Misschien wist je al dat Porsche en Audi nu al samenwerken aan auto’s (het onderstel van de Cayenne en de Q5 zijn bijvoorbeeld hetzelfde) maar die samenwerking gaat flink uitgediept worden voor de aankomende elektrische auto-revolutie. De ‘Chefs’ Oliver Blume van Porsche en Rupert Stadler van Audi vertelden tijdens een interview door de Stuttgarter Zeitung dat beide merken een gezamenlijk elektrisch platform gaan bouwen.
We zouden vanaf 2021 resultaten moeten gaan zien vanuit de beide merken (allebei in bezit van Volkswagen), waarbij Audi al het meeste ‘klaar’ heeft. Vanuit die hoek zouden we drie auto’s mogen verwachten tegen die tijd, terwijl Porsche nog met haar eerste auto bezig is.
Het idee is dat de engineers van beide merken samen gaan kijken naar wat de beste oplossing is voor de problemen waar je als automaker tegenaan loopt bij het opzetten van een lijn aan elektrische auto’s. Verschillende groepen binnen beide bedrijven hebben hun eigen expertise en door het wiel niet dubbel uit te vinden hopen Audi en Porsche dat ze sneller tot een goede oplossing komen. Dat er dan af en toe wat ego’s zullen clashen is voor de topmannen van de bedrijven te verwachten, maar geen probleem. Hoort er allemaal bij.
De reden is logisch: het kost een automerk zonder hulp blijkbaar ongeveer dertig procent meer om de ontwikkeling van elektrische auto’s op te starten. Audi’s Stadler schat dat je het zelfs mét de samenwerking over een bedrag hebt van een paar miljard euro dat moet worden uitgegeven tot 2025, dus dan is samenwerken zeker de moeite.
Betekent dit dat Porsches en Audi’s straks allemaal op elkaar gaan lijken? Niet per se, want beide merken hebben nog steeds eigen plannen voor elektrische en hybride auto’s, zoals Porsche’s Mission E. Het betekent wel – en dat gaan we bij meer merken zien – dat de basis van de elektrische auto’s die we in de komende tien jaar gaan zien in veel gevallen gelijk zal zijn, waarbij een merk dan voornamelijk in de styling en de keuzes rondom vermogen en aantallen batterijen het verschil moet gaan maken. De Chefs vertelden wel al dat er door LG Chem een batterijfabriek voor beide merken in Polen wordt gebouwd.
En al komt er soort Porsche/Audi hybride uit dit verhaal: denk even na over dat concept en vraag jezelf dan af of dat echt nou zo erg is…
[Afbeeldingen © Kadmy – Adobe Stock]