06.03.2018
Automotive

Porsche’s Mission E Cross Turismo: Crossover wagon met X-factor

By: Patrick Smeets

BlogAutomotive

De Autoshow in Genève heeft al een hoop lekkers gebracht voor autoliefhebbers, maar Porsche doet ook nog een duit in het zakje met hun Cross Turismo concept. Het is onderdeel van Porsche’s nieuwe E-serie en is een soort SUV maar dan zonder een SUV te zijn. Lijkt dat ergens op? Ja, dat lijkt best op de Model X van Tesla, en Porsche doet er niet zielig over: dat is de concurrentie voor deze concept car, die volgens Porsche dichter bij een productiemodel ligt dan je misschien zou denken.

De Cross Utility Vehicle, zoals Porsche ‘m zelf noemt, borduurt voort op de Mission E die in 2015 al werd onthuld. Er zitten elementen van de Panamera Sport Turismo in het concept dus optisch is het een typische Porsche. De variabele laadruimte die de auto heeft is volgens Porsche (niet onbelangrijk, vinden ze zelf) groot genoeg om een Porsche e-bike in te kunnen leggen.

high-mission-e-cross-turismo-2018-porsche-ag2
high-mission-e-cross-turismo-2018-porsche-ag2

De binnenkant is echter ook innovatief, zoals je zou verwachten van de E serie. Met een head-up display dat wordt geprojecteerd in het blikveld van de bestuurder hoef je niet meer te kijken naar metertjes of schermen die niet direct in je gezichtsveld liggen. Smart touch-knoppen op het stuur zorgen voor de navigatie en zo kun je dus altijd op de weg blijven letten. Zelfs de bijrijder krijgt een eigen display (zij het van het traditionele type) waarop navigatie, media en onlinediensten kunnen worden geactiveerd.

Ook opvallend is het nieuwe 800 Volt snellaadsysteem, dat via inductie binnen een kwartier 400 kilometer aan bereik in de batterij kan deponeren. Dat zou een voorbode zijn op hetsnellaadnetwerk dat over heel Europa via de IONITY-samenwerking (zitten Ford, Audi, BMW en Daimler ook bij) gebouwd zou moeten worden. Dan is het niet zo erg om even gas te geven, en ook dat kan met de Cross Turismo. In minder dan 3,5 seconden zit je op de 100, met dank aan de 600pk (440 kW) aandrijving die ook ook automatisch de kracht verdeelt over de vier wielen als dat nodig is. Dat klinkt allemaal vreselijk gaaf, dus nu is het rustig afwachten tot er een productiemodel komt dat dit concept eer aan doet!

high-mission-e-cross-turismo-2018-porsche-ag3
high-mission-e-cross-turismo-2018-porsche-ag3
high-mission-e-cross-turismo-2018-porsche-ag8
high-mission-e-cross-turismo-2018-porsche-ag8
high-mission-e-cross-turismo-2018-porsche-ag
high-mission-e-cross-turismo-2018-porsche-ag

[Afbeeldingen © Porsche]

Share this post