Automotive17.08.2023

Recycling oude EV-accu’s zal de prijs van EV’s drukken


Het duurt wel nog meer dan tien jaar voor het zover is

Een van de grotere uitdagingen waar de automotive industrie mee worstelt is de productie van voldoende accu’s voor elektrische voertuigen. Grondstoffen voor de huidige accu’s, lithium, kobalt en nikkel, zijn relatief schaars en worden, naar gelang het aantal EV’s dat geproduceerd en verkocht wordt, dus ook steeds duurder. Recycling van oude ‘versleten’ accu’s kan een deel van dat probleem oplossen. Echter, er zijn op dit moment nog te weinig oude EV-accu’s beschikbaar om daarvoor een rendabele business op te starten. Onderzoekers van de Technische Universiteit van Aken (RWTH) stellen dat dit tegen 2035 wel mogelijk is. Al zullen daarvoor wel miljardeninvesteringen nodig zijn. De RWTH heeft bereken dat de industrie hiervoor zo’n 9 miljard moet gaan reserveren.

Hergebruik oude accu’s

Op kleine schaal wordt het recyclen van oude EV-accu’s wel al getest. Onder andere Volkswagen en Mercedes hebben daarvoor al pilots lopen. De RWTH-wetenschappers denken dat uiteindelijk zo’n 60 procent van de materialen uit oude EV-accu’s hergebruikt kan worden voor de productie van nieuwe accu’s.

Los van het feit dat het recyclen van oude EV-accu’s goed is voor de duurzaamheid en het gebruik van dure grondstoffen, is het ook goed voor de prijzen van elektrische auto’s. De accu is een van de duurste onderdelen van een EV. Wanneer die voor 60 procent gemaakt worden van gerecyclede materialen, dan kunnen de prijzen van EV’s omlaag. Het hergebruik van de grondstoffen van oude accu’s betekent volgens experts dat over een tiental jaar tot wel 30 procent minder nieuw lithium, nikkel en kobalt nodig is voor de productie van een accu.

Nog niet genoeg oude accu’s

Maar, het duurt dus nog even voordat het recyclen van oude EV-accu’s een winstgevende business zal zijn. Eerst en vooral omdat er simpelweg nog niet genoeg oude, versleten, EV-accu’s beschikbaar zijn. Elektrische auto’s worden pas sinds een jaar of vijf in (steeds) grote(re) aantallen verkocht. Een gemiddelde accu gaat tussen de 10 en 15 jaar mee, zo wordt verwacht. Dat betekent dus dat het aantal accu’s dat in aanmerking komt voor recycling pas tegen het eind van dit decennium flink zal gaan toenemen.

Hoewel experts in Europa dus verwachten dat van elke accu zo’n 60 procent gerecycled kan worden, hebben ze in China en Korea strengere regels. Daar moeten EV-fabrikanten al sinds 2013 verplicht 90 procent van alle materialen van een EV-accu hergebruiken.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Duurzaam

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive