Volkswagen presenteert op de autosalon van Parijs de Passat GTE. De plug-in hybride is met een systeemvermogen van 160 kW/218 pk krachtig maar ook zuinig als de bestuurder dat vraagt. Het officieel vastgestelde verbruik bedraagt 2,0 l/100 km. De bijbehorende CO2-uitstoot van 45 g/km is in 2015 goed voor 7% bijtelling. De Passat GTE komt in de zomer van 2015 naar Nederland.
De Passat GTE komt zowel als limousine en als veelzijdige Variant. De plug-in hybride technologie omvat een 1.4 TSI benzinemotor, een elektromotor, een zestraps DSG-transmissie en een lithium-ion batterij (9,9 kWh).
Verder kent de Passat GTE verschillende rijmodi, waaronder ‘volledig elektrisch’. De topsnelheid is dan 130 km/h. Met opgeladen accu bedraagt de elektrische actieradius maximaal 50 km. Als de TSI en de elektromotor samenwerken, is 160 kW/218 pk beschikbaar, goed voor een topsnelheid van meer dan 220 km/h en een sprint van 0-100 km/h in circa 8 seconden.
Net als andere uitvoeringen is de nieuwe Passat GTE leverbaar met een aantal innovatieve opties, zoals het Active Info Display, een volledig digitaal instrumentenpaneel. De standaard CAR-NET e-Remote app maakt het mogelijk om via een smartphone het laadproces en/of airco-functies te starten. Ook los daarvan zijn vele online functies beschikbaar.