Automotive01.12.2022

Renault en Airbus willen batterijen beter maken


Samen op zoek naar meer opslagcapaciteit en minder gewicht

Tijdens de Airbus Summit die deze week gehouden wordt heeft de Franse vliegtuigbouwer een bijzondere samenwerking aangekondigd met een ander groot en bekend Frans bedrijf, autofabrikant Renault om precies te zijn. Doel van deze samenwerking tussen de luchtvaart- en auto-industrie is het delen van elkaars kennis en kunde om zo de elektrificatie van de producten van beide merken te versnellen.

Hybride vliegtuigen en betere EV-accus’s

Voor Airbus betekent dit een boost voor de ontwikkeling van hybride vliegtuigen. Daar is de vliegtuigbouwer al volop mee bezig, maar elke hulp en samenwerking op dat gebied is meer dan welkom. Dat geldt ook voor Renault. Zij kijken bij deze samenwerking vooral ook uit naar de ontwikkeling van nieuwe, betere, oplossingen voor de opslag van elektrische energie. Simpel gezegd gaat dat over de ontwikkeling van nieuwe, lichtere, accu’s met meer opslagcapaciteit en een nog langere levensduur.

Een van de ontwikkelingen op dit gebied is het vervangen van de lithium-ioncellen die tegenwoordig nog standaard gebruikt worden in accu’s van elektrische voertuigen. Renault en Airbus streven ernaar om nog voor 2030 solid-state accu’s te introduceren die dubbel zoveel energie kunnen opslaan dan de huidige li-ion accu’s.

Renault en Airbus gaan nauw samenwerken om de elektrificatie van hun producten te versnellen.
Renault en Airbus gaan nauw samenwerken om de elektrificatie van hun producten te versnellen.

Levenscyclus en CO2-footprint

Een belangrijke factor waar in deze samenwerking ook aandacht voor ingeruimd wordt, is de volledige levenscyclus van toekomstige accu’s. Denk daarbij onder andere aan het stroomlijnen van het productieproces, vanaf de eerste stappen in de productie tot en met de recycling aan het eind van de levensduur. Daarbij zal ook terdege rekening gehouden worden met de impact die accu’s gedurende hun hele levensduur hebben op het klimaat, zoals de CO2-footprint.

“De luchtvaart is een veeleisende industrie op gebied van zowel veiligheid als energieverbruik, net als de auto-industrie. Bij Renault Group geeft onze ruim tienjarige ervaring met elektrische voertuigen een immense praktijkkennis op gebied van batterijmanagementtechnologie. Met gelijke ambities voor innovatie en het reduceren van de CO2-footprint wisselen onze technische teams kennis en ervaringen uit met die van Airbus. Zo ontstaan technologieën die zowel hybride vliegtuigen als de elektrische auto’s van morgen ten goede komen,” zegt Gilles Le Borgne, EVP, Engineering, Renault Group.

“Deze meer dan industriebrede samenwerking met Renault Group helpt ons bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie batterijen voor de elektrificatieplannen van Airbus,” voegt Sabine Klauke, Airbus Chief Technical Officer, daar aan toe.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Renault

De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden

Automotive16.10.2024

De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden

Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht

De Renault Symbioz staat voor ruimte, technologie en duurzaamheid met een luxe design. Daarmee is de Symbioz een aantrekkelijke keuze voor wie op zoek is naar een middenweg tussen compactheid en ruimte en prestaties.

Automotive02.10.2024

Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht

Renault Master H2-Tech duurzame mobiliteit op waterstof

Waterstofvoertuigen hebben een groot voordeel: ze kunnen snel worden getankt, vaak binnen vijf minuten, en bieden een aanzienlijk rijbereik, vergelijkbaar met traditionele dieselvoertuigen.

DC Business17.09.2024

Renault Master H2-Tech duurzame mobiliteit op waterstof

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

De elektrische Renault Symbioz is met recht het toonbeeld van symbiose. Het hele gezin past erin, inclusief alle bagage. Meer heb je niet nodig. Maar de Symbioz geeft je wel meer. 

Automotive26.08.2024

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch

Alpine heeft vandaag officieel de nieuwe A290 onthult, het eerste model uit de Alpine Dream Garage. Het concept dat door Alpine is geïntroduceerd om een complete en exclusieve beleving te bieden aan autoliefhebbers en klanten van het merk.

Automotive19.06.2024

Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch

Rijden met de Renault Scenic E-Tech Electric Car of The Year in Spanje

Het zal je misschien niet ontgaan zijn; de Renault Scenic E-Tech Electric heeft de titel Car of the Year 2024 gekregen. En dat dat niet geheel onterecht is, ervaarden wij zelf aan de Spaanse Costa del Sol, waar wij met d...

Automotive17.03.2024

Rijden met de Renault Scenic E-Tech Electric Car of The Year in Spanje

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto

Wie kent hem niet, de Renault 5, het charmante autootje dat in 1972 werd geïntroduceerd. En vandaag, op de autoshow van Genève, is de nieuwe Renault 5 E-Tech electric gepresenteerd. In short: een moderne, volledig elek...

Automotive27.02.2024

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto

Renault werkt hard aan de elektrische Renault 5

In het Technocentre van Renault, diep verscholen in de buurt van Parijs, mogen geen mobiele telefoons naar binnen. Dat heeft een reden. Daar werkt de Franse autofabrikant namelijk in het geheim aan haar nieuwste modellen...

Automotive11.07.2023

Renault werkt hard aan de elektrische Renault 5

De elektrische opvolger van een van de populairste hatchbacks van de 70’s en 80’s