Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Een van de grotere uitdagingen waar de automotive industrie mee worstelt is de productie van voldoende accu’s voor elektrische voertuigen. Grondstoffen voor de huidige accu’s, lithium, kobalt en nikkel, zijn relatief schaars en worden, naar gelang het aantal EV’s dat geproduceerd en verkocht wordt, dus ook steeds duurder. Recycling van oude ‘versleten’ accu’s kan een deel van dat probleem oplossen. Echter, er zijn op dit moment nog te weinig oude EV-accu’s beschikbaar om daarvoor een rendabele business op te starten. Onderzoekers van de Technische Universiteit van Aken (RWTH) stellen dat dit tegen 2035 wel mogelijk is. Al zullen daarvoor wel miljardeninvesteringen nodig zijn. De RWTH heeft bereken dat de industrie hiervoor zo’n 9 miljard moet gaan reserveren.
Hergebruik oude accu’s
Op kleine schaal wordt het recyclen van oude EV-accu’s wel al getest. Onder andere Volkswagen en Mercedes hebben daarvoor al pilots lopen. De RWTH-wetenschappers denken dat uiteindelijk zo’n 60 procent van de materialen uit oude EV-accu’s hergebruikt kan worden voor de productie van nieuwe accu’s.
Los van het feit dat het recyclen van oude EV-accu’s goed is voor de duurzaamheid en het gebruik van dure grondstoffen, is het ook goed voor de prijzen van elektrische auto’s. De accu is een van de duurste onderdelen van een EV. Wanneer die voor 60 procent gemaakt worden van gerecyclede materialen, dan kunnen de prijzen van EV’s omlaag. Het hergebruik van de grondstoffen van oude accu’s betekent volgens experts dat over een tiental jaar tot wel 30 procent minder nieuw lithium, nikkel en kobalt nodig is voor de productie van een accu.
Nog niet genoeg oude accu’s
Maar, het duurt dus nog even voordat het recyclen van oude EV-accu’s een winstgevende business zal zijn. Eerst en vooral omdat er simpelweg nog niet genoeg oude, versleten, EV-accu’s beschikbaar zijn. Elektrische auto’s worden pas sinds een jaar of vijf in (steeds) grote(re) aantallen verkocht. Een gemiddelde accu gaat tussen de 10 en 15 jaar mee, zo wordt verwacht. Dat betekent dus dat het aantal accu’s dat in aanmerking komt voor recycling pas tegen het eind van dit decennium flink zal gaan toenemen.
Hoewel experts in Europa dus verwachten dat van elke accu zo’n 60 procent gerecycled kan worden, hebben ze in China en Korea strengere regels. Daar moeten EV-fabrikanten al sinds 2013 verplicht 90 procent van alle materialen van een EV-accu hergebruiken.
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024