15.07.2022
Automotive

Proximus gaat 15.000 extra laadpalen voor EV’s realiseren

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

De Belgische mobiele provider Proximus heeft een bestemming gevonden voor de ruimte die vrijkomt door de verglazing van haar zogenoemde straatkasten. Voor glasvezel is simpelweg minder apparatuur nodig dat voor het ‘oude’ kopernetwerk. Daardoor blijft een deel van de ruimte van de straatkasten dus onbenut. De telecomprovider gaat – en is daar bij wijze van proef al mee gestart – die ruimte invullen met laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen. Tussen nu en 2028 wil Proximus in België in totaal minimaal 15.000 nieuwe EV-laadpunten realiseren.

Straatkasten worden laadpunten

Zo’n 8000 daarvan zullen worden aangesloten op 4000 straatkasten van de provider. Dat zijn de straatkasten die, zo heeft Proximus onderzocht, in aanmerking komen voor ‘uitbreiding’ met laadpunten. De overige laadpunten moeten gerealiseerd worden in (semi) publieke ruimtes zoals parkeergarages, bij ziekenhuizen, sportclubs en culturele centra.

Het idee om de vrijkomende ruimte in straatkasten te vullen met voorzieningen voor elektrische laadpunten is inmiddels al met succes getest in Mechelen. Daar werd de eerste ‘straatkast laadpaal’ eind vorig jaar in gebruik genomen. In de maanden die volgden kwamen er nog zes laadpalen bij. Elke locatie telt twee oplaadpunten voor EV’s. Binnenkort start de landelijke uitrol van de nieuwe laadpalen. Om te beginnen in Oudenaarde (5 laadpalen). Dit jaar wil Proximus in totaal 25 van deze ‘straatkast laadpalen’ opleveren.

opladen-ev-logo.jpeg

Politiek blij met nieuwe laadpalen

Het is al lang geen nieuws meer dat de Europese Unie het gebruik van EV’s aanprijst. Daarvoor worden allerlei wetten en regels bedacht die de aanschaf en het gebruik van voertuigen met een verbrandingsmotor moeten ontmoedigen, en uiteindelijk zelfs schier onmogelijk maken. Daarvoor moeten echter nog heel wat uitdagingen overwonnen worden. De autofabrikanten zijn hard op weg om tegen 2030, en sommigen zelfs al jaren daarvoor, de ICE uit hun portfolio te laten verdwijnen.

Maar, voordat iedereen ook daadwerkelijk een EV aanschaft zal ook de laadinfrastructuur flink uitgebreid moeten worden. Verwacht wordt dat Europa in 2035 zo’n 65 miljoen laadpalen nodig zal hebben om alle EV’s op te kunnen blijven laden.Het is dan ook geen verrassing dat de politiek blij is met acties zoals die van Proximus.

“De komende jaren zullen dus steeds meer elektrische auto’s rondrijden, waardoor voldoende laadinfrastructuur essentieel is. De ambitie van Proximus en de verschillende partners speelt daar naadloos op in. Wanneer er dankzij Proximus en partners tegen 2028 in totaal meer dan 15.000 laadpalen zullen zijn bij gekomen, zijn er meer mogelijkheden om te laden. Dat kan mensen overtuigen om te kiezen voor een elektrische auto en zo de uitstoot verlagen. Dat komt iedereen ten goede”, aldus de Belgische minister Petra de Sutter.

Share this post