Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
In het Technocentre van Renault, diep verscholen in de buurt van Parijs, mogen geen mobiele telefoons naar binnen. Dat heeft een reden. Daar werkt de Franse autofabrikant namelijk in het geheim aan haar nieuwste modellen. Het Engineering Center werd 25 jaar geleden opgericht en is een broedplaats voor Renault. Bovendien is het één van de weinige autofabrikanten met een speciale werkplaats voor prototypes waar de assemblagemethoden en -processen representatief zijn voor uiteindelijke productielijnen. Door ook het productieproces na te bootsen, rollen deze prototypes de loper uit voor een nauwkeurige en op kwaliteit gerichte assemblage van de toekomstige productiemodellen.
Een volledig elektrische Renault 5
Renault geeft af en toe een uniek kijkje achter de schermen. In dit geval voor de ontwikkeling en het design van de opvolger van een van de populairste modellen uit de jaren 70 en 80; de Renault 5. Die volledig elektrische opvolger krijgt dezelfde naam. De productie van deze EV zal uiteindelijk plaatsvinden in de fabriek in Douai in het Noorden van Frankrijk.
In het Prototype Build Centre zijn voorafgaan aan de bouw van prototypes eerst ‘mules’ samengesteld. Technisch gezien zijn die al representatief voor de toekomstige productieversie. De mules hebben een silhouet dat sterk doet denken aan de Renault Clio. Sinds oktober 2021 heeft Renault met deze mules uitvoerig getest in Lapland, als onderdeel van het ontwikkelings- en testproces voor het nieuwe volledig elektrische CMF-B EV-platform.
De prototypes geven vooral waardevolle inzichten in het proces van ‘voertuigcontrole’. In tegenstelling tot de testmules hebben deze prototypes al het definitieve ontwerp van de productieversie. Gecamoufleerd en wel gaan de prototypes vele testkilometers afleggen op Europese wegen. Dat gebeurt soms ook onder soms extreme omstandigheden, zoals intense kou en hitte of in bergachtig terrein. Die testkilometers leveren waardevolle inzichten op voor de verfijning van het productiemodel. Met de resultaten van die testritten worden, indien nodig, aanpassingen gedaan voordat de massaproductie van start kan gaan.
Meer dan 60 prototypes gaan de Europese wegen op
Om de productie verder te optimaliseren heeft het fabrieksteam van Renault processen, gereedschappen en onderdelen ontwikkeld. Dankzij de ondersteuning van operators, die opgeleid zijn door de experts van het Global Production Engineering Center, kan Renault zich de productie snel op het gewenste niveau brengen. Geholpen doorde expertise van professionals van het Technocentre worden meer dan 60 prototypes van de volledig elektrische Renault 5 gebouwd.
De testen met prototypes zijn bedoeld als overbruggingsfase tussen productontwerp en grootschalige productie. Het biedt de mogelijkheid om hypotheses te testen, data en gegevens te vertalen naar tastbare en testbare oplossingen die tegelijk ook bijdragen aan een naadloze productie. Ook worden alle software, connectoren en elektronica uitvoerig getest. De locatie in het Technocentre geeft de ontwikkelingsteams van de volledig elektrische Renault 5 de kans om snel en direct ter plaatse te schakelen met andere experts.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Renault
Automotive16.10.2024
De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden
Automotive02.10.2024
Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht
DC Business17.09.2024
Renault Master H2-Tech duurzame mobiliteit op waterstof
Automotive26.08.2024
Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!
Automotive19.06.2024
Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch
Automotive17.03.2024
Rijden met de Renault Scenic E-Tech Electric Car of The Year in Spanje
Automotive27.02.2024
De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto
Automotive29.06.2023