Het gaat goed met de Peugeot 308 en er daar komt nu een GT uitvoering bij. De 308 werd vorig jaar uitgeroepen tot Europese auto van het jaar en in Nederland kreeg de Berline THP uitvoering ook nog eens de titel ’trekauto van het jaar’. Bij die eerste verkiezing waarbij de Peugeot 308 de BMW i3 en Tesla S voor wist te blijven knalden de Champagnekurken tegen het dak. Uitgeroepen worden tot ‘Car of the Year’ is niet alleen een dik compliment voor de constructeurs en het merk, het betekent meestal ook hogere verkoopaantallen. Bij de 308 zit dat wel goed want er zijn er inmiddels bijna 150 duizend van verkocht en dat is een serieus aantal.
Bij zo’n titel van trekauto van het jaar weet ik het alleen nooit. Goed wij Hollanders hebben nu eenmaal nog steeds graag een caravan achter de auto maar het plakplaatje van de vrienden van de ANWB zet de auto ook wel weer weg bij een doelgroep waarvan je nooit weet of dat nu juist de X-factor voor al die niet trekkende Nederlanders juist dempt.
De populaire 308 krijgt nu dus gezinsuitbreiding met een duidelijk dikkere 308 GT. Met de eerste rijimpressies van de Peugeot 308 hatchback in Sochaux en met de Peugeot 308 SW in Le Touquet waren we het er al over eens. De 308 is een prima auto voor een brede doelgroep. Wat opviel was hoe bizar veel power ze bij Peugeot uit een ‘één-punt-tweetje’ wisten te halen. En wat we ook niet zijn vergeten was de optie die je zeker moet nemen als je kinderen hebt, het panoramisch dak. Dat ‘
ik ben er wel maar je ziet me niet dak‘ moet echt eerst zijn ontworpen voordat iemand die omschrijving er voor wist te bedenken. Het is vorm van Cabrio rijden 2.0.
Inmiddels zijn we in Portugal net buiten Lissabon aan de kust voor de introductie van de Peugeot 308 GT. Volgens mij staan die letters nog steeds voor Grand Toerismo (in het Frans Grand Toerisme). Tegenwoordig staan ze ook voor snel, iets extra’s, bijzonder, speciaal, lekker, bluffen, gas geven en meer PK’s, meer rijplezier en dus meer lol.
Een upgrade van GT gaat er ongetwijfeld komen als ze bij Peugeot er nog een rood ‘i-tje’ bij plaatsen. Voor de 308 modellen nu blijft het voorlopig bij GT. Onze 24 uur durende studie over het GT logo met een klein rood streepje eindigt dan ook met de conclusie dat het rode puntje achter de letters GT veelzeggend zijn.
Grote vraag is of deze Peugeot 308 terecht de toevoeging GT heeft gekregen want de lat komt er wel een stuk hoger door te liggen en matched niet meer met het profiel van Willem en Marianne Verhagen die net voor hun nieuwe Beyerland 390 die trekauto van het jaar hebben gekocht. Wie een GT koopt wil ook rijden zeg maar. Want hoe lekker je ook kunt toeren met een ‘gewone’ 308, de party begint toch pas op het moment dat we gas geven en even vergeten wat de toegestane snelheid ook al weer was. Het GT blaast ook het imago van deze moet-haast-wel populaire leasebak voor een stukje omver. Meer GT powerrr betekent ook meer ballen of je nu hem of haar bent.
Peugeot brengt de 308 GT op de markt in
twee sportieve varianten: Een 308 GT 205 met een 1.6 THP 205 benzinemotor, Stop & Start en een handgeschakelde 6-versnellingsbak die in 7.5 seconde naar de 100 km/u sprint. De 308 GT 180 met een 2.0 BlueHDi 180 dieselmotor en een 6-traps automaat doet er 8.4 seconde over. Het brandstofverbruik van beide motoren blijft gunstig met 4,6l/100 km voor de benzine en 3,3l/ 100km voor de diesel uitvoering.
Wij kregen de kans om met beide uitvoeringen te rijden langs de voor autofabrikanten nogal populaire kustlijn van Portugal en op de wegen van het heuvelige en heerlijk bochtige binnenland. Voorin hadden we eigenlijk wel met beide 308 uitvoeringen de grootste pret. Onze boomlange collega van Peugeot vond het op de achterbank allemaal net wat minder en waarschijnlijk terecht want de voorin goed gevormde en zittende sportstoelen zijn bij deze GT geen luxe en eerder een must.
Maar laten we eerst maar eens met een taboe beginnen, ‘
het elektronische motorgeluid in de auto‘. Peugeot heeft een knopje in haar 308 series zitten met de tekst ‘Sport’. En yep als je dit pretknopje indrukt komt de wagen in een sportmode te staan. Dat betekent dat er technisch nogal wat gebeurt, de besturing wordt wat zwaarder, de vering wat stugger, het dashboard kleurt rood met wat nuttige informatie en … dat het motorgeluid binnen in de auto toeneemt. Aha, dat laatste wordt dus elektronisch en akoestisch versterkt en komt door de speakerboxen. Et voila, Peugeot doet het, BMW doet het en zo nog heel wat andere merken. De ‘waarom-factor’ is dat dit de berijder van de auto een soort extra beleving biedt en wat ‘kick’ verhogend moet werken. Doel is dat de berijder gaat glimlachen, er nog eens voor gaat zitten en speelser met de gaspedaal om gaat. Zo gaat dat met die dingen.
Het is ook het knopje waarbij iedere berijder het effect ervan wil laten horen aan z’n buurman, ‘de vrouw van …’ het laat zien aan haar beste vriendin met de opmerking ‘
dit is het knopje van Bart‘ met waarschijnlijk nog drie andere dubbelzinnige opmerkingen en de kinderen op de achterbank in koor roepen, ‘Pa mag tie in sportstand, pleasssse’. Zo’n knopje dus. Deze zeer beschaafde dosis herrie, ce n’est pas la même voiture comme une Porsche 918, levert de berijder van de 308 GT er wel wat meer plezier door.
Meer belangrijk voor ons blijven de toch rij-capaciteiten van de GT en daar zit nog wel wat verschil tussen de 308 SW 2.0 BlueHDi 180 en de 308 1.6 THP 205 S&S hatchback. Waar je bij de SW het gevoel hebt dat de sportstand een optie is, heb je juist bij Hatchback het gevoel dat deze auto haast wel de basis moet zijn geweest voor het GT programma. De handgeschakelde 6-bak van de 1.6 gebruikt duidelijk voelbaar z’n 205 paardekrachten, stuur heerlijk in en lijkt een soort perfect match te zijn met deze auto. Meer pk’s hadden hem uit z’n evenwicht gebracht.
Heel duidelijk is ook dat er op een aantal punten nog voldoende ruimte is gelaten voor verbetering door de contructeurs. Deze wagen kan als ze in Frankrijk echt willen nog een treetje hoger op de belevingsladder. Peugeot weet dat en ook al ontkennen ze het nog in alle toonaarden, er komt natuurlijk nog een keer een Peugeot 308 GTi of als ze hun werk helemaal willen afmaken een 308 R. Deze Peugeot 308 GT is in ieder geval z’n titel waard en biedt de berijder duidelijk een hoop meer fun en rijplezier.
Bij de 308 SW 2.0 HDi is dat er ook allemaal wel maar toch heb je hier het gevoel dat de wagen het vermogen allemaal een beetje moet bijbenen en dat die langere achterkant wordt mee getrokken. Je voelt het verschil pas als je in de eerder genoemde 308 hatchback hebt gereden. Misschien is daarom de dosering van de pk’s wel wat aangepast en is er sowieso een verschil in het rijden met de handgeschakelde 6-bak (benzine) en een automaat (diesel) ook al is deze uitgerust met flippers. Bij de handbak hou je de 308 aanzienlijk makkelijker in z’n toeren en dat vindt deze GT wel lekker.
De uiterlijkheden zijn genuanceerd en mooi uitgevoerd. Van binnen vindt je het terug door het rode sticksel van de stoelen en het dashboard. Het rood kleurende instrumentenpaneel was al aanwezig bij andere modellen. Van buiten vind je het GT logo in de grill en zien we daar ook de leeuw weer terug die daar nu nooit meer weg mag. Opvallend zijn verder de zwart gelakte buitenspiegels, de skirts en de glanzende 18 inch lichtmetalen velgen.
De GT’s staan op de wat bredere Michelin Pilot Sport 3-banden die goed bij deze auto passen. Doordat de wagen van voren 0.7 cm en van achteren 1 cm is verlaagd is de wegligging net wat beter en wordt hij afgemaakt met een zwarte diffuser en een dubbele uitlaatpijp om de wagen een wat stoerder uiterlijk te geven.
Het nieuwe GT programma van de Peugeot 308 lijkt daarom een logische uitbreiding. Sportieve rijders zullen zeker sneller kiezen voor deze uitvoering. De 308 GT biedt je een snellere auto met meer beleving en een iets rijker uitrustingsniveau en zal zeker ook een jongere doelgroep ook gaan aanspreken. Alle modellen zijn vanaf eind februari verkrijgbaar in Nederland.