, de Citroen C3. De fun zit er toch een beetje in om zelf met kleuren en je eigen creativiteit te gaan spelen om hem er zo uit te laten zien wat het beste past bij je eigen persoonlijkheid. Met 90 verschillende combinaties moet je op dit punt uit de voeten kunnen.
Aircross en de looks
Ik heb het al gezegd: deze C3 Aircross ziet er eigenlijk best leuk uit. Met airbumps ‘you love them or you hate them’ heeft hij zelfs wat Cactus-trekjes. Dat komt misschien mede door de typische vorm van de dakrails. In ieder geval geven de opvallende kleuren waarin deze versie van de C3 te leveren is genoeg mogelijkheden om hem op te laten vallen (als je dit wilt natuurlijk). Vanbinnen is de C3 Aircross opvallend ruim. Net zo opvallend is het al even speelse en keurig afgewerkte en ontworpen dashboard. Aan alles is te zien dat deze auto een jonge uitstraling heeft meegekregen. Achterin is de auto ruim genoeg en hebben ook volwassenen meer dan voldoende beenruimte.
Rijden met de C3 Aircross
Op de bochtige wegen van het Franse Corsica kun je bijna iedere auto wel testen op z’n stuurgedrag, wegligging en wendbaarheid. De door ons gereden 3-cylinder 1.2 benzine uitvoering met een zes-trap automaat gedraagt zich voorbeeldig op de bochtige en soms bergachtige wegen. Al moeten we eerlijk bekennen dat wanneer we de auto op manuele bediening zetten, en we daarom daardoor wat hoger in de toeren kunnen rijden, hij zich duidelijk sportiever gaat gedragen. Afhankelijk van hoe je in de auto zit lijken de de stijlen van de voorruit som in de weg te zitten waardoor je een soort van blinde hoek krijgt. Op de rechte wegen in ons kikkerlandje zul je er misschien minder snel last van hebben maar tijdens de testdrive was het in sommige gevallen uitkijken geblazen.
De 3-cylinder heeft zo z’n eigen geluid en klinkt net even anders als in bijvoorbeeld in een Peugeot of een Opel die allen gebruik maken van dezelfde motor. Citroën heeft duidelijk gewerkt aan een eigen geluid wat misschien wennen is als je uit een 4-cylinder stapt. Het klinkt in ieder geval allemaal net even anders.
Offroad
Door z’n grotere bodemvrijheid (zie ook hieronder) en de standaard aanwezigheid van gripcontrol kan de C3 Aircross prima uit de voeten op onverharde en heuvelachtige wegen. We weten het, Holland is zo plat als het maar zijn kan, maar offroad of op vakantie in het buitenland hoef je niet te vrezen als het asfalt ophoudt te bestaan. Zelfs op onverharde wegen met een stijgings- of een dalingspercentage van boven de 15 procent kun je de bij de laatste de gaspedaal loslaten en regelt de gripcontrol keurig dat je met een snelheid van maximaal 8 km/uur omlaag zakt.
De 128 cm norm
We weten niet of iedereen direct begrijpt wat 15 cm bodemvrijheid betekent. Anders gezegd: bij 15 cm staat hij gewoon wat hoger op z’n poten (lees: wielen). Dat de Aircross ook een hoge instap heeft (je valt niet omlaag op je stoel) vanwege het SUV-gehalte begrijpen we ook. Maar dat hij een ooghoogte heeft van 128 cm was toch even schakelen. Hoe groot moet je dan zijn, doet de stoelhoogte mee, zegt het iets over hoe hoog de auto dan echt is? Hoe meet je dat dan? We komen er niet uit. Wat we wel weten is dat deze Aircross aanzienlijk hoger is dan een normale C3, lager is dan een gemiddelde SUV, maar wel ontworpen is om de berijder het gevoel te geven in een hogere auto te zitten. Maar wie weet krijgen we vanaf nu bij iedere nieuw SUV te horen wat de ooghoogte is? Een nieuwe norm is geboren.
Marketing, auto’s, doelgroepen en 50-plussers
Wat geldt voor veel nieuwe auto’s, geldt ook voor deze Citroën C3 Aircross. Voor welke doelgroep is hij nu eigenlijk ontworpen. Volgens de statistieken zijn kopers van auto’s 50-plussers. Ouwe knarren die hun imago willen opfrissen met een hippe SUV. In reclamecampagnes zien we echter 35-plussers met surfboards, Instagram-modellen en een picknickmand op de achterbank. Roepen dat zo’n auto het beste past bij een jong gezin en eigenlijk dus een gezinsauto is, lijkt te zijn verboden (zie eerste punt) en iedereen die echt nog jong is koopt gewoon geen auto, aldus de marketeers. Als we dat in marketingland allemaal vinden en daar ook de campagnes op afstemmen zal dat inderdaad nooit veranderen. Een aangezien wij ons hier allemaal weinig van aantrekken, denken we dat dit type auto’s (lees: onder andere de C3 Aircross) daarom uitermate geschikt is voor een hele grote doelgroep en een prima keuze is voor een jong Hollands gezinnetje.
Motoren
De nieuwe Citroën C3 Aircross is leverbaar met vijf motoren van de nieuwste generatie bestaande uit drie PureTech-benzinemotoren (82, 110 en 130 pk) en twee BlueHDi-dieselmotoren (100 en 120 pk).
De PureTech 110-benzinemotor kan ook worden gekoppeld aan de automatische transmissie EAT6 in combinatie met een Stop & Start-systeem. De PureTech 130-benzinemotor en BlueHDi 120-dieselmotor zijn voorzien van een handgeschakelde 6-versnellingsbak.
Waarom zou je een C3 Aircross kopen?
Goede vraag want in het aanbod van compacte SUV of crossovers hebben we tegenwoordig behoorlijk wat keuze. Veel van deze Citroën modellen kosten kaal, zeg maar de auto die je toch nooit gaat kopen, allen nog net geen 20.000 euro. Wie echter de garage uitrijdt is gemiddeld voor een beetje aangeklede uitvoering zo’n drie- tot vijfduizend euro meer kwijt. Dat maakt het allemaal wat overzichtelijker want als je niet op de euro nauwkeurig kijkt heb je inmiddels in de prijsklasse tussen de pakweg 22.000 en 25.000 euro echt keuze genoeg. En juist door z’n speelse uiterlijk, ruimte, afwerking en een prima rijgedrag kan de Aircross best wel eens hoge ogen scoren. Of hij ondanks z’n extra offroad capaciteiten daarmee een puntje voor krijgt mag iedereen zelf uitmaken. Leuk is hij zeker.
Verder lezen over Citroën
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive27.01.2023
Citroën Ë-C4 X fastback en het einde van de SUV
Automotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive29.09.2022
Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn
Automotive27.09.2022