De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Porsche heeft in Shanghai de nieuwe Macan onthuld. De compacte SUV is sinds zijn lancering in 2014 uitgegroeid tot een groot succes en is nu verder verbeterd op het gebied van design, comfort, connectiviteit en rijdynamiek. Als sportief vlaggenschip blijft het model zo aan de top van zijn segment staan.
Door een aantal subtiele wijzigingen aan het exterieur oogt de nieuwe Macan wat sportiever en moderner. Hij is nu bijvoorbeeld standaard uitgerust met led-koplampen en -achterlichten. Optioneel is Porsche Dynamic Light System Plus, wat de lichtverdeling automatisch aanpast aan de situatie. Typische Porsche-elementen aan de achterkant zijn de driedimensionale led-strip en remlichten in vierpuntsdesign. Nieuwe exterieurkleuren zijn Miamiblauw, Mambagroen metallic, Dolomietzilver metallic en Krijt.
GT-sportstuurwiel, ionisator en filehulp
In het interieur wordt de connectie tussen de 911 en de Macan versterkt door het optionele GT-sportstuurwiel. De geïntegreerde Sport Response Button en de knop om van rijmodus te wisselen horen bij het optionele Sports Chrono Pakket.
Nieuwe comfortopties zijn er in de vorm van een verwarmde voorruit en een ionisator die de luchtkwaliteit in het interieur verbetert. En de reeks assistentiesystemen van de Macan is uitgebreid met filehulp, dat automatisch accelereert en afremt, maar ook deels zelf kan sturen in de file of in langzaam rijdend verkeer.
Volledige connectiviteit
Het full-HD touchscreen op de middenconsole van de Macan is vergroot van 7 naar 11 inch. De uitstroomroosters van de airconditioning zijn opnieuw ontworpen en nu onder het scherm geplaatst. Iedere Macan is uitgerust met de Connect Plus-module voor volledige connectiviteit. Die voegt onder meer real-time verkeersinformatie aan het standaard online navigatiesysteem toe en de mogelijkheid om de Macan aan te sturen met stemcommando’s. Een van de belangrijkste elementen van Connect Plus is de Here Cloud-verbinding, die met ‘zwermdata’ werkt. Dat betekent dat de Macan informatie over het verkeer en de toestand op de weg ontvangt van auto’s die over dezelfde functionaliteit beschikken.
Verbeterd chassis, nieuwe banden en velgen
De Macan is nog steeds de sportwagen onder de compacte SUV’s, mede dankzij zijn verbeterde chassis. Porsche monteert bredere banden op de achteras, waardoor de Macan optimaal gebruik kan maken van zijn intelligente Porsche Traction Management-vierwielaandrijving (PTM). Nieuw ontwikkelde banden zorgen bovendien voor meer dynamiek in de bochten. Ze liggen om nieuwe 20 of 21 inch velgen.
Verder lezen over Porsche
Automotive13.05.2024
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive10.08.2022
Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife
Taycan pakt record van S Plaid afAutomotive19.03.2022
Porsche wil eigen laadnetwerk en 80% EV’s in 2030
Automotive31.01.2022
Zo snel laadt de snelst ladende auto ter wereld
Automotive08.07.2021
Porsche: leveranciers moeten groen zijn, anders geen samenwerking
Nieuws04.05.2021
Gaat Porsche zich met Formule 1 bemoeien?
Technology16.12.2019