Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De vergelijking tussen een strakke jeans en de Peugeot RCZ R is misschien een beetje vreemd, maar deze auto moet je passen en als hij dat doet is het geweldig en wil je hem nooit meer ‘uitdoen’.
Bij mij is dat ernstig het geval en hoe dat komt heeft waarschijnlijk te maken met de ambities van de ontwerpers en de voormalige Le Mans-technici van Peugeot-Sport die verantwoordelijk waren voor de ontwikkeling van Peugeot RCZ R. Hoe maak je een echte sportauto die ruw en toch comfortabel is, die de emotie en historie van het merk vertalen en de berijder het gevoel geeft in een bijzondere auto te rijden die ook nog eens bloedsnel is én geschikt is voor circuitgebruik.
All I can say: het is ze gelukt! Want deze Peugeot RCZ R die toch al even op de markt is geeft je een bijzonder gevoel. De stilering is afwijkend en moet haast wel geïnspireerd zijn op de beste vriendin van de ontwerper. De ronden vormen, de curves op het dak, de koplampen in hun titaniumkleurige behuizing die als kleine borsten uitsteken, de matzwarte dakbogen en afwijkende lijnen van de auto zelf. Wie voor deze auto kiest, kiest voor iets anders dan gewoon.
Heel wat mannen kiezen tijdens hun inmiddels 3e midlife crisis voor een Porsche nadat het nieuwe van een vriendin en motor inmiddels is gaan vervelen. Met een Peugeot RCZ R kom je daar nooit aan toe. Als je deze straatracer koopt doe je hem waarschijnlijk nooit meer weg. De wagen, die ook als Peugeot RCZ te koop is, zal dat misschien net wat minder hebben. Maar als de R op de auto staat is er toch wel heel iets anders aan de hand.
Rustig wegrijden, cruisen door een lange bochten, en op je gemak inhalen, het zijn allemaal keurige manieren als je als heer deelneemt aan het verkeer. Maar heel eerlijk: dat past niet bij deze auto. Die R staat ook voor meeR. Duw het gaspedaal diep in, gebruik de toeren en de handgeschakelde bak en voel dan wat de auto met je gaat doen. Hij plakt op de weg, vraagt je aandacht en wil dat je hem vertelt wat hij moet doen, zo voelt een Peugeot RCZ R want eenmaal op snelheid ervaar je pas echt. Precies wat die ontwerpers eigenlijk wilden zeggen met deze auto. Deze auto is zo onvoorstelbaar leuk om mee te rijden.
Die fun-factor bereik je pas als je het gaspedaal tot op de bodem intrapt en dan het liefst in de bocht. De eerste keren is dat spannend want dit is een volledig voorwiel aangedreven straatracer. De wagen duikt weg, wil uitbreken, nope hij gromt alleen nog harder want het geluid wordt ook pas echt mooi bovenin z’n toeren. Dit is de rapste bak die Peugeot ooit heeft gemaakt, het is ongekend hoe het vermogen van de 1.6 motor met 270 pk (begrensd op 250 km/uur) je beetpakt en eigenlijk niet meer loslaat. Z’n sprint naar de honderd duurt een kleine 6 seconden, dat komt ook door de relatief korte eerste en tweede versnelling, vanaf z’n drie wordt het pas echt serieus. Maar who cares, het gaat hard genoeg en vraagt je om reactie. En wie reageert wordt beloond. De wegligging is fenomenaal wat mede komt door de aangepaste vering (vóór 14 procent en achter 44 procent stijver). De stabilisatorstangen op deze R werden ook aangepast om de auto een nog wat losser karakter te geven waardoor je een soort van vrijbrief krijgt om het asfalt uit te testen. Wat men vindt of niet vindt van deze Peugeot RZC R, dit is pure emotie en verdient een diepe buiging voor de monteurs die deze R grotendeels handmatig hebben opgebouwd.
Uiterlijk
De RCZ R is 10 mm verlaagd en zo’n centimeter maakt veel uit in combinatie met de brede 19 inch velgen die de auto robuuster maken. De grote geïntegreerde achterspoiler bij de auto moet zorgen voor meer downforce. Peugeot wil laten zien dat dit een R is en doet dat met voldoende gevoel voor nuance. Het fraai gestileerde R-logo vind je weggewerkt in de grille en op de achterzijde van de auto, op de dorpellijsten, de opvallende en grote remklauwen vóór en is rechtstreeks in de lichtmetalen velgen gefreesd.
Interieur
Van binnen is de RCZ R wat je noemt functioneel uitgevoerd. De leren bekleding met rood stiksel is gewoon fraai en past bij het karakter van deze auto. De nieuwe kuipstoelen zitten echt prima en geven meer dan voldoende steun. Midden op het dashboard zit een klokje wat extra cachet geeft. Overal vind je kleine rode accenten die goed passen bij het zwarte en sportieve uiterlijk van de auto. De boordcomputer met navigatie heeft helaas niet de grafische kwaliteit die je vandaag zou verwachten en voor bezitters van het nieuwe formaat smartphone (phablet) is het even zoeken waar je die gaat laten.
Wat je verder zoekt is allemaal wel aanwezig, een CD- en DVD-speler, een jukebox-functie met 10 GB geheugen en een Bluetooth voor handsfree en streaming audio. Daarnaast zijn er nog jack- en USB-aansluitingen. Peugeot noemt het een 2×2 personen uitvoering. Tja je kunt niet zeggen dat dat met veel gevoel voor understatement en humor is. Het blijft raden wat ze met die achterste 2 nou precies bedoelen. Naast de handrem vind je het ultieme collectors-item, het fraaie R-logo met 4 schroeven vastgezet. Zo hoort dat!
Prestaties
De RCZ R is de krachtigste en snelste auto die Peugeot ooit in serie heeft geproduceerd en is uitgerust met een 1,6 l THP turbobenzinemotor met directe injectie. Het maximumvermogen bedraagt 199 kW (270 pk) bij 6000 t/min en het maximumkoppel 330 Nm tussen 1900 en 5500 t/min.
Het brandstofverbruik is volgens Peugeot buiten de bebouwde kom 5,1 l/100 km en zou een gecombineerd brandstofverbruik van 6,3 l/100 km moeten opleveren. Die cijfers kloppen redelijk als je rustig met de auto aan het rijden bent. De pech is alleen dat de R om meer van je vraagt en dan wijkt het brandstofverbruik toch wel iets af. Onze snelwegen zijn minder geschikt als circuit en terecht maar ook bij sportief rijden haalt de RCZ R nog steeds een prima brandstofverbruik zonder een kolk in je benzinetank. Ook bij verantwoord sportief gedrag heb je een super sportauto die eigenlijk best voordelig rijdt en dat geldt zeker niet voor de meeste vergelijkbare auto’s.
Kosten
Een Peugeot RCZ R inclusief emotie en plezier kost rond de 48.000 euro en dat is heel wat voordeliger dan menige concurrent. Wat je ervoor terug krijgt is een ruw straatmonster wat je doet nakijken. Een niet alledaags design en unieke rijprestaties en een sportwagen die je laat beleven. Een sportauto die de boeken in gaat en nooit zal worden vergeten. Wow met uitroeptekens. De RCZ R blijft tot eind 2015 in productie.
The night shots
Verder lezen over Peugeot
Automotive23.05.2024
VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive31.01.2024
Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort
Automotive14.09.2023
Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik
Stellantis zet in op 700 kilometer, maar dat moet nog bevestigd wordenAutomotive24.08.2023
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd
Automotive16.04.2023
Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic
Automotive06.01.2023