Peugeot heeft tijdens inmiddels al de derde editie van E-Lion Day, de strategie voor 2025 uit de doeken gedaan. Dit werd gedaan door de nieuwe CEO van Peugeot, Alain Favey. De boodschap is duidelijk, het merk wil zijn positie als koploper (bron: Peugeot) in de Europese EV-markt verder versterken met een uitgebreid aanbod aan elektrische modellen. Naast de lancering van de E-3008 en E-5008 Dual Motor en een E-5008 5-zitter, zet Peugeot in op een verbeterde rijervaring met ´Peugeot Electric Promise´, inclusief 8 jaar garantie, gratis laadpas en een wallbox.
Daarnaast focust Peugeot zich op duurzaamheid en educatie via samenwerkingen met ´Born Free´ en ´Under the Pole´. Ook moet de transitie naar Carbon Net Zero worden versneld. De plannen zijn gebaseerd op vijf strategische speerpunten: Electric, Efficiency, Experience, Education en Environment. Hiervoor hebben ze wel een originele aanpak. Het merk schakelt in 2025 volledig over naar ‘prestatiemodus’.
De prestatiemodus van Peugeot richt zich dit jaar op de vijf strategische pijlers, die als speerpunten dienen voor de toekomst, dat betekent: meer elektrische modellen, efficiëntere technologie, verbeterde rijervaring, educatieve initiatieven en als laatste een duurzame productie.
Peugeot breidt het elektrische gamma in 2025 verder uit met 12 modellen, waaronder nieuwe high-performance versies van de E-3008 en E-5008 Dual Motor. De focus ligt hierbij op keuzevrijheid van compacte auto’s tot ruime SUV’s met 5 of 7 zitplaatsen. De verkoop van elektrische modellen verdubbelde al in 2024 en Peugeot wil zijn koppositie met deze uitbreiding in de EV-markt nog verder verstevigen.
De elektrische modellen behoren volgens Peugeot tot de meest efficiënte op de markt. De E-3008 en E-5008 Long Range hebben een actieradius tot 700 km waardoor lange ritten met minder laadstops mogelijk zijn. Ook introduceert Peugeot een minstens zo belangrijk batterij-voorverwarmingssysteem om sneller en efficiënter te kunnen laden. Naast het volledige gamma van elektrische auto’s biedt Peugeot ook hybride en plug-in hybride modellen voor klanten die nog niet volledig willen overstappen op elektrisch rijden.
Peugeot wil elektrisch rijden veel toegankelijker maken. Hiervoor komt het merk met een nieuw programma `Peugeot Electric Promise´. Hiermee krijgen klanten 8 jaar garantie op zowel de auto als de batterij, een gratis wallbox (verdere specificaties nog niet bekend) voor thuisladen en een laadpas, geldig in een groot deel van Europa. Ook zijn er nieuwe financieringsopties om elektrisch rijden betaalbaarder te maken.
Peugeot werkt samen met ´Born Free´ (primair gericht op het vergroten van het bewustzijn over het behoud van wilde dieren) om aandacht te vragen voor natuurbehoud en ondersteunt het ´Under The Pole-programma´ wat bijdraagt aan een beter begrip en behoud van de oceanen. Dit doen ze niet alleen met campagnes en educatieve content, maar ook door voertuigen beschikbaar te stellen voor onderzoek en natuurbescherming.
Peugeot wil een volledig duurzame autofabrikant worden. De productie schakelt steeds meer over op hernieuwbare energie, met als doel 100% groene stroom in 2030. De E-3008 is op dit moment het sprekende voorbeeld van deze aanpak: 85% van de materialen is recyclebaar en een groot deel van het interieur is gemaakt van gerecyclede materialen.
Met deze strategische pijlers zet Peugeot het komende jaar vol in op een elektrische, efficiënte en duurzame toekomst. Met een nieuwe CEO aan het roer en torenhoge ambities is de oprechte vraag wel: kan Peugeot deze beloftes waarmaken want de concurrentie zowel binnen het moederconcern (Stellantis) als uit Azië is groot. De lat ligt hoog, dat is duidelijk, de prestatiemodus is ingeschakeld – nu is het tijd om te bewijzen dat de bovenstaande ambities ook in de praktijk standhouden.
Copyright afbeeldingen: Peugeot/Stellantis