Automotive26.08.2024

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!


De elektrische Renault Symbioz is met recht het toonbeeld van symbiose. Het hele gezin past erin, inclusief alle bagage. Meer heb je niet nodig. Maar de Symbioz geeft je wel meer.

C-segment met alles erop en eraan

Deze in het C-segment compacte SUV is rond, vierkant, zacht en hard, alles is in sync in deze gezinsauto. De Renault Symbioz E-Tech full hybrid is ruim en de achterbank is modulair opgebouwd, die kun je ruim 16 centimeter verschuiven waardoor een royale bagageruimte (tot 624 liter) ontstaat. En met, wat wij persoonlijk altijd heel fijn vinden, een elektrisch bedienbare, handsfree achterklep. Met een strak design, vooral dynamisch design, wil je met deze SUV gewoon op pad. Het interieur is herkenbaar met details die we ook zien in de nieuwe Rafale en de Scenic. Bijvoorbeeld het 11-inch touchscreen, het dashboard met geborsteld aluminium, de toerenteller en het fijn gevormde stuur. Het doet luxe aan. Maar ook in het exterieur zien we details van die andere twee grote telgen uit de Renault-familie.

En wat maakt de Renault Symbioz dan uniek?

Nou, best veel eigenlijk. Wat eruit springt is, is het feit dat de Symbioz voor 42% recyclebaar is. Met duurzaam materiaalgebruik, bijvoorbeeld zachte net leer-lijkende TEP-bekleding in plaats van leer met luxe afwerkingen, denk aan gouddraad in de stiksels. Maar wat echt uniek is vooral dat ‘ie ondanks dat de SUV full hybrid is nog geen 1.500 kilo weegt. Nog een bijzonder aspect: Je krijgt op de Symbioz het Solarbay panoramadak. Automatisch, met een druk op de knop, wordt je dak lichter en donkerder en je auto dus koeler of warmer. Ook een handige features zijn de openR link multimediasysteem met geïntegreerde Google-services, 50 toffe apps op je touchscreen, negen Harman Kardon-speakers en, dat de Symbioz handig opzij duikt in de file als er een motorrijder aankomt.

Maar, is dit het toppunt van veiligheid? Voor de motorrijder sowieso. Ik weet niet of we er niet gewoon heel hard van schrikken als de auto ineens uit zichzelf opzij gaat. Nog een vet itempje: de ‘smoke glass finding’-achterlichten. En als we dan toch een minpuntje moeten vinden: het bereik van 1.000 km WLTP. Dat doet z’n broer, de Rafael beter (1.100 km WLTP). Maar in de stad rijd je met de Renault Symbioz E-Tech full hybrid tot 80% van de tijd elektrisch. Zo bespaar je tot 40% op brandstof. Afhankelijk van je rijstijl natuurlijk. En een pluspuntje nog even dan: My Safety Switch. Dit is een knop waarmee de voorkeursinstellingen voor de rijhulpsystemen tegelijkertijd geactiveerd of gedeactiveerd kunnen worden. En dat wil je soms.

Hoe rijdt de voiture a vivre?

Fijn. Precies zoals je kunt verwachten van deze meest compacte auto in het rijtje van SUV’s van Renault. Geen verrassingen, lekkere hoge zit, gedraagt zich voorbeeldig op de weg, alles is op elkaar afgestemd. Overzichtelijk, alles duidelijk zichtbaar in je dashboard, op je touchscreen en voor en naast je. Dit is wat je noemt: ontzettend ontspannen toeren. Heerlijk. Maar als je alle veiligheid uitzet en je activeert de sportstand, dan wordt autorijden een avontuur in de Symbioz. Dynamisch, alert, beetje zeurderig misschien wel, maar wel op een prettige manier. De bochten kort en krachtig en op rechte stukken als een pijl uit een boog. Maar in principe is de hele rij-ervaring afgesteld voor puur comfort en rijplezier. Op het scherm check ik nog even de E-SAVE-functie die de batterijlading op peil houdt. Alles gaat goed. En, ik activeer nog even op een rustig stuk de Active Driver Assist. Dit is: autonoom rijden op niveau 2, inclusief de Predictive Hybrid Driving en de Rear Automatic Emergency Braking. Ik leun achterover. Breng mij maar naar huis.

Ik reed de Blue Mercure – vrij basic, maar nog steeds luxe en de Gris Alpine – de luxe versie.

De nieuwe Renault Symbioz is nu verkrijgbaar vanaf € 36.490 en is vanaf begin september te bezichtigen bij de Renault-dealer.

Wanda Bregman

Wanda heeft viertal ernstige verslavingen: reizen, schrijven, sport en avontuur. En het liefst in combinatie. Bovenaan verschenen op haar travel bucketlist zijn, Vietnam, Japan en Chili. Nadat Mozambique, Zuid-Afrika, Peru en Argentinië afgevinkt zijn, waar ze zo weer naar terug zou gaan, so much epic things to do, so much beauty to discover. Reizen gevuld met adrenalinestootjes wordt ze ontzettend gelukkig van.

...

Verder lezen over Elektrische auto

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

De Opel wordt gepositioneerd tussen de 20 cm kleinere Mokka en de 24 cm grotere Grandland in en vervangt daarmee ook meteen de Crossland.

Automotive11.12.2024

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Verder lezen over Renault

De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden

Automotive16.10.2024

De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden

Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht

De Renault Symbioz staat voor ruimte, technologie en duurzaamheid met een luxe design. Daarmee is de Symbioz een aantrekkelijke keuze voor wie op zoek is naar een middenweg tussen compactheid en ruimte en prestaties.

Automotive02.10.2024

Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht

Renault Master H2-Tech duurzame mobiliteit op waterstof

Waterstofvoertuigen hebben een groot voordeel: ze kunnen snel worden getankt, vaak binnen vijf minuten, en bieden een aanzienlijk rijbereik, vergelijkbaar met traditionele dieselvoertuigen.

DC Business17.09.2024

Renault Master H2-Tech duurzame mobiliteit op waterstof

Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch

Alpine heeft vandaag officieel de nieuwe A290 onthult, het eerste model uit de Alpine Dream Garage. Het concept dat door Alpine is geïntroduceerd om een complete en exclusieve beleving te bieden aan autoliefhebbers en klanten van het merk.

Automotive19.06.2024

Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch

Rijden met de Renault Scenic E-Tech Electric Car of The Year in Spanje

Het zal je misschien niet ontgaan zijn; de Renault Scenic E-Tech Electric heeft de titel Car of the Year 2024 gekregen. En dat dat niet geheel onterecht is, ervaarden wij zelf aan de Spaanse Costa del Sol, waar wij met d...

Automotive17.03.2024

Rijden met de Renault Scenic E-Tech Electric Car of The Year in Spanje

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto

Wie kent hem niet, de Renault 5, het charmante autootje dat in 1972 werd geïntroduceerd. En vandaag, op de autoshow van Genève, is de nieuwe Renault 5 E-Tech electric gepresenteerd. In short: een moderne, volledig elek...

Automotive27.02.2024

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto

Renault werkt hard aan de elektrische Renault 5

In het Technocentre van Renault, diep verscholen in de buurt van Parijs, mogen geen mobiele telefoons naar binnen. Dat heeft een reden. Daar werkt de Franse autofabrikant namelijk in het geheim aan haar nieuwste modellen...

Automotive11.07.2023

Renault werkt hard aan de elektrische Renault 5

De elektrische opvolger van een van de populairste hatchbacks van de 70’s en 80’s
Renault Espace: het ruimtelijke is verdwenen, de ruimte niet

Renault Espace, we gaan terug naar 1983. 40 jaar geleden: het was een revolutie, want zo vaak had een automerk het nog niet aangedurfd om zo’n grote en ruime auto op de markt te brengen. Het design was revolutionair, d...

Automotive29.06.2023

Renault Espace: het ruimtelijke is verdwenen, de ruimte niet