Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De Nederlandse fabrikant van zonneauto’s, Lightyear, bleek enkele weken geleden – ondanks alle hosanna en succesverhalen – min of meer ineens failliet. Een doorstart leek er niet in te zitten. Tot vandaag. Investeerders hebben 8 miljoen opgehaald. Het is een start, maar of het een doorstart wordt, dat moet nog blijken.
Lightyear onverwacht in de problemen
Volkomen onverwacht vroeg het bedrijf eind januari uitstel van betaling aan. Vlak nadat het al, even verrassend, bekendmaakte dat de ontwikkeling en productie van de Lightyear 0 stopgezet werd om zich met alle resources, zowel geld al personeel, te kunnen storten op de betaalbare Lightyear 2.
De financiele problemen lagen met name bij Atlas Technologies, een dochter van Lightyear die enkele dagen later failliet verklaard werd. Daarmee leek ook het doek te gaan vallen voor de zonneautofabrikant.
Doorstart leek er niet in te zitten
Enkele dagen geleden was het verhaal nog dat een doorstart er niet in leek te zitten. Schijnbaar heeft de start van het Carnaval in (ZuidOost)Brabant – Lightyear is gevestigd in Helmond – meer aangetrokken dan verkleedde feestvierders. Vanmiddag werd namelijk bekend dat een groep investeerders 8 miljoen euro heeft opgehaald om een doorstart van de EV-fabrikant mogelijk te kunnen maken.
Daarmee is nog niet gezegd dat een doorstart en daadwerkelijk gaat komen. Het is een begin. Nu moet eerst de curator overtuigd worden dat een doorstart levensvatbaar is. Daarnaast is er nog veel meer geld nodig om (een groot deel van) de banen te redden en de ontwikkeling en productie van de Lightyear 2 te kunnen voortzetten.
In no time van succesverhalen naar faillissement
Enkele weken geleden leek er dus nog geen vuiltje aan de lucht voor de Nederlandse fabrikant van zonneauto’s Lighyear. Het eerste model, min of meer een prototype dat uiteindelijk bijna een kwart miljoen moest gaan kosten, was al goed ontvangen en kreeg wereldwijd heel wat aandacht.
Maar, nog beter nieuws was er voor de Lightyear 2, het tweede model, met een heel wat vriendelijker prijskaartje van ca 40.000 euro en volgens de fabrikant een bereik van 800 kilometer. Hoewel dat nog een papieren concept was, zonder design en uiterlijk, harkte de fabrikant binnen een paar weken meer dan 20.000 bestellingen voor de eerste betaalbare zonneauto binnen.
Dat kon bijna niet meer misgaan, zo dacht vrijwel iedereen. Nou, dat liep heel snel heel anders. Nog geen drie weken na de succesverhalen kwam plotseling het nieuws dat Lightyear in zwaar weer verkeerde. Bijzonder, niet alleen vanwege alle hosanna en succesverhalen, maar ook omdat Lightyear in november bij een investeringsronde nog 81 miljoen euro opgehaald had.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024