Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De Peugeot 308 familie heeft er een nogal snel broertje erbij gekregen. Nog geen jaar na de introductie van de Peugeot 308, was er de Peugeot 308 GT. Een auto die aanzienlijk meer pk’s (180 pk of 205 pk) onder de motorkap had. Tijdens die introductie ging het ook om de vraag of Peugeot hierna nog met een echte GTi op de markt zou gaan komen.
In het Portugese Porto, die stad had echt in geen enkel andere land kunnen liggen, zijn we bij de introductie van de Peugeot 308 GTi, in alles een echte ‘hot hatch’. Je ziet al meteen dat deze 308 GTi wel stoere trekjes vertoont en de prima zittende sportstoelen zijn slechts op kleine details anders dan de 308 GT.
Onder de motorkap vinden we pas de echte verschillen, daar ligt een 1.6 e-THP-motor met 250 of 270 pk die deze 308 GTi heel wat meer geeft dan de rest van de 308 familie. De GTi heeft een Torsen-differentieel met ‘beperkte slip’ die ervoor zorgt dat het bochtgedrag van de auto aanzienlijk wordt verbeterd. Verder heeft deze speciale uitvoering een met 11 mm verlaagd onderstel en 19 inch-velgen (Carbone19) voorzien van Michelin Super Sport-banden.
De rode onderlip, over smaak valt niet te twisten
Wat de ontwerpers van Peugeot iedere keer weer goed doen is snelle auto’s ontwerpen die er nog steeds uitzien zoals het oorspronkelijke design bedoeld is. Geen overbodige opsmuk, een te dikke carrosserie en spoilers. Dat was al bij de RZC R, de 208 GTi en nu ook bij deze 308 GTi.
De Peugeot 308 GTi is verkrijgbaar in het palet van de kleuren van de Franse en Nederlandse vlag, Rouge Ultimate, Bleu Magnetic en Blanc Nacré, en uiteraard (of helaas) in grijs (Gris Hurricane), wie daarvoor kiest krijgt echt spijt! Verder is hij verkrijgbaar in zwart en in de rood/zwarte uitvoering die het GTi programma van Peugeot zo herkenbaar maakt.
De Rouge Ultimate is rood, maar niet te opvallend. Een witte en zwarte uitvoering zullen misschien wel de aantallen halen, maar de mooiste blijft toch de Bleu Magnetic uitvoering met een rode onderlip die bij deze versie soms paars kleurt. Het is een kwestie van smaak, maar deze uitvoering met 19″ zwarte velgen en stoere rode remklauwen geven de GTi een ‘dik’ uiterlijk. De Coupe Franche, een exclusieve kleurcombinatie van Rouge Ultimate en Noir Perla Nera is de meest opvallende en afhankelijk van het decor een regelrechte beauty. Het zou Peugeot sieren als ze die grijze versie eigenlijk per direct schrappen. Deze leasebak-color-edition past bij heel veel middle-of-the-road auto’s maar never nooit bij deze GTi.
Het interieur heeft sportieve looks dankzij de donkere kleuren en de ‘beschaafd’ gebruikte rode sierstiksels. De dorpelbeschermlijsten hebben het opschrift ‘PEUGEOT SPORT’ en ‘GTi’ en zijn net als de pedalen, de voetsteun en de pookknop van aluminium. Aan de achterzijde heeft de GTi een specifieke diffuser (die zorgt voor de neerwaartse druk) met twee zichtbare ronde uitlaatpijpen.
Standje Sport of toch maar niet
Net als bij de GT vinden we ook in deze GTi de befaamde sportstand. Wie hem indrukt ziet de verlichting in het dashboard rood kleuren en veranderen de settings van de auto. Zo wordt extra informatie weergegeven op het centrale display (vermogen, koppel, turbodruk, G-krachten en versnelling in rijrichting).
Het motorgeluid binnen in de auto gaat over in grommen, ook al is dit elektronisch versterkt, de besturing wordt directer, het gaspedaal zenuwachtiger en een gemiddelde bestuurder voelt tintelingen in de onderbuik. Het is wel degelijk een technische ingreep maar bovenal ook emotie. Rijden in de sportstand is een keuze en niet iedereen is een fan van het strakkere en soms meer onrustigere gedrag van de GTi.
In het echt soms adembenemende en fraaie middengebergte in Portugal met z’n bochtige wegen, in deze tijd van het jaar op grote stukken bezaaid met de huid van eucalyptusbomen, gaat mijn voorkeur uit naar de sportstand. De 308 GTi reageert direct op het gaspedaal en lijkt veel strakker te sturen. Vanwege het nieuwe en speciale differentieel (met beperkte slip) wordt een verbeterde werking en een nieuwe regeling van de Traction Control toegepast. Deze regeling van het ESP geeft je als bestuurder wat meer vrijheid. Het ESP kan sowieso volledig worden uitgeschakeld. Het komt er op neer dat het koppel naar het wiel met de meeste grip gaat, waardoor bij het uitkomen van de bocht eerder gas kan worden gegeven.
Mijn collega van Peugeot kiest er juist voor om niet de knop in te drukken, waardoor het lijkt dat de auto zich iets rustiger gedraagt. Een dag later op het circuit van Braga worden de verschillen nogmaals duidelijk. Op het natte wegdek van het kleine en technische circuit lijkt de GTi eerder uit breken, we love it, maar je rondetijden worden er beslist niet sneller door. Dit wordt bevestigd door de constructeur van de motor en zijn technische staf. Zij zijn unaniem: de 308 GTi gedraagt zich beter bij de neutrale stand, zeker onder deze omstandigheden. De keuze voor ‘standje sport’ is daarmee vooral emotie en past bij een rijstijl die je op de normale weg wel kunt ervaren maar minder vaak zult gaan gebruiken.
Peugeot 308 GTi 250 Pk of 270 Pk
Peugeot levert de nieuwe Peugeot 308 GTi in twee versies waarbij je kunt kiezen uit een 250 pk of 270 pk uitvoering. Wat ons betreft is die 250 pk niet echt een optie. De prijs voor deze versie is 37.400 euro en dat is voor een hatchback zoals deze Peugeot 308 GTi best pittig. Voor de 270 pk betaal je 3K meer maar krijg je ook echt meer. 19″ wielen, perfect zittende kuipstoelen en een Torson differentieel wat de wagen echt onderscheidend maakt.
De 1.6 e-THP motor heeft een zeer efficiënte motor een CO2-uitstoot van 139 g/km en een brandstofverbruik van 6,0 l/100 km (opgave Peugeot). De bruutste van de twee uitvoeringen sprint in 6.0 seconde naar de 100 km/uur. De 250 pk versie doet daar 0,2 seconde langer over. De beide 308 GTi uitvoeringen zijn elektronisch begrensd op 250 km/uur.
Peugeot 308 GT of Peugeot 308 GTi
Wie de ‘gewone’ Peugeot 308 wat te minnetjes vindt en wat extra’s wil, heeft nu duidelijk keuze. Wie kijkt naar de euro’s, zal er misschien snel uit zijn, want tussen de beide auto’s, de GT en de GTi zit wel een redelijk prijsverschil. De vraag is echter wat je wil: een GT met sportieve trekjes en looks of ga je toch voor het echte werk en valt de keuze op een GTi? Wat mij betreft is die keuze niet moeilijk, de GTi biedt alles wat de GT je suggereert te geven. De 308 GTi is puur, en scoort in alles gewoon beter dan de GT. Bij de GT heb je eigenlijk een upgrade van je 308 die ervoor zorgt dat er meer rijbeleving ontstaat. Voor de grootste groep van autoliefhebbers zal dat beetje meer best wel aanspreken. Voor de echte liefhebber is het echter allemaal te soft en daar ben je met een 308 GTi duidelijk beter mee uit.
Wat de 308 GTi leuk en bijzonder maakt is dat het (als je wil) een heerlijke ruime gezinsauto is die bij ‘normaal’ rijgedrag prima prestaties weet te halen en zeker geen brandstofverslinder is. Pas als de gas er vol op gaat, ook als het befaamde sportknopje niet wordt ingedrukt schiet het verbruik wel degelijk omhoog. De vraag is alleen hoe vaak je daar op de Nederlandse wegen aan toe gaat komen. De GTi heeft twee gezichten, van ruime gezinsauto tot een pure hot hatch en dat maakt de auto meer dan aantrekkelijk. Eigenlijk is de enige hobbel misschien de prijs omdat voor ‘de echte’ 308 GTi wel ruim 40k moet worden neergeteld. Wie dat doet krijgt er wel een zeer sportieve auto voor terug met uitstekende prestaties.
What’s next, de Peugeot 308 R Hybrid
Wie denkt dat het bij de 308, 308 GT en 308 GTi blijft, kan zich zo maar vergissen. Op de achtergrond wordt wel degelijk gewerkt aan de Peugeot 308 R Hybrid een supersnelle bolide op basis van de 308 die zomaar richting de 500 pk of er zelfs nog over zou kunnen gaan. De auto staat al vernoemd in de brochures die Peugeot zelf uitgeeft over hun aspiraties als het aankomt op de rappe auto’s van het Franse merk in de tourwagen-klasse’s en rallysport. De sprint naar 100 km/uur moet met de 308 R Hybrid in 4 seconden gaan en de de eerste 1.000 meter moet worden afgetikt in 22 seconden. What’s next, Peugeot?
Verder lezen over Peugeot
Automotive23.05.2024
VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive31.01.2024
Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort
Automotive14.09.2023
Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik
Stellantis zet in op 700 kilometer, maar dat moet nog bevestigd wordenAutomotive24.08.2023
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd
Automotive16.04.2023
Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic
Automotive06.01.2023