Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Polestar 2, die naam klopt eigenlijk niet. Er was al een Polestar 1, behoorlijk Volvo en een Plug-in Hybrid. De Polestar 2 is dat allemaal niet, die is volledig Polestar proof en zou dus eigenlijk de naam Polestar 1 (Polestar One) hebben moeten krijgen.
Die eerste Polestar was duidelijk bedoeld als een marketing-instrument om de wereld alvast wakker te schudden voor een nieuw merk met DNA uit Zweden maar verder 100% made in China. Het nieuwe HQ in Götenborg was ook al zoiets. Dat was nieuw maar eigenlijk toch weer niet en was het een hergebruik van een oud kantoor. Het HQ staat echter weer in Luqiao,China. Het past bij een startup die gewoon zijn weg nog aan het zoeken is. Nog wel struikelen ze helaas over ouderwetse PR principes van de Zweedse moeder. Zo mag niet alle media de Polestar vergelijken met die ene andere EV tijdens de introductieperiode. Blijkbaar is dat een onderwerp.
New kid on the block
Dat is echter koren op de molen want gemiddeld wordt hij in vrijwel alle publicaties een killer genoemd van auto’s bedacht door iemand die ons naar de maan wil schieten. Laten wij dat eerste vooral niet doen. De Polestar is een nieuwe auto, een nieuw concept, heeft ‘no more boring showrooms’, er zijn zelfs automerken die dat over hun auto’s roepen. Well, this new Polestar – is alles behalve boring.
De ‘New kid on the block’ wil er vanaf de start alles aan doen om het bestaande ecosysteem in de autowereld om zeep te helpen. Natuurlijk lukt dat niet in één keer vlekkeloos. Kinderziekten, vergissingen mogen, ambities moeten nog worden gefinetuned, maar het resultaat mag er wezen. De Polestar 2 is per boot uit China in Zeebrugge aan land gekomenen en verspreid zich nu in een rap tempo over Europa. Nederland en Noorwegen krijgen voorrang en zijn populair vanwege de groeiende liefde in deze landen voor elektrische auto’s.
Polestar 2 vs iPhone
De Polestar 2 heeft zeker nog niet het effect van een nieuwe iPhone. Die marketing aanpak uit Cupertino is echt exclusief. Maar gehyped is de Polestar 2 best wel. Voor een nieuwe auto is dat goed want het betekent dat EV-rijders, of moeten we juist zeggen, toekomstige EV rijders reikhalzend naar de nieuwe Polestar uitkijken. De vraag is waarom, wat is de x-Factor van de Polestar 2. Natuurlijk kun je een beetje aan scorebord journalistiek gaan doen en hem consequent vergelijken met naar mars vliegende auto’s maar dat is niet wat Polestar wil. Dit moet een auto worden waar mensen zeker in het begin hun hoofd in positieve zin voor omdraaien.
Vergeet de range, je komt er ver genoeg mee
Dat gaan we ook zeker niet doen. Vergeet die gewraakte range in godsnaam. “It really doesn’t care”, je komt er echt ver genoeg mee, een laadpunt thuis is wel eigenlijk een must als je een beetje een EV-rijder bent. Dat scheelt een slok op een borrel. Je kunt in Nederland echt op genoeg plaatsen aan de stekker. De prijs waar je hem in stopcontact stopt is wel een ding, kan kostbaar zijn maar absoluut niet voor nu. Met de huidige infrastructuur die verre van geweldig is ga je waarschijnlijk niet echt in de problemen komen als je met een bijna lege Duracell komt te zitten. Met een volle lading van huis uit vertrekken is daarom wel aan te raden.
Is de Polestar 2 voor Geeks
De Polestar 2 is vooral voor Google-lovers heerlijk speelgoed. Vergeet wel even je privacy die je toch al niet had. De Polestar is echt een Google Car. Het grote centraal geplaatste infotainment touchscreen mag er wezen, heeft een intuïtieve menu-structuur en draait op het Android besturingssysteem van .. Google. Dat betekent dat je gezellig onderweg kunt babbelen met je home-assistant ‘Hello Google’ en je dus nooit meer alleen in de auto zit. Google Maps is dankzij de slimme .API goed geïntegreerd in de auto en ook zichtbaar op het op het digitale instrumentarium achter het stuur.
Google Maps EV
De Google Maps EV -versie kan het verwachte accuniveau inschatten op je eindbestemming. Die is zonder meer handig en helpt je te beslissen wanneer en waar je het beste kunt gaan laden. Wanneer je een laadstation toevoegt aan de route telt Google Maps automatisch de geschatte laadtijd bij de totale reistijd. Verder kun je inloggen met je Google account, dat betekent dat ook Polestar al je favoriete bestemmingen gaat herkennen. Onduidelijk is of ook je Google agenda is te koppelen. Want met die informatie zou juist je laadmanagement nog beter zijn te finetunen. Je hebt dus niet perse een smartphone meer nodig in de auto om Google apps te gebruiken. Zie je Polestar dus maar als een second device als je onderweg bent.
Polestar 2 cijfers en rij-prestaties
De vierwiel aangedreven Polestar beschikt over 2 synchrone elektromotoren, samen goed voor 408 pk (660 Nm). Het accupakket is 78 kWh (snelladen kan tot 150 Kw). Met een 3-fase (11 kW) laadpaal thuis ben je na een nachtje slapen sowieso altijd vol. De sprint 0 naar 100 km/uur gaat in goed 5 tellen. Prestaties die prima passen bij deze robuuste EV. Wat moet je verder weten. De auto is ruim genoeg voor 4 volwassen al moeten ze achterin niet te lang zijn. De kofferbak van ruim 400 liter is groot genoeg voor een gemiddelde reisbagage. Onder de bodem heb je extra laadruimte voor je EV-snoeren. Aan de voorkant heb je onder motorkap nog een keer extra laadruimte die je dus ook volop kunt benutten.
De Polestar 2 ligt echt als een blok op de weg. De response is soft waardoor de auto lekker rustig rijdt. Maar EV rijden is ook fun, zonder ploffende uitlaat accelereert de Polestar wel degelijk. Misschien wat minder snel als de raspaardjes in het EV-segment maar sportief genoeg. Voor 6K extra kun je een extra performance pack aanschaffen om je Polestar net een tikkie cooler te laten ogen. Je krijgt dan 20” wielen die eigenlijk gewoon standaard zouden moeten zijn. Al was het alleen maar voor de looks. Verder krijg je o.a. goudgekleurde Brembo’s, andere banden en gele veiligheidsgordels. Die 6.000 euro is pittig maar laat de auto er net even wel wat lekkerder uitzien.
De Polestar 2 begint te remmen op het moment dat je het gaspedaal ietsjes loslaat. Door het (regeneratief) remmen wint de Polestar energie terug die anders zou worden omgezet in nutteloze warmte. Alleen bij een lage snelheid kun je hem helemaal tot stilstand laten komen d.m.v. one pedal driving. Als je er eenmaal aan gewend bent wil je waarschijnlijk nooit meer iets anders. De mate waarin dit gebeurd is naar eigen wens in te stellen.
Dempers en Polestar Spaces
Dan doe je als rasechte startup bijna alles goed. Kopen doe je je Polestar online, dat wordt in hoog tempo de nieuwe norm. Achter je mac (we denken dat toekomstige Polestar rijders niet meer op een Windows scherm zitten te kijken) of op je iPhone, hack je je eigen Polestar in elkaar. Of er een check-out is weten we niet. 60K met je creditcard aftikken is sowieso een uitdaging. Die showrooms zijn dus voorbij. Polestar heeft wel wat ‘Spaces’ hier en daar (er komen er vier in Nederland) waar je langs kunt om ‘mede-Polestars’ te ontmoeten, koffie te drinken en als je wilt een proefrit te maken en … om je (Öhlins Dual Flow Valve instelbare) dempers te laten afstellen. Die demping van is van Franse zachtheid tot kneiterhard heeft maar liefst 22 standen.
We geloven dat er per paar streepjes best wel wat verschil voelbaar zal zijn maar dat blijft toch in de marge. Ok, standje 1 is het tegenovergestelde van standje 22. Maar om dat in te laten stellen moet je dus naar de Polestar Spaces. Waarschijnlijk was de programmeur even afwezig want dat moet natuurlijk in de software gedaan kunnen worden. Bij de Polestar 3 hebben we het er niet meer over.
Polestar gaat zijn publiek wel vinden
De Polestar 2 lijkt vooral voor een nieuwe groep van EV-rijders te zijn bestemd, misschien zelfs nog wel wat jonger en moderner. Het is zeker nog lang geen lifestyle icoon al zullen de bedenkers in Zweden daar misschien wel een beetje op hopen. Om dat te bereiken moet je nog net wat meer lef hebben in je marktbenadering. De ingrediënten zijn wel aanwezig, hij komt uit Zweden, maar mist misschien een hard groenachtig statement. Ik heb voor een Polestar gekozen om … Dat verhaal missen we nog een beetje. Misschien ligt daar ook wel de grootste uitdaging. Als het merk wil groeien volgens de normen en waarden van zijn moeder mist het de flair die juist bij deze auto past.
Is de Polestar Lagom
De Polestar is in alle opzichten een moderne en zeer fraai afgewerkte EV. Het strakke Zweedse design zonder als te veel uitbundigheden straalt een gevoel van rust uit wat goed past bij het bij het merk. Duidelijk is dat de deze auto vooral evenwicht uitstraalt. Of de auto ook ‘Lagom’ (precies zo goed als hij zou moeten zijn) is moeten we echt nog maar eens de Zweden zelf vragen, of moeten we ook daarvoor ook in China zijn. Hey Google..
Verder lezen over Polestar
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive10.08.2023
Korting op voorraadmodellen van de Polestar 2
Automotive13.10.2022
Polestar 3 nu ook formeel gepresenteerd
Automotive17.08.2022
Polestar komt met een cabrio voor mensen met een ‘schoon geweten’
Automotive23.06.2022
Apple Carplay update voor de Polestar 2
Technology08.09.2021
Polestar onthult de Makka een e-moped limited edition
Een samenwerking met het Zweedse CAKEAutomotive15.11.2020
Getest en genoten: De Polestar 2
Automotive30.04.2020