Vorige week kwam bedoeld of onbedoeld het nieuws (en de foto’s) van de nieuwe Opel Corsa-e al naar buiten. Een nieuw ontworpen Corsa-e, een van de populairste auto’s van het Duitse merk, maar dan volledig elektrisch en natuurlijk onderhuids verbonden aan de Peugeot en DS, partners in het Franse PSA-concern waar Opel inmiddels onderdeel van is.
We zijn een week later in Rüsselsheim, de geboorteplaats van Adam Opel, oprichter van .. inderdaad. Het stadje ademt Opel en is Opel. Het is de plek waar 120 jaar later Opel zijn plannen toont voor de komende jaren en die bestaan nagenoeg volledig uit ‘electric mobility‘. Nog voor het einde van het jaar verschijnen er maart liefst 4 nieuwe modellen. Een Mokka X, een Vivaro E, een Grandland X Hybrid 4 en een geheel nieuwe Opel Corsa-e waarvan ook een benzineversie op de markt komt. Vandaag gaat hier het doek officieel af van de Corsa-e, met applaus en terecht want dit kan zo maar eens een verkoopsucces worden van een auto waarvan er van de vorige 5 edities er maar liefst 14 miljoen zijn verkocht.
De Opel Corsa-e is het begin van een nieuw tijdperk waarin populaire auto’s die de afgelopen decennia hoge verkoop-volume’s behaalden elektrisch worden. Publiekslievelingen die niet langer rijden op fossiele brandstof maar ‘aan de stekker moeten’. Compacte gezinsauto’s die voor een groot publiek beschikbaar zijn. En daarvan is de Corsa of Corsa-e moeten we nu zeggen er één van. Het zijn de auto’s die elektrisch rijden dichterbij brengen en nog meer onderdeel maken van de samenleving. Onvergelijkbaar met een Tesla, Audi e-Tron of Mercedes EQC, prachtige en adembenemende auto’s maar ook met een fraai prijskaartje. Het zijn de auto’s waarbij alles lijkt te draaien om de range al vinden we dat nog steeds een zwak argument.
Bij de Corsa-e hebben we een andere discussie. Kun je wat vaker zonder een laadpaal voor de deur en is een range of actieradius van 330 km (volgens WLTP) al niet meer dan voldoende bij een normaal gebruik van de auto.
De Corsa-e (alweer de 6e generatie Opel Corsa) is net als zijn voorgangers een compacte (gezins)auto en zal zeker bestaande Corsa rijders gaan aanspreken. De auto heeft een (WLTP) actieradius van 330 km. In de praktijk betekent dit dat hij ergens tussen de 250 en 300 km uit gaat komen. En dat is voor een gemiddeld gebruik meer dan voldoende.
De stroom voor de Corsa-e wordt geleverd door een 50kWh-batterij welke kan worden opgeladen met verschillende snelheden via een huishoudelijk stopcontact, wallbox of een snellader. Bij deze laatste laadmethode is de batterij in slechts 30 min tot 80% op te laden. Opel heeft verder de die-mag-je-niet-missen ‘myOpel’ app voor je smartphone, waarmee je de laadstatus kan controleren en ook laadtijden en kosten kunt optimaliseren.
De actieradius van de Corsa-e wordt verder bepaald door je rijgedrag en de gekozen rijmodus (keuze uit Normal, Eco of Sport). De Sport-stand maakt de rijdynamiek en reactiesnelheid van de auto net allemaal wat sportiever en dat kost extra energie wat ten koste gaat van het rijbereik. Wie zuinig(er) wil rijden moet vooral kiezen voor de Eco-stand, zeg maar standje zuinig. Het is allemaal belangrijk als je dagelijks grotere afstanden moet overbruggen maar als je de Corsa-e gebruikt zoals veel Corsa’s zijn gebruikt (vooral in stedelijke omgevingen) is er werkelijk heel weinig om je zorgen over te maken, misschien wel helemaal niet.
De elektromotor van de Corsa-e levert een vermogen van 100kW (136pk) en een koppel van 260Nm. Een sprintje van 0 naar 50 km/u gaat in 2,8 seconden, die van 0 naar 100 km/u gaat in 8,1 seconden. En de topsnelheid, die is nog onbekend maar zeker is dat deze ver boven de maximaal toegestane snelheden zal liggen.
De Corsa-e wordt geleverd met Opel’s adaptive IntelliLux LED matrix verlichting. In deze koplampen zitten in totaal 16 LED-units die afzonderlijk van elkaar worden aangestuurd. Een high-res frontcamera registreert de verkeerssituatie en op basis daarvan wordt de lichtbundel van de IntelliLux LED matrix koplampen zodanig aangepast dat die tegenliggers niet verblindt.
De frontcamera herkent ook verkeers- en matrixborden en toont de geldende maximumsnelheid op het digitale instrumentenpaneel. Andere assistentiesystemen in de nieuwe Corsa zijn een radar ondersteunende Adaptive Speed Control en Flank Guard. Daarnaast zijn side blind-spot Assist en een variëteit aan parkeerhulpsystemen beschikbaar.
Om de auto zo compleet mogelijk af te leveren is de Corsa-e uitgerust met het Multimedia Navi systeem met een 7-inch touchscreen of een Multimedia Navi Pro met 10-inch touchscreen. Verder is er ook nog de nieuwe ‘Opel Connect’-telematicadienst. Functies als Live Navigation met real-time verkeersinformatie en directe verbinding met pechhulpdiensten en Emergency Call moeten zorgen voor extra gemoedsrust bij de bestuurder.
Naast de nieuwe Opel Corsa-e werd ook nog de nieuwe Opel Grandland X Hybrid4 gepresenteerd. De Hybrid SUV kan 52 kilometer volledig elektrisch rijden. Daarbij stoot hij slechts 37 gram CO2 per kilometer uit. (WLTP; NEDC2: 1,6 l/100 km, 36 g/km CO2). Op korte termijn worden de prijzen voor de rijk uitgeruste modellen bekend gemaakt en zijn de auto’s ook direct te bestellen.
Klanten die al in het eerste kwartaal van 2020 willen rijden in de nieuwe Corsa-e kunnen zich, zonder aanbetaling, registreren via www.opel.nl.