Je kunt natuurlijk op basis van kijken en luisteren al horen dat er een ambulance of andere hulpdienst aankomt op de weg, maar in een wereld van noise cancellation kunnen we wel een extra hulpmiddel gebruiken om ons te alarmeren. Nederland is de eerste in Europa dat Safety Priority Services krijgt. Dit is een proef die het ministerie van Infrastructuur met zes fabrikanten gaat uitvoeren om je auto je te laten waarschuwen voor gevaarlijke situaties en aankomende hulpdiensten.
De zes bedrijven zijn Be-Mobile, Inrix, Kia, TomTom, Hyundai en ANWB. Je wordt als gebruiker van Safety Priority Services zowel via een app als via je auto gewaarschuwd voor gevaarlijke omstandigheden. Denk naast hulpdiensten aan extreem weer, wegwerkzaamheden, ongevallen, gladheid, spookrijders en obstakels op de weg. Kortom, een vrij omvangrijk systeem waarbij je erop wordt gewezen extra op te letten. Bij hulpdiensten wordt zelfs aangegeven waar het voertuig vandaan komt.
Toch is dit systeem niet volledig nieuw. Er bestaan al jaren manieren om te weten te komen dat er gevaar aankomt. Denk bijvoorbeeld aan het Target Blu Eye-systeem dat je in je auto kunt laten bouwen om te worden gealarmeerd. Hoe dan ook zijn het belangrijke ontwikkelingen, want per 2025 is er Europese wetgeving die ingaat met betrekking tot verkeersveiligheid.
In Nederland schijnen er jaarlijks tientallen ongelukken te gebeuren met voorrangsvoertuigen, wat uiteraard niet alleen een probleem is voor de betrokkenen bij het ongeluk, maar ook de mensen die op de hulpdiensten wachten. Waarschijnlijk is dat omdat het door weerkaatsend geluid moeilijk is in te schatten waar het voertuig vandaan komt, of omdat mensen bijvoorbeeld harde muziek hebben aanstaan. Nederland is dan ook een geschikt land voor zo’n proef: we hebben voor zo’n klein land erg veel kilometers aan wegen en door onze dichtbevolktheid zijn de wegen ook nog eens heel druk. Een goede stresstest dus voor dit systeem.
Natuurlijk moet je sowieso zelf goed opletten in de auto, maar een waarschuwingssysteem kan net even extra nadruk geven op niet alleen opletten, maar ook anticiperen op een onverwachte situatie. Het is zeker wanneer er hulpdiensten betrokken zijn extra belangrijk dat zij een goede doorgang hebben en niet zelf nog in een ongeluk betrokken raken. Hierdoor is Safety Priority Services een systeem waarnaar we erg benieuwd zijn. Tegelijkertijd moet je je immers niet doodschrikken wanneer er allerlei toeters en bellen afgaan in de auto.
Ook is het de vraag of er niet iets te veel factoren zijn die tot Safety Priority Services behoren. Gewaarschuwd worden voor hulpdiensten is een goede keuze, maar voor een afgesloten rijbaan? Hierover zijn de meningen verdeeld. Het ene is immers een plotseling voorkomende situatie, terwijl het andere eigenlijk gewoon hoort bij goed opletten in de auto. In ieder geval wordt het systeem de komende drie jaar doorontwikkeld en getest, dus zullen we relatief snel zelf meemaken hoe dit in zijn werk gaat.