Hij was al diverse keren ‘geteased’ en semi-aangekondigd, maar gisteren heeft de fabrikant ook formeel de sluier van de Polestar 3 getrokken. Een elektrische SUV met een minimalistisch Scandinavisch design en een prijskaartje dat op 100 euro na de 90k aantikt.
Een SUV heeft doorgaans niet het meest aerodynamische ontwerp. Polestar zegt daar echter bij het ontwerp van de Polestar 3 wel in geslaagd te zijn. Ze hebben de kenmerkende looks van een SUV gecombineerd met een, zoals zij zeggen, effectieve aerodynamische optimalisatie. De in de motorkap en achterspoiler geïntegreerde aerodynamische vleugels en aerodynamische bladen aan de achterkant moeten daarvoor zorgen, aldus Polestar. Daarnaast zijn in de Polestar 3 ook veel duurzame materialen verwerkt.
Het is tevens de eerste Polestar die uitgerist is met de NVIDIA DRIVE core computer met software van Volvo. Dat automotive-platform fungeert als het AI-brein en verwerkt gegevens van de sensoren en camera’s van de auto om geavanceerde veiligheidsfuncties voor bestuurdersassistentie en bestuurdersbewaking mogelijk te maken. Daarvoor is de Polesta3 standaard voorzien van in totaal vijf radarmodules, vijf externe camera’s en twaalf externe ultrasone sensoren.
Het infotainmentsysteem draait op het Snapdragon Cockpit Platform. Dat moet, samen met high-definition displays, premium kwaliteit surround sound en naadloze connectiviteit door het hele voertuig, voor de nodige meeslepende (rij)ervaringen gaan zorgen.
Uiteraard mag je van een moderne EV, zeker met een dergelijk prijskaartje, ook de nodige moderne prestaties verwachten. De Polestar 3 is onder andere leverbaar in een performance uitvoering – tegen een meerprijs van 6.600 euro. Dan krijg je een EV met een dual motor aandrijflijn die 517 pk vermogen en 910 Nm trekkracht levert. De standaarduitvoering mag met 490 pk en 850 Nm er natuurlijk ook best zijn.
De topsnelheid van de Polestar 3 is begrensd op 210 kilometer per uur. Om van 0 tot 100 km/h te komen heeft hij precies 5 seconden nodig. De performance uitvoering doet dat in 4,7 seconden. De accu, met een capaciteit van 111 kWh, zorgt voor een maximaal (WLTP) bereik van 610 kilometer. Opladen kan met een maximaal vermogen van 250 kW.