Naarmate we in Europa meer elektrische auto’s krijgen (en dat gaat relatief hard in Nederland) is er ook een grotere behoefte aan laadpalen. Het Europees Parlement komt vandaag hoogstwaarschijnlijk met nieuwe regels die een minimum stellen aan het aantal palen dat op parkeerterreinen van bedrijven moeten staan.
Veel ondernemers zien dat helemaal niet zitten. Detailhandel Nederland vindt die verplichting overbodig en roept de politiek op om niet te overdrijven bij het uitvoeren van die nieuwe Europese regels. Ze vinden dat bedrijven prima zelf kunnen inschatten waar en wanneer laadpalen nodig zijn.
“De aanschaf, installatie en het onderhoud van meerdere laadpalen kost als snel tienduizenden euro’s, terwijl klanten vaak niet lang genoeg in de winkel blijven om een elektrische auto voldoende bij te laden”, zo zegt Thomas da Silva Rosa, secretaris Europa bij de belangenorganisatie.
Het is misschien nog wat vroeg om al wild te gaan protesteren, want de richtlijn gaat pas in 2020 in. Dat zou betekenen dat je per tien parkeerplaatsen één laadpaal moet neerzetten. Een aantal grote bedrijven doen dat al, maar het zou dus ook voor kleine en middelgrote ondernemers gaan gelden en daar zit de pijn. Detailhandel Nederland zou graag zien dat vooral de kleineren een uitzondering zouden krijgen op de regel.
Het is begrijpelijk dat de detailhandel niet zit te wachten op extra kosten waar ze effectief niks meer van terugzien. De vraag is dan ook wat voor vorm de regels gaan krijgen en of er regelingen gaan komen vanuit de overheid om het behapbaar te maken voor ondernemers. Het is immers ook in het belang van de regering om het elektrisch rijden zo makkelijk mogelijk te maken, zodat zo veel mogelijk mensen zich bedenken en een elektrische auto overwegen aan te schaffen.
Het is makkelijk om de ondernemers als krenten weg te zetten die gewoon niet willen betalen voor noodzakelijke infrastructuur in de toekomst (want noodzakelijk wordt het) maar het is inderdaad niet voor elk bedrijf waardevol om een laadpaal neer te zetten. De NS? Sure. Meubelboulevards? Zeker. Parkeerautomaten zijn ook een ideaal doelwit om te converteren. Maar een buurtsuper zal niet veel winst opleveren voor een elektrische rijder, of het moet al de enige plek in de omgeving zijn waar je kunt opladen.
Als die algemene dekking in orde is, zou deze wetgeving niet nodig moeten zijn. Natuurlijk is het wel zo dat dit soort wetgeving alleen maar tot stand komt omdat de markt pas in actie komt als het ze geld kost, en om te zorgen dat we allemaal zorgeloos elektrisch kunnen rijden is wel wat inzet nodig, niet alleen van de regering, maar ook van ondernemers.
[Afbeeldingen © estations – Adobe Stock]