Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Porsche onthult op de autotentoonstelling van Parijs de nieuwe Panamera 4 E-Hybrid met vierwielaandrijving, een elektrische actieradius tot 50 km en een gemiddeld verbruik van 2,5 l/100 km (CO2-uitstoot van 56 g/km). De Panamera heeft daarbij een vermogen van 340 kW/462 pk.
In de filosofie van Porsche staat ‘Hybrid’ niet alleen voor duurzame mobiliteit, maar ook voor topprestaties. Dit is ook van toepassing op deze nieuwe Panamera 4 E-Hybrid. De Panamera start altijd in elektrische modus en is dan goed voor een actieradius van maximaal 50 km en een topsnelheid van 140 km/h. De Panamera 4 E-Hybrid heeft een koppel van 700 Nm dat direct vanaf de start beschikbaar is. Hij sprint in 4,6 seconden van 0-100 km/h en haalt een topsnelheid van 278 km/h. De aandrijfkracht wordt over vier wielen verdeeld en de standaard luchtvering zorgt altijd voor een optimale balans tussen comfort en dynamiek.
Elektromotor en batterij
De elektromotor wordt gevoed door een vloeistofgekoelde lithium-ion batterij. Ondanks de grotere capaciteit (14,1 kWh in plaats van 9,4 kWh) van de vloeistof-gekoelde lithium-ion batterij is het gewicht van de onder de bagagevloer geplaatste batterij gelijk gebleven. Het laadproces via een 230 V, 10 A- aansluiting duurt slechts 5,8 uur. Met de optionele 7,2 kW on-board lader en een 230 V 32 A-aansluiting duurt het volledig opladen slechts 3,6 uur.
Het laadproces kan ook worden gestart via het PCM (Porsche Communication Management) of de Porsche Car Connect app. De Panamera 4 E-Hybrid heeft standaard een klimaatregelingssysteem waarmee het passagierscompartiment tijdens het laadproces is te koelen of te verwarmen.
Hybrid Auto-modus
De Panamera 4 E-Hybrid beschikt standaard over het Sport Chrono Package met een in het stuur geïntegreerde rijmodus-schakelaar. De Sport en Sport Plus-modus zijn net als bij de andere Panamera’s inbegrepen. Specifiek voor dit model zijn de E-Power, Hybrid Auto, E-Hold en E-Charge-modi. De Panamera 4 E-Hybrid start altijd in de volledig elektrische E-Power modus.
– Hybrid Auto is compleet nieuw. In deze modus gaan de elektromotor en de benzinemotor altijd de meest efficiënte samenwerkingsvorm aan.
– E-Hold stand maakt het mogelijk om de laadstatus van de batterij te handhaven om zo gebruik te kunnen maken van volledig elektrische aandrijving in bijvoorbeeld milieuzones.
– E-Charge is de modus waarbij de batterij wordt geladen door de V6. Om dit te doen, levert de motor meer vermogen dan voor het rijden noodzakelijk is.
Sport en Sport Plus staan in het teken van maximale prestaties. De V6 biturbo is in deze standen altijd actief. In Sport modus wordt de laadstatus van de batterij altijd op een bepaald minimum niveau gehouden zodat de e-boost functie op afroep beschikbaar is. In Sport Plus draait alles om maximale prestaties. In deze stand haalt de Panamera 4 E-Hybrid zijn topsnelheid van 278 km/h. In deze modus wordt de batterij ook zo snel mogelijk opgeladen door de V6-motor.
Porsche Advanced Cockpit
De nieuwe Panamera 4 E-Hybrid maakt gebruik van een compleet nieuw display- en bedieningsconcept, de Porsche Advanced Cockpit welke werkt met aanrakingsgevoelige panelen en individueel instelbare displays. Twee 7-inch uitvoeringen aan weerszijden van de analoge toerenteller vormen de interactieve cockpit. In tegenstelling tot de andere modellen heeft de Panamera 4 E-Hybrid een power-meter die het functioneren van het hybridesysteem zichtbaar maakt, zoals de hoeveelheid actueel gebruikte elektrische energie en de energie die wordt hergebruikt via recuperatie.
De Panamera 4 E-Hybrid is vanaf nu te bestellen voor prijzen vanaf € 114.700. De levering start in april 2017. Alle nieuwe Panamera’s hebben standaard vierwielaandrijving. De range omvat ook de zeer snelle Panamera Turbo (404 kW/550 pk), de Panamera 4S (324 kW/440 pk) en de Panamera 4S Diesel (310 kW/422 pk).
Verder lezen over Porsche
Automotive13.05.2024
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive10.08.2022
Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife
Taycan pakt record van S Plaid afAutomotive19.03.2022
Porsche wil eigen laadnetwerk en 80% EV’s in 2030
Automotive31.01.2022
Zo snel laadt de snelst ladende auto ter wereld
Automotive08.07.2021
Porsche: leveranciers moeten groen zijn, anders geen samenwerking
Nieuws04.05.2021
Gaat Porsche zich met Formule 1 bemoeien?
Technology16.12.2019