Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Hij was al diverse keren ‘geteased’ en semi-aangekondigd, maar gisteren heeft de fabrikant ook formeel de sluier van de Polestar 3 getrokken. Een elektrische SUV met een minimalistisch Scandinavisch design en een prijskaartje dat op 100 euro na de 90k aantikt.
Eerste SUV van Polestar
Een SUV heeft doorgaans niet het meest aerodynamische ontwerp. Polestar zegt daar echter bij het ontwerp van de Polestar 3 wel in geslaagd te zijn. Ze hebben de kenmerkende looks van een SUV gecombineerd met een, zoals zij zeggen, effectieve aerodynamische optimalisatie. De in de motorkap en achterspoiler geïntegreerde aerodynamische vleugels en aerodynamische bladen aan de achterkant moeten daarvoor zorgen, aldus Polestar. Daarnaast zijn in de Polestar 3 ook veel duurzame materialen verwerkt.
Het is tevens de eerste Polestar die uitgerist is met de NVIDIA DRIVE core computer met software van Volvo. Dat automotive-platform fungeert als het AI-brein en verwerkt gegevens van de sensoren en camera’s van de auto om geavanceerde veiligheidsfuncties voor bestuurdersassistentie en bestuurdersbewaking mogelijk te maken. Daarvoor is de Polesta3 standaard voorzien van in totaal vijf radarmodules, vijf externe camera’s en twaalf externe ultrasone sensoren.
Het infotainmentsysteem draait op het Snapdragon Cockpit Platform. Dat moet, samen met high-definition displays, premium kwaliteit surround sound en naadloze connectiviteit door het hele voertuig, voor de nodige meeslepende (rij)ervaringen gaan zorgen.
517 pk en 610 km ‘accu’
Uiteraard mag je van een moderne EV, zeker met een dergelijk prijskaartje, ook de nodige moderne prestaties verwachten. De Polestar 3 is onder andere leverbaar in een performance uitvoering – tegen een meerprijs van 6.600 euro. Dan krijg je een EV met een dual motor aandrijflijn die 517 pk vermogen en 910 Nm trekkracht levert. De standaarduitvoering mag met 490 pk en 850 Nm er natuurlijk ook best zijn.
De topsnelheid van de Polestar 3 is begrensd op 210 kilometer per uur. Om van 0 tot 100 km/h te komen heeft hij precies 5 seconden nodig. De performance uitvoering doet dat in 4,7 seconden. De accu, met een capaciteit van 111 kWh, zorgt voor een maximaal (WLTP) bereik van 610 kilometer. Opladen kan met een maximaal vermogen van 250 kW.
Verder lezen over Elektrische auto
Technology29.04.2024
Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandVerder lezen over Polestar
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive10.08.2023
Korting op voorraadmodellen van de Polestar 2
Automotive17.08.2022
Polestar komt met een cabrio voor mensen met een ‘schoon geweten’
Automotive23.06.2022
Apple Carplay update voor de Polestar 2
Technology08.09.2021
Polestar onthult de Makka een e-moped limited edition
Een samenwerking met het Zweedse CAKEAutomotive15.11.2020
Getest en genoten: De Polestar 2
Automotive15.07.2020
Polestar 2, Zweeds design, made in China, powered by Google
Vergeet de range, je komt er ver genoeg meeAutomotive30.04.2020