Automotive07.12.2023

Rijbewijs gedoogregeling voor elektrische bestelbussen verdwijnt


Op dit moment geldt er in Nederland nog een uitzondering, of gedoogregeling, op het besturen van elektrische bestelbussen die zwaarder zijn dan de grens voor het B-rijbewijs. Dat gaat binnenkort veranderen, zo heeft demissionair minister Harbers van Infrastructuur bekend gemaakt. Vanaf 1 juli 2024 mogen deze zogenoemde zware elektrische bedrijfswagens alleen nog met een vrachtwagenrijbewijs (C) bestuurd worden.

Accu tilt gewicht EV-bestelbussen vaak boven de 3500 kilo

Het is een discussie die al een tijd loopt. Elektrische auto’s zijn door de ingebouwde accu honderden kilo’s zwaarder dan hun ICE varianten. Dat gewichtsverschil is met name bij elektrische bestelbussen soms een probleem. De meeste bestelbussen wegen namelijk minder dan 3500 kilo. Die mag je gewoon met een B-rijbewijs besturen. Echter, er zijn elektrische bestelbussen die door het extra gewicht van de accu boven de 3500 kilo komen. Dan moet je dus formeel een C-rijbewijs hebben, voor het besturen van een vrachtwagen.

Puur kijkend naar de regels is dat logisch, maar het kan er natuurlijk toe leiden dat bedrijven of ZZP’ers in de bouw en het lichte tansport (koeriersdiensten bijvoorbeeld) dan maar besluiten om een dieselbus aan te schaffen in plaats van een EV. En dat is natuurlijk ook weer niet wat de overheid wil. Deze bestelbussen worden immers heel veel in het lokale- en stadsverkeer en -transport gebruikt. En dat is nu precies waar de elektrificatie in het bijzonder aangeprezen wordt.

Gedoogregeling verdwijnt

Onder andere om die redenen gold, en geldt, er dus een gedoogregeling. Daardoor mochten volledig elektrische bedrijfswagens die meer dan 3500 kilo, maar maximaal 4250 kilo, wogen ook met een gewoon B-rijbewijs bestuurd worden. Die regeling kende wel al enkele uitzonderingen. Voor personenvervoer bijvoorbeeld en ook mocht niet met een aanhanger gereden worden, ook niet als de bestuurder een BE-rijbewijs had.

Vanaf 1 juli 2024 moeten alle chauffeurs die in een auto of bedrijfswagen rijden waarvan het maximum gewicht meer dan 3500 kilo bedraagt dus gewoon weer een C-rijbewijs hebben. Dat is een flinke tegenvaller voor veel ondernemers die hun bedrijfswagen wel willen verduurzamen, maar daardoor nu op hogere kosten gejaagd gaan worden. Die kunnen de 2000 euro al gauw overschrijden.

Dan toch maar geen elektrische bestelbus?

Voor veel ondernemers zal dit wellicht een reden zijn om de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen te heroverwegen. En het ging al zo goed (ahum) met de vraag naar nieuwe elektrische auto’s. Jarenlang werd zowel de aanschaf als het gebruik (wegenbelasting, bijtelling) aantrekkelijk gemaakt met subsidies en vrijstellingen.

De overheid is echter hard op weg om al deze ‘voordelen’ de nek om te draaien. En dan te bedenken dat Den Haag wil dat er over een jaar of tien alleen nog maar zero-emissie (met name EV’s dus) op de Nederlandse wegen rijden. Nu is dat sowieso al een erg ambitieuze doelstelling, maar dit soort ‘ontmoedigend’ beleid gaat het halen van die doelstelling er zeker niet makkelijker op maken, in tegendeel.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit