Automotive24.01.2019

Opel Eye is de sleutel voor zorgeloos rijden in de toekomst


Het alziend oog van de 21e eeuw

Het tempo van het leven blijft maar toenemen. Dat betekent ook dat het verkeer steeds drukker wordt en we als chauffeurs steeds vaker in ons hoofd met andere dingen bezig zijn. Niet ideaal, maar wel de realiteit. Dan is het wel zo handig als je auto met je meedenkt en een beetje op je let. Autofabrikant Opel is steeds meer bezorgd om onze veiligheid en daarom worden er ook steeds meer technologische hulpmiddelen standaard geleverd in hun auto’s.

Een hele belangrijke daarin is de Opel Eye. Dat is een camera die aan de voorkant van de auto zit en met behulp van een berg sensoren allerlei belangrijke gegevens naar je auto kan sturen. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om dingen als beeldherkenning te doen, dat kan helpen om je – letterlijk – op het juiste pad te houden en te zorgen dat je niet na een lange rit ook nog een ‘cadeau’ van het CJIB op de mat hebt liggen.

Het ziet het ziet wat jij niet ziet

De Opel Eye doet een aantal dingen voor je als chauffeur. Een daarvan is het herkennen van verkeersborden. Die worden daarna automatisch in je LED-display voor je getoond, dus zelfs als jij even op een ander voertuig aan het letten bent of inhaalt kun je toch altijd zien wat er op dat bord stond. Met de steeds wisselende maximum snelheden alleen al heel handig om te hebben. Daarnaast is het ook heel fijn om altijd een visuele indicator te hebben van hoe hard je eigenlijk mag rijden.

De Eye powert ook het Lane Keep Assist-systeem. Dat laat je in beeld en geluid weten als je buiten je baan aan het neigen bent en als je zelf niet reageert wordt er zelfs een zachte manoeuvre gemaakt om je weer terug te krijgen. Hetzelfde principe geldt voor het Forward Collision Alert, dat je niet alleen waarschuwt als je te dichtbij je voorganger komt, maar ook automatisch remt als een botsing dreigt. Dat niet alleen fijn op de snelweg, maar ook in de stad. Voetgangers worden ook herkend en ook daar wordt er eerst gewaarschuwd en daarna automatisch geremd als je iemand die op straat loopt onverhoopt niet gezien zou hebben.

De technologie achter de camera

Indrukwekkend allemaal, maar wat voor soort camera is die Opel Eye eigenlijk? Is het er maar één? Wat heb je nodig om uit al dat beeld continu informatie te halen en hoe krijg je dat zo snel gedaan dat de auto er zelf op kan reageren? Is dat niet superduur om in te bouwen? Allemaal vragen die ik stelde aan Danijel Pusic, een expert die bij Opel betrokken is bij het systeem. In eerste instantie wilde ik graag weten waar het systeem haar informatie vandaan haalt. Dat blijkt allemaal al ingebakken te zijn bij de ontwikkeling, want anders kan het systeem niet snel genoeg reageren.

“Er wordt door de Opel Eye dertig keer per seconde gekeken naar wat er allemaal te zien is. De beeldherkenning is zo snel dat er dan direct gekeken kan worden naar bijvoorbeeld verkeersborden zodat je die meteen in je display kunt zien”, zo zegt Pusic. Diezelfde snelheid maakt het ook mogelijk om te kunnen reageren op voetgangers, te kijken of je nog in je rijbaan zit en zelfs of het voertuig dat voor je rijdt aan het vertragen is. Dat maakt allerlei functies zoals de Adaptive Cruise Control mogelijk.

Maar als alle informatie ingebakken is, hoe voeg je dan nieuwe informatie toe? “We hebben het wel zo gedaan dat je maximaal vooruit kunt met wat je hebt. Dingen als auto’s en voetgangers zijn voor het algoritme heel duidelijk, maar bijvoorbeeld verkeersborden veranderen natuurlijk wel. We hebben de data voor heel Europa ingebakken, maar daarbuiten zou je misschien wel even moeten langskomen voor een update.”

Afhankelijkheid

De Opel Eye is dus heel integraal voor het functioneren van alle systemen. Wat nou als er iets voor de camera zit? Ben je dan de sigaar? “Nee hoor, want het systeem bestaat uit een heel aantal sensoren en hoewel de frontcamera heel belangrijk is kan de auto best nog heel wat als die is afgedekt”, zo zegt Pusic. Hij voegt daaraan toe dat de systemen ook automatisch afschakelen als de camera(‘s) op een of andere manier niet zouden kunnen zien wat ze moeten zien. Ik merkte dat tijdens de rit naar Opel’s hoofdkantoor in Rüsselsheim ook, want toen een aantal van de camera’s view waren geworden was het niet meer mogelijk om verkeersborden te lezen of om de Advanced Cruise Control aan te zetten.

“Veiligheid gaat boven alles” zegt Pusic daarover. Je wilt te allen tijde vermijden dat je achter het stuur op iets rekent dat er dan niet is. Als er dus ook maar enig risico is dat het niet gaat werken gaat de functie niet aan. Als het tijdens het gebruiken er van gebeurt krijg je natuurlijk ook meteen een waarschuwing. Het systeem houdt letterlijk alles voor je in de gaten en maakt zeker het rijden op de snelweg zo dicht bij de automatische piloot als je kunt gaan zonder je als chauffeur het plezier van het rijden helemaal af te pakken.

[Afbeeldingen © Opel]

...

Verder lezen over Opel

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker

Opel en verlichtingstechnologie horen bij elkaar. In de video 'Painting with Light' biedt Opel je een inkijkje in de toekomst van verlichtingstechnologieën met de Opel Experimental. Het experiment in de nachtelijke uren...

Technology02.03.2024

Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Opel sluit aan bij urban-mobility project

Opel heeft zich namens Stellantis aangesloten bij het STADT:up project. Dit staat voor Solutions and Technologies for Automated Driving in Town. Het is een zogenoemd urban-mobility project met als doel grote technologisc...

Automotive09.03.2023

Opel sluit aan bij urban-mobility project

STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in steden
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Enkele maanden geleden waren wij bij Stellantis in Rüsselsheim voor een presentatie en demonstratie van waterstof-elektrische bestelbussen. Deze week heeft de fabrikant bekend gemaakt dat deze bestelbusjes, de Opel Viv...

Automotive15.12.2022

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik

Opel heeft de Mokka-e van een nieuwe naam voorzien. Vanaf nu gaat deze volledig elektrische bolide door het leven als de Mokka Electric. Dat is echter niet de enige verandering. Met de nieuwe naam komt ook en groter accu...

Automotive14.12.2022

Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik

Nieuwe Opel Astra Sports Tourer iets kleiner maar wel veel beter

Opel lanceert in Rüsselsheim de nieuwe Opel Astra Sports Tourer, de stationwagen variant van de Astra hatchback. Maar je mag ook zeggen de opvolger van de Astra stationwagen die een heel alfabet heeft afgewerkt in de ja...

Automotive06.07.2022

Nieuwe Opel Astra Sports Tourer iets kleiner maar wel veel beter

Verder lezen over Technology

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

Je kunt The Sphere natuurlijk naast de Ziggodome leggen en dan zeggen dat het allebei gebouwen zijn met een visueel effect, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde, he? Dit zijn 10 momenten waarop The Sphere er fantastisch uitzag.

Technology19.10.2024

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

Big Tech zit in de problemen. In een paar dagen tijd zijn de grootste techbedrijven ter wereld honderden miljarden kwijt.

Technology06.08.2024

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Er doen meer dan 45.000 mensen mee met de Vierdaagse qua wandelen, maar door de Vierdaagse-feesten is het nog veel drukker in de stad Nijmegen.

Technology15.07.2024

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

Supergaaf hoe Iron Man met magneten werkt, maar dat is niet iets dat je thuis moet proberen. Dat deed een man uit Wuhan helaas wel.

Technology11.07.2024

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

We hebben het vaak over de oneindigheid van de ruimte, de temperatuur en natuurlijk het feit dat er geen geluid bestaat. Maar wat we ons misschien niet vaak genoeg hebben afgevraagd is: hoe ruikt de ruimte eigenlijk?

Technology09.07.2024

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

Het is voor de tweede keer sinds 2022 dat de FIA nieuwe regels bepaalt voor de auto's. Wat vooral opvalt is dat de auto’s kleiner worden.

Automotive07.06.2024

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

De slimste stad van Europa ligt straks in Griekenland

De grootste slimme stad ter wereld ligt straks in... Griekenland. Bij Athene wordt gewerkt aan deze bijzondere plaats. Dit houdt het in.

Technology07.05.2024

De slimste stad van Europa ligt straks in Griekenland