Porsche onthult op de autotentoonstelling van Parijs de nieuwe Panamera 4 E-Hybrid met vierwielaandrijving, een elektrische actieradius tot 50 km en een gemiddeld verbruik van 2,5 l/100 km (CO2-uitstoot van 56 g/km). De Panamera heeft daarbij een vermogen van 340 kW/462 pk.
In de filosofie van Porsche staat ‘Hybrid’ niet alleen voor duurzame mobiliteit, maar ook voor topprestaties. Dit is ook van toepassing op deze nieuwe Panamera 4 E-Hybrid. De Panamera start altijd in elektrische modus en is dan goed voor een actieradius van maximaal 50 km en een topsnelheid van 140 km/h. De Panamera 4 E-Hybrid heeft een koppel van 700 Nm dat direct vanaf de start beschikbaar is. Hij sprint in 4,6 seconden van 0-100 km/h en haalt een topsnelheid van 278 km/h. De aandrijfkracht wordt over vier wielen verdeeld en de standaard luchtvering zorgt altijd voor een optimale balans tussen comfort en dynamiek.
De elektromotor wordt gevoed door een vloeistofgekoelde lithium-ion batterij. Ondanks de grotere capaciteit (14,1 kWh in plaats van 9,4 kWh) van de vloeistof-gekoelde lithium-ion batterij is het gewicht van de onder de bagagevloer geplaatste batterij gelijk gebleven. Het laadproces via een 230 V, 10 A- aansluiting duurt slechts 5,8 uur. Met de optionele 7,2 kW on-board lader en een 230 V 32 A-aansluiting duurt het volledig opladen slechts 3,6 uur.
Het laadproces kan ook worden gestart via het PCM (Porsche Communication Management) of de Porsche Car Connect app. De Panamera 4 E-Hybrid heeft standaard een klimaatregelingssysteem waarmee het passagierscompartiment tijdens het laadproces is te koelen of te verwarmen.
De Panamera 4 E-Hybrid beschikt standaard over het Sport Chrono Package met een in het stuur geïntegreerde rijmodus-schakelaar. De Sport en Sport Plus-modus zijn net als bij de andere Panamera’s inbegrepen. Specifiek voor dit model zijn de E-Power, Hybrid Auto, E-Hold en E-Charge-modi. De Panamera 4 E-Hybrid start altijd in de volledig elektrische E-Power modus.
– Hybrid Auto is compleet nieuw. In deze modus gaan de elektromotor en de benzinemotor altijd de meest efficiënte samenwerkingsvorm aan.
– E-Hold stand maakt het mogelijk om de laadstatus van de batterij te handhaven om zo gebruik te kunnen maken van volledig elektrische aandrijving in bijvoorbeeld milieuzones.
– E-Charge is de modus waarbij de batterij wordt geladen door de V6. Om dit te doen, levert de motor meer vermogen dan voor het rijden noodzakelijk is.
Sport en Sport Plus staan in het teken van maximale prestaties. De V6 biturbo is in deze standen altijd actief. In Sport modus wordt de laadstatus van de batterij altijd op een bepaald minimum niveau gehouden zodat de e-boost functie op afroep beschikbaar is. In Sport Plus draait alles om maximale prestaties. In deze stand haalt de Panamera 4 E-Hybrid zijn topsnelheid van 278 km/h. In deze modus wordt de batterij ook zo snel mogelijk opgeladen door de V6-motor.
De nieuwe Panamera 4 E-Hybrid maakt gebruik van een compleet nieuw display- en bedieningsconcept, de Porsche Advanced Cockpit welke werkt met aanrakingsgevoelige panelen en individueel instelbare displays. Twee 7-inch uitvoeringen aan weerszijden van de analoge toerenteller vormen de interactieve cockpit. In tegenstelling tot de andere modellen heeft de Panamera 4 E-Hybrid een power-meter die het functioneren van het hybridesysteem zichtbaar maakt, zoals de hoeveelheid actueel gebruikte elektrische energie en de energie die wordt hergebruikt via recuperatie.
De Panamera 4 E-Hybrid is vanaf nu te bestellen voor prijzen vanaf € 114.700. De levering start in april 2017. Alle nieuwe Panamera’s hebben standaard vierwielaandrijving. De range omvat ook de zeer snelle Panamera Turbo (404 kW/550 pk), de Panamera 4S (324 kW/440 pk) en de Panamera 4S Diesel (310 kW/422 pk).