Porsche is natuurlijk een van de ‘petrolhead’ sportautomerken bij uitstek. De iconische 911, inmiddels al in zijn 58e levensjaar, is daar het meest uitgesproken voorbeeld van. Toch moeten de ‘supercar’ merken uiteindelijk ook iets met de elektrificatie van de autowereld. Porsche levert al enkele jaren de volledig elektrische Taycan en enkele hybride modellen.
Deze week heeft de automaker haar EV-ambities voor de komende jaren verder uitgebreid en wereldkundig gemaakt. Intussen ging het Porsche, in tegenstelling tot veel andere automerken, in 2021 behoorlijk voor de wind. Er werden zo’n 11 procent meer Porsches verkocht dan het jaar daarvoor. Daardoor kwam de teller uit boven de 300.000 exemplaren (301.915 om precies te zijn)
Porsche gaat tussen nu en 2030 serieus werk maken van de elektrificatie van haar wagenpark. Over acht jaar moeten vier van elke vijf verkochte Porsches volledig elektrisch aangedreven zijn. Tijdens een presentatie maakte het merk bekend dat haar EV-portfolio de komende periode aangevuld gaat worden met volledig elektrische uitvoeringen van de Macan en de 718.
Speciaal voor de productie van EV-accu’s startte Porsche de Cellforce Group. Die gaan in de buurt van Stuttgart een accufabriek voor EV’s bouwen. Daar worden hoogwaardige batterijcellen ontwikkeld en geproduceerd. De verwachting is dat die in 2024 in serie kunnen worden geproduceerd.
Maar, het merk wil ook wat doen aan het (dreigende) tekort aan laadpalen. Onlangs becijferde Eurelectric dat Europa in 2035 minimaal 65 miljoen laadpalen nodig heeft voor alle EV’s die tegen die tijd op de weg rijden. De ambitie van Porsche om een eigen laadpaal netwerk, zoals Tesla dat heeft, uit te rollen zal dus vooral toegejuicht worden.
Voor wie nu denkt ‘Er zijn toch al Porsche laadpalen?!?’ Dat klopt, maar daarvoor werkt Porsche samen met Ionity. Er staat alleen een Porsche-logo op. Ionity is een samenwerkingsverband tussen Ford, Daimler, BMW en Volkswagen (waar Porsche natuurlijk deel van uitmaakt). Vooralsnog zal Porsche haar laadpaal netwerk vooral gaan uitrollen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
Of Ferdinand zich nu in zijn graf omdraait waag ik te betwijfelen. De oprichter en naamgever van het automerk Porsche stond vooral bekend vanwege zijn innovatieve (design) ideeën. En… hij is de uitvinder van de eerste hybride auto, de Lohner-Porsche uit 1900(!). Zijn passie voor elektriciteit ontwikkelde Ferdinand Porsche tijdens zijn jeugd toen hij op eigen houtje het hele ouderlijk huis voorzag van elektrische verlichting. We hebben het dan over 1893. En nu jullie weer… Tesla en Toyota!