Renault Espace, we gaan terug naar 1983. 40 jaar geleden: het was een revolutie, want zo vaak had een automerk het nog niet aangedurfd om zo’n grote en ruime auto op de markt te brengen. Het design was revolutionair, de Espace was geboren. En heel eerlijk: als je alle edities tot nu toe op een rij ziet staan oogt hij nog steeds als een auto met een afwijkend design. Gedurfd en met veel bravoure.
We zappen voor het gemak even door naar het heden. Ergens in de prachtige Douro-vallei in Portugal rijden we met de nieuwe Renault Espace. Wat lef betreft komt hij niet in de buurt van zijn origineel uit 1983. Deze Espace is gemaakt voor de massa, een Renault Austral maar dan ruimer en -als je wilt- geschikt voor 5 of 7 personen. De markt in 2023 is totaal veranderd. Merken ruilen hun DNA met andere merken en het is de tijd van slimme platformen waarop veel meer verschillende auto’s kunnen worden gebouwd.
De nieuwe Renault Espace is niet anders. Hij deelt zijn technologie met de eerder genoemde Austral en binnenkort met de Rafale. Het nieuwe ‘flagship’ welke wordt onthuld tijdens de Paris Air Show. Het is aan een automerk om met die wetenschap toch een nieuwe klant te overtuigen met een nieuw model. Bij een Espace is dat zowel de bestaande Renault-rijder als een andere specifieke doelgroep die vooral een auto zoekt met heel veel ruimte en dan het liefst ook nog betaalbaar.
In 2023 moet hij bij voorkeur voorzien zijn van een stekker, al dan niet hybride. De nieuwe Renault Espace is er een zonder stekker, maar wel met twee elektromotoren die moeten zorgen voor een zeer laag brandstofverbruik.
Het is ook het dilemma van ruimte vs elektrificatie. Laten we ook beseffen dat grootste deel van Nederland eenvoudig niet de mogelijkheden heeft om een laadpaal bij zijn huis te plaatsen of woont in een omgeving waar publieke laadpalen in overvloed zijn. Mild Hybrid of hoe je het ook wilt noemen is wel degelijk een optie in de richting van volledig elektrische auto’s. Wat dat betreft is deze nieuwe Renault Espace een serieuze optie voor een doelgroep met z’n eigen wensenlijstje.
Een sterk argument is z’n prijs, want Renault zet hem weg in een markt met een grote doelgroep met een groot aanbod van auto’s waaronder ook nog eens een aantal ‘newbies’ uit Azië. De Espace kan daarmee zomaar een sterke troefkaart zijn.
Het DNA van een Espace is nu eenmaal ruimte en dat geldt ook voor deze nieuwe generatie. Nog steeds biedt hij plaats aan 5 of 7 zitplaatsen. Net zoals bij zijn voorganger is het ruimtelijke waar de Espace groot is geworden verdwenen. Het betekent echter niet dat Renault ook heeft gekort op de ruimte. Deze Espace is een zeer grote auto met de keuze voor 7 zitplaatsen en dat zijn er in de huidige aanbod auto’s niet bijster veel.
De Espace blijft het ruimste model in het Renault-gamma met een bagageruimte tot 1,818 liter en met beenruimte tot aan de stoelen op de 2e rij tot ruim 32 cm. Bovendien is deze nieuwe Espace voor het eerst uitgerust met een 22 cm verschuifbare zitbank met 2 rijen in twee onafhankelijke delen in een verhouding van 2/3-1/3. Of dat handig is ga je pas ontdekken als je een kast bij Ikea gaat kopen.
Wat deze Espace wel weer ruimtelijk maakt is het panoramische glazen dak van meer dan een vierkante meter, volgens Renault een van de grootsten op de markt. Net zo opvallend is dat hij compacter is in buitenafmetingen en 215 kilo lichter dan zijn voorganger. Hij is dus kleiner, maar oogt dat zeer zeker niet.
Zijn DNA is onaangetast, hoewel je nu wel definitief een streep kunt zetten door het begrip MPV. Dit is gewoon een meer dan ruime SUV. Het ruimtelijk gevoel en het grote glazen dak (1,33 m lang en 84 cm breed) zorgen wel voor een heel ruimtelijk gevoel in de auto. (e)Space werkt nog steeds.
De nieuwe Renault Espace is uitgerust met een 200 pk 3-cylinder 1.2 E-Tech full hybrid-motor. Deze is goed voor een laag brandstofverbruik (4,6 l/100 km) en maakt een actieradius tot 1.100 kilometer mogelijk met een volle tank, zonder opladen maar dan moet je echt wel heel rustig rijden. Dankzij een lage uitstoot van slechts 104 gram CO2 per kilometer ontloopt hij gedurende 3 jaar de milieuboete bij aankoop en de CO2 -taks op bedrijfswagens.
De Espace (techno) is wat je noemt zeer concurrerend geprijsd. Voor nog net geen 47.000 euro staat er al een rijk uitgeruste Espace op de oprit. De duidelijk leukere Esprit Alpine-versie, met 20 inch Daytona-velgen en -wat ons betreft verplicht- in het mat-achtig grijs (Schist Grey Satin) kost nog net geen 50.000 euro. En die is echt spannender, waarbij ook nog eens de achterwielen (max 5%) meedraaien in bochten. Ook van binnen ziet net er net wat anders uit en heb je als extraatje een 360-graden camera. Vind je hem toch te groot dan kun je ‘downscalen’ naar een kortere Austral en geef je ook weer wat minder geld uit.
De nieuwe Renault Espace wordt standaard aangeboden in een configuratie met 7 zitplaatsen. Een pakket met 5 zitplaatsen is als optie verkrijgbaar als je op zoek bent naar een zeer grote bagageruimte. Hij is verkrijgbaar in zes carrosseriekleuren: Flame Red (standaard), Schist Grey, Starry Black, Nocturne Blue, Brilliant Pearly White en de Schist Grey Satin-kleur gereserveerd voor de Esprit Alpine-afwerking, de aanrader dus.
Renault durft het aan om gewoon nog auto’s te ontwikkelen zonder een stekker, met een laag brandstofverbruik en ‘een range’ om van te dromen. De Espace is ongekend ruim, rijdt prima en biedt als een van de weinige auto’s 7 zitplaatsen. Wie ruimte zoekt, een groot gezin heeft of bedenk het zelf maar zal ongetwijfeld veel plezier gaan beleven aan deze nieuwe Renault Espace. Het ruimtelijke is verdwenen, de ruimte niet.