Gisteren was de grote dag voor Tesla in Europa. Elon Musk was hoogstpersoonlijk naar Berlijn gekomen om de officiële opening van de Gigafactory te verrichten en de eerste, in Europa geproduceerde, Model Y Tesla’s te overhandigen. Daarbij deed de Tesla topman zijn inmiddels bekende, ietwat stijf en ongemakkelijk ogend, dansje.
De bouw en opening van de fabriek in het Berlijns natuurgebied Grünewald had heel wat voeten in aarde en duurde veel langer dan gepland. Ook op de dag van de opening werd nog volop geprotesteerd, rondom de fabriek in het natuurgebied en op de snelwegen er naar toe, zoals te zien was in dit liveblog.
Oorspronkelijke artikel:
Afgelopen vrijdag, 4 maart, heeft Tesla, zoals verwacht werd, de definitieve vergunning ontvangen waarmee de Gigafactory in Berlijn ‘los’ mag gaan. De EV-fabrikant verwacht dat de productie van de eerste Tesla’s in de Berlijnse bossen van Grünheide binnen enkele weken kan starten. Voordat het zover is moet Tesla nog wel aan wat voorwaarden voldoen die aan het verlenen van de vergunning gekoppeld zijn.
En dat zijn niet bepaald slechts ‘enkele’ voorwaarden. De Duitse deelstaat Brandenburg heeft meer dan 400 voorwaarden verbonden aan het verlenen van de vergunning. Tesla verwacht alle voorwaarden binnen enkele weken te kunnen voldoen. Tot de voorwaarden behoren onder andere de bescherming van drinkwater en luchtkwaliteit. Het gebied – Grünheide – waar de Gigafactory gebouwd ligt aan de rand van een van de grootste drinkwatervoorzieningen van Berlijn en omstreken. De fabriek zelf ligt dan ook midden in een drinkwater beschermingsgebied.
Tesla heeft tijdens vergunningaanvraag voorde Gigafactory al heel wat strijd moeten leveren. Zo heeft het bedrijf het waterverbruik van de fabriek moeten inperken. En helemaal uit de problemen zijn ze nog niet. Zo loopt er nog een juridische procedure rondom de financiering van een waterleiding die de Gigafactory van water moet voorzien. Op vrijdag werd nog een rechtszaak behandeld die was aangespannen door de Green League en de Brandenburgse Natuurbeschermingsunie tegen de goedkeuring van extra wateronttrekking. Watervereniging Strausberg-Erkner heeft aangekondigd het leveringscontract met Tesla te beëindigen als de watervergunning wordt ingetrokken.
Het opstellen, controleren en uitvaardigen van de vergunning was bepaald geen sinecure. Het complete document beslaat uiteindelijk 535 pagina’s en heeft een bijlage van 23.700 ‘kantjes’. Tijdens het goedkeuringsproces werden de bezwaren van meer dan 800 personen en organisaties onderzocht.
Elon Musk was in ieder geval in zijn nopjes met de beslissing zoals die vrijdag in Brandenburg bekend gemaakt is. In een tweet, bedankte Musk persoonlijk de minister-president en de regering van de Duitse deelstaat en zegt hij uit te kijken naar een spannende toekomst.
Oorspronkelijke artikel (4 maart):
De realisatie van de Gigafactory in de bossen bij Berlijn was een zware bevalling voor Tesla. En dan hebben we het niet alleen over de bouwkundige uitdagingen die bij een dergelijk project aangepakt moeten worden. In dit geval waren het vooral de vergunningen, (milieu)protesten en (speciale) voorwaarden vanuit de (locale) overheden die ervoor zorgden dat de fabriek veel later klaar is dan oorspronkelijk de bedoeling was. Vandaag is het dan eindelijk zover. Nee, de productie zal nog niet direct opstarten, maar verwacht wordt dat Tesla vanmiddag de ontbrekende (milieu)vergunningen toegewezen krijgt waarna de fabriek definitief ‘los mag gaan’.
Op het event zullen diverse hoogwaardigheidsbekleders van de deelstaat Brandenburg, waar de Gigafactory gebouwd is, aanwezig zijn. Daaronder ook de minister-president van Brandenburg. Zoals gezegd zal de productie vandaag nog niet starten. Tesla heeft daar nog enkele weken voor nodig. Er staat voor 22 en 23 maart wel al een openings-event voor de fabriek gepland.
Of dat ook de dagen worden dat de eerste Tesla’s van de band zullen rollen is niet bekend. Daarover doet de fabrikant nog geen uitspraken, maar die kans lijkt vooralsnog klein. Er zouden namelijk nog een aantal voorwaarden zijn waar Tesla aan moet voldoen voordat de productie ook daadwerkelijk kan starten, maar met de toekenning van de vergunningen is de laatste écht grote horde nu wel genomen. Wellicht dat de meeting van later vandaag meer licht op de zaak zal schijnen.
De productie van Tesla’s in de Berlijnse Gigafactory zou, als alles volgens planning gelopen was, in juli 2021 hebben moeten starten. Inmiddels zouden dus al duizenden Model Y’s van de band gerold moeten zijn. Dat liep dus even iets anders. Gezien alle protesten, vergunningsperikelen en de Duitse bureaucratie is het nog best bewonderenswaardig dat de vertraging, zoals het er nu voor staat, maar een maand of negen zal zijn.