Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Opel, van oudsher niet het meest sexy automerk lijkt zich meer en meer te ontpoppen als een new kid on the block. Het voor onze begrippen Duitse automerk is bekend geworden als maker van de Opel Kadett (later de Opel Astra), Opel Ascona en Opel Corsa om maar eens wat publiekssuccessen te noemen. Spectaculair in verkoopaantallen waren ze, maar om nu te zeggen, wow wat een opvallende auto’s, zeker niet.
Vandaag heten de modellen in de VS gewoon Chevrolet. In het Verenigd Koninkrijk rijden dezelfde auto’s al een eeuw rond met de naam Vauxhall of in Australië met de naam Holden. Toch zat er altijd al pioniersbloed diep verscholen bij Opel, want anders bedenk je geen Opel GT. Een epische sportauto en geliefd onder autoliefhebbers. Of wat dacht je van de Opel Manta (1970) en de Opel Monza (1977).
Groot Opel nieuws
Toen kwam er de afgelopen weken het nieuws naar buiten dat het Franse PSA-concern (Peugeot en Citroën) Opel (en Vauxhall) heeft overgenomen. Een Duits automerk verbonden aan het Amerikaanse GM in handen van eigenwijze Fransen. Het lijkt een onmogelijke liefde maar wie verder kijkt begrijpt misschien wel waarom. Opel is al een tijd verre van saai en ontpopt zich meer en meer als een automerk met een duidelijke visie die meer past bij high-tech bedrijven en de wereld van start-ups.
Lancering Ampera-E
Dat Opel daarom de lancering van de nieuwe volledig elektrische Opel Ampera-E nu eens niet in Frankfurt of aan de Portugese kust (fameus in de auto-industrie) liet plaats vinden maar in Palo Alto in Californië is niet gek. Het is een van de rijkste gebieden op aarde en een broedplaats voor bedrijven als Google, Facebook, Apple, Tesla en NASA om er maar eens een paar te noemen. Het is ook de plek waar start-ups, founders en investeerders hamburgers eten en kijken hoe beurswaardig jouw ideeën zijn. Dat vandaag dit ook de plek is waar de automotive industrie eveneens de pijlen op richt zal niemand verbazen. Auto’s zijn weer hot, rijden binnenkort autonoom over de wegen en zitten vol met moderne robots die worden gestuurd door AI en cloud-toepassingen. Boordevol high-tech waarvan het eind nog lang niet in zicht is. Alles lijkt te kunnen immers.
Lange termijn visie van Opel
Opel voelt zich er in alle opzichten thuis en dat heeft ook met een nieuw soort elan te maken die verder gaat dan alleen het ‘hoe kunnen we zoveel mogelijk auto’s verkopen’. Dat heeft alles te maken met de lange termijnvisie (al is die tegenwoordig vele malen korter dan in het verleden). Waarbij General Motors langzaam wil migreren naar een Mobility Service Provider die het niet uitmaakt hoe je van A naar B gaat zolang het maar met een vervoersmiddel gebeurt waar het bedrijf een belang in heeft. In dat kader past zeker de investering die begin dit jaar werd gedaan van 500 miljoen dollar in de Uber-concurrent Lyft. Het uiteindelijke doel van GM en Lyft is om een netwerk van zelfrijdende auto’s op te gaan zetten over de hele wereld. Het uit San Francisco komende Lyft wordt gezien als een rising star en biedt net als Uber autoritten in auto’s van anderen. Ook zouden de chauffeurs van Lyft aanzienlijk hoger worden gewaardeerd dan hun Uber collega’s.
Naast Lyft investeert GM ook in Maven. Dit is een start-up die car-sharing diensten levert waarbij je inmiddels in een 15-tal Amerikaanse steden met een groep mensen een auto kunt delen volgens het peer-to-peer principe. Hierbij breng je je auto altijd terug naar het punt waar je hem ook hebt opgehaald. Naarmate er meer auto’s nodig zijn zal GM de pool van auto’s steeds verder uitbreiden. Met behulp van de Maven app kun je een auto zoeken, reserveren en je gevonden auto ontgrendelen met je smartphone. De app kan verder een aantal functies in de auto zelf inschakelen zoals de verwarming of de airco alvast aanzetten. Je hoeft uiteindelijk alleen te betalen voor het gebruik waarbij de kosten vooraf transparant zijn. Bij bewezen succes zullen Lyft en Maven zeker naar Europa komen en lijkt Opel de aangewezen kandidaat om dit verder in te vullen.
Het lijkt er op dat overname partner PSA vooral geïnteresseerd is in het platform van Opel. Maar duidelijk is dat de visie van de huidige moeder GM fris en vernieuwend is en dat er veel meer valt te halen. GM en Opel geloven in het ontstaan van een ‘Sharing Economy’ waarbij bestaande modellen redelijk omver worden gekegeld (disruptie). Het ouderwetse model van ‘het auto kopen’ gaat verdwijnen en misschien wel sneller dan iedereen verwacht. Ownership is niet langer bepalend en de transitie waarbij autofabrikanten meer en meer kunnen optreden als Mobility Service Provider lijkt niet ver weg meer. Dat Opel hierdoor niet langer alleen een automerk is zullen ze in Frankrijk zeker hebben begrepen.
Verder lezen over Opel
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Technology02.03.2024
Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive09.03.2023
Opel sluit aan bij urban-mobility project
STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in stedenAutomotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive14.12.2022
Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik
Automotive06.07.2022