Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De Autoshow in Genève heeft al een hoop lekkers gebracht voor autoliefhebbers, maar Porsche doet ook nog een duit in het zakje met hun Cross Turismo concept. Het is onderdeel van Porsche’s nieuwe E-serie en is een soort SUV maar dan zonder een SUV te zijn. Lijkt dat ergens op? Ja, dat lijkt best op de Model X van Tesla, en Porsche doet er niet zielig over: dat is de concurrentie voor deze concept car, die volgens Porsche dichter bij een productiemodel ligt dan je misschien zou denken.
De Cross Utility Vehicle, zoals Porsche ‘m zelf noemt, borduurt voort op de Mission E die in 2015 al werd onthuld. Er zitten elementen van de Panamera Sport Turismo in het concept dus optisch is het een typische Porsche. De variabele laadruimte die de auto heeft is volgens Porsche (niet onbelangrijk, vinden ze zelf) groot genoeg om een Porsche e-bike in te kunnen leggen.
De binnenkant is echter ook innovatief, zoals je zou verwachten van de E serie. Met een head-up display dat wordt geprojecteerd in het blikveld van de bestuurder hoef je niet meer te kijken naar metertjes of schermen die niet direct in je gezichtsveld liggen. Smart touch-knoppen op het stuur zorgen voor de navigatie en zo kun je dus altijd op de weg blijven letten. Zelfs de bijrijder krijgt een eigen display (zij het van het traditionele type) waarop navigatie, media en onlinediensten kunnen worden geactiveerd.
Ook opvallend is het nieuwe 800 Volt snellaadsysteem, dat via inductie binnen een kwartier 400 kilometer aan bereik in de batterij kan deponeren. Dat zou een voorbode zijn op hetsnellaadnetwerk dat over heel Europa via de IONITY-samenwerking (zitten Ford, Audi, BMW en Daimler ook bij) gebouwd zou moeten worden. Dan is het niet zo erg om even gas te geven, en ook dat kan met de Cross Turismo. In minder dan 3,5 seconden zit je op de 100, met dank aan de 600pk (440 kW) aandrijving die ook ook automatisch de kracht verdeelt over de vier wielen als dat nodig is. Dat klinkt allemaal vreselijk gaaf, dus nu is het rustig afwachten tot er een productiemodel komt dat dit concept eer aan doet!
[Afbeeldingen © Porsche]
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Porsche
Automotive13.05.2024
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive10.08.2022
Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife
Taycan pakt record van S Plaid afAutomotive19.03.2022
Porsche wil eigen laadnetwerk en 80% EV’s in 2030
Automotive31.01.2022
Zo snel laadt de snelst ladende auto ter wereld
Automotive08.07.2021
Porsche: leveranciers moeten groen zijn, anders geen samenwerking
Nieuws04.05.2021
Gaat Porsche zich met Formule 1 bemoeien?
Technology16.12.2019