Automotive09.01.2019

Opel Adaptive Cruise Control: lekker rijden zonder stress


Cruise control is niet meer zo heel spannend, toch? Een auto op een bepaalde snelheid laten rijden is al zo lang onderdeel van het rijden dat niemand daar meer warm of koud van wordt. Als je echter zoals Opel standaard in je nieuwe auto’s een variant van die bekende cruise control zet die zich ook aanpast aan bijna alle omstandigheden wordt het interessanter.

Een van de grote problemen die we als chauffeurs hebben, althans op snelwegen, is het houden van de juiste afstand en het adequaat reageren op veranderende verkeerssituaties. Zeker als je al een tijdje aan het rijden bent en er niet veel spannends gebeurt is de verleiding groot om de aandacht te laten verslappen. Dat kan dodelijk zijn, dus dan is een cruise control die een gedeelte van dat risico wegneemt meer dan welkom.

Adaptive Cruise Control

Het systeem van Opel gebruikt een radarsysteem dat er voor zorgt dat de afstand tussen je eigen auto en die voor je altijd correct blijft. Je kunt een gewenste snelheid instellen (zeg honderd per uur) en dan zal de Adaptive cruise control er voor zorgen dat de auto die ook rijdt, totdat de radar ziet dat er iets langzamers voor je rijdt. Dan wordt er automatisch afgeremd totdat de veilige afstand tussen je voorligger en jezelf wordt bereikt. Zo snel het weer kan versnelt je Opel dan weer naar de gewenste snelheid.

Op die manier is het ideaal om op de snelweg te rijden, want je hoeft minder bezig te zijn met kijken wat er allemaal gebeurt. Er zijn wel meer scenario’s waar dit heel handig is, trouwens. Files rijden zich redelijk vanzelf en ook als je een bus of vrachtwagen voor je hebt waardoor je niet kunt zien wat er daar vóór gebeurt kun je er zeker van zijn dat het systeem sneller in de gaten heeft dat het tijd is om te remmen dan dat jij dat zou kunnen.

Wanneer wordt het zelfrijdend?

De technologie achter de Adaptive Cruise Control (ACC) is deels dezelfde als die gebruikt wordt voor zelfrijdende auto’s. In feite is een systeem als dit al een autonoom systeem, maar dan wel een niveau lager dan de echt zelfrijdende auto’s. Je bent als bestuurder nog steeds betrokken bij wat er gebeurt, maar de scherpe randjes gaan er wel van af. Waar technologie kan helpen om je rit prettiger te maken wordt het niet gelaten, zo blijkt terwijl ik het systeem voor het eerst uitprobeer onderweg naar het hoofdkantoor van Opel.

Duitse snelwegen lenen zich er uiteraard goed voor om flink door te rijden en dan is zo’n systeem wel heel handig. Misschien wel iets té handig (ik zou zomaar eens geflitst kunnen zijn tegen het einde van de rit, nadat mijn medeweggebruikers me zo geconditioneerd hadden dat een gemiddelde snelheid van 165 helemaal niet raar is.) Maar ook tijdens de file (want ook die hebben ze in Duitsland genoeg) blijkt dat de ACC prima werk verricht. Je kunt braaf blijven aanschuiven terwijl het niet opschiet, wetende dat je automatisch weer vooruit gaat als de ‘Stau’ zich oplost. Maar hoe is dit nu precies anders dan een ‘gewone’ cruise control? Ik vroeg het aan Danijel Pusic, Group Manager Active Safety Systems bij Opel in Rüsselsheim.

Alles kunnen overzien

Daar blijkt dat Adaptive Cruise Control eigenlijk veel minder met de cruise control an sich te maken heeft, maar veel meer met herkennen van wat er rondom je voertuig gebeurt. De camera’s en sensoren die in de Opels zitten zorgen dat je niet in botsing komt met je voorganger en dat er op tijd geremd wordt. Het feit dat de auto dan ook gewoon op snelheid blijft doorrijden als er niets voor je Opel rijdt is zoals Pusic het zelf zegt “een mooie bonus.” De functie werkt dankzij de Opel Eye, de sensor/camera die voor meer handige vernieuwingen zorgt in de modellen van het Duitse merk.

Hij bevestigt ook het vermoeden dat de technologie niet heel veel anders is dan bij zelfrijdende auto’s: “de systemen gebruiken in feite dezelfde tools om hun doel te bereiken, dus heel veel anders is het niet” aldus Pusic. Natuurlijk is er (net zoals bij de Advanced Park Assist) wel een actieve rol voor de bestuurder weggelegd. Dat merkte ik ook tijdens mijn reis, want hoewel je voet niet bezig is met het gaspedaal ben je toch alert als chauffeur. Andere voertuigen die invoegen worden prima afgevangen door het systeem, maar je moet soms natuurlijk ook zelf een andere richting uit en dan neem je het ook net zo makkelijk over. Je merkt wel dat het comfortabeler wordt naarmate je het systeem langer gebruikt, en dat was dan de eerste keer dat ik het systeem gebruikte. Tegen het einde van de rit vertrouwde ik de Advanced Cruise Control volledig en nu dat ik weer in een auto moet stappen die dat niet heeft is dat best balen.

[Afbeeldingen © Opel]

...

Verder lezen over Opel

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker

Opel en verlichtingstechnologie horen bij elkaar. In de video 'Painting with Light' biedt Opel je een inkijkje in de toekomst van verlichtingstechnologieën met de Opel Experimental. Het experiment in de nachtelijke uren...

Technology02.03.2024

Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Opel sluit aan bij urban-mobility project

Opel heeft zich namens Stellantis aangesloten bij het STADT:up project. Dit staat voor Solutions and Technologies for Automated Driving in Town. Het is een zogenoemd urban-mobility project met als doel grote technologisc...

Automotive09.03.2023

Opel sluit aan bij urban-mobility project

STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in steden
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Enkele maanden geleden waren wij bij Stellantis in Rüsselsheim voor een presentatie en demonstratie van waterstof-elektrische bestelbussen. Deze week heeft de fabrikant bekend gemaakt dat deze bestelbusjes, de Opel Viv...

Automotive15.12.2022

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik

Opel heeft de Mokka-e van een nieuwe naam voorzien. Vanaf nu gaat deze volledig elektrische bolide door het leven als de Mokka Electric. Dat is echter niet de enige verandering. Met de nieuwe naam komt ook en groter accu...

Automotive14.12.2022

Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik

Nieuwe Opel Astra Sports Tourer iets kleiner maar wel veel beter

Opel lanceert in Rüsselsheim de nieuwe Opel Astra Sports Tourer, de stationwagen variant van de Astra hatchback. Maar je mag ook zeggen de opvolger van de Astra stationwagen die een heel alfabet heeft afgewerkt in de ja...

Automotive06.07.2022

Nieuwe Opel Astra Sports Tourer iets kleiner maar wel veel beter

Verder lezen over Technology

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

Vapen is in Nederland mede door wet- en regelgeving niet zo populair, maar in andere landen wel. Deze creatieveling maakte er een e-bikebatterij van.

Technology05.11.2024

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

Je kunt The Sphere natuurlijk naast de Ziggodome leggen en dan zeggen dat het allebei gebouwen zijn met een visueel effect, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde, he? Dit zijn 10 momenten waarop The Sphere er fantastisch uitzag.

Technology19.10.2024

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

Big Tech zit in de problemen. In een paar dagen tijd zijn de grootste techbedrijven ter wereld honderden miljarden kwijt.

Technology06.08.2024

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Er doen meer dan 45.000 mensen mee met de Vierdaagse qua wandelen, maar door de Vierdaagse-feesten is het nog veel drukker in de stad Nijmegen.

Technology15.07.2024

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

Supergaaf hoe Iron Man met magneten werkt, maar dat is niet iets dat je thuis moet proberen. Dat deed een man uit Wuhan helaas wel.

Technology11.07.2024

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

We hebben het vaak over de oneindigheid van de ruimte, de temperatuur en natuurlijk het feit dat er geen geluid bestaat. Maar wat we ons misschien niet vaak genoeg hebben afgevraagd is: hoe ruikt de ruimte eigenlijk?

Technology09.07.2024

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

Het is voor de tweede keer sinds 2022 dat de FIA nieuwe regels bepaalt voor de auto's. Wat vooral opvalt is dat de auto’s kleiner worden.

Automotive07.06.2024

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer