De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Cruise control is niet meer zo heel spannend, toch? Een auto op een bepaalde snelheid laten rijden is al zo lang onderdeel van het rijden dat niemand daar meer warm of koud van wordt. Als je echter zoals Opel standaard in je nieuwe auto’s een variant van die bekende cruise control zet die zich ook aanpast aan bijna alle omstandigheden wordt het interessanter.
Een van de grote problemen die we als chauffeurs hebben, althans op snelwegen, is het houden van de juiste afstand en het adequaat reageren op veranderende verkeerssituaties. Zeker als je al een tijdje aan het rijden bent en er niet veel spannends gebeurt is de verleiding groot om de aandacht te laten verslappen. Dat kan dodelijk zijn, dus dan is een cruise control die een gedeelte van dat risico wegneemt meer dan welkom.
Adaptive Cruise Control
Het systeem van Opel gebruikt een radarsysteem dat er voor zorgt dat de afstand tussen je eigen auto en die voor je altijd correct blijft. Je kunt een gewenste snelheid instellen (zeg honderd per uur) en dan zal de Adaptive cruise control er voor zorgen dat de auto die ook rijdt, totdat de radar ziet dat er iets langzamers voor je rijdt. Dan wordt er automatisch afgeremd totdat de veilige afstand tussen je voorligger en jezelf wordt bereikt. Zo snel het weer kan versnelt je Opel dan weer naar de gewenste snelheid.
Op die manier is het ideaal om op de snelweg te rijden, want je hoeft minder bezig te zijn met kijken wat er allemaal gebeurt. Er zijn wel meer scenario’s waar dit heel handig is, trouwens. Files rijden zich redelijk vanzelf en ook als je een bus of vrachtwagen voor je hebt waardoor je niet kunt zien wat er daar vóór gebeurt kun je er zeker van zijn dat het systeem sneller in de gaten heeft dat het tijd is om te remmen dan dat jij dat zou kunnen.
Wanneer wordt het zelfrijdend?
De technologie achter de Adaptive Cruise Control (ACC) is deels dezelfde als die gebruikt wordt voor zelfrijdende auto’s. In feite is een systeem als dit al een autonoom systeem, maar dan wel een niveau lager dan de echt zelfrijdende auto’s. Je bent als bestuurder nog steeds betrokken bij wat er gebeurt, maar de scherpe randjes gaan er wel van af. Waar technologie kan helpen om je rit prettiger te maken wordt het niet gelaten, zo blijkt terwijl ik het systeem voor het eerst uitprobeer onderweg naar het hoofdkantoor van Opel.
Duitse snelwegen lenen zich er uiteraard goed voor om flink door te rijden en dan is zo’n systeem wel heel handig. Misschien wel iets té handig (ik zou zomaar eens geflitst kunnen zijn tegen het einde van de rit, nadat mijn medeweggebruikers me zo geconditioneerd hadden dat een gemiddelde snelheid van 165 helemaal niet raar is.) Maar ook tijdens de file (want ook die hebben ze in Duitsland genoeg) blijkt dat de ACC prima werk verricht. Je kunt braaf blijven aanschuiven terwijl het niet opschiet, wetende dat je automatisch weer vooruit gaat als de ‘Stau’ zich oplost. Maar hoe is dit nu precies anders dan een ‘gewone’ cruise control? Ik vroeg het aan Danijel Pusic, Group Manager Active Safety Systems bij Opel in Rüsselsheim.
Alles kunnen overzien
Daar blijkt dat Adaptive Cruise Control eigenlijk veel minder met de cruise control an sich te maken heeft, maar veel meer met herkennen van wat er rondom je voertuig gebeurt. De camera’s en sensoren die in de Opels zitten zorgen dat je niet in botsing komt met je voorganger en dat er op tijd geremd wordt. Het feit dat de auto dan ook gewoon op snelheid blijft doorrijden als er niets voor je Opel rijdt is zoals Pusic het zelf zegt “een mooie bonus.” De functie werkt dankzij de Opel Eye, de sensor/camera die voor meer handige vernieuwingen zorgt in de modellen van het Duitse merk.
Hij bevestigt ook het vermoeden dat de technologie niet heel veel anders is dan bij zelfrijdende auto’s: “de systemen gebruiken in feite dezelfde tools om hun doel te bereiken, dus heel veel anders is het niet” aldus Pusic. Natuurlijk is er (net zoals bij de Advanced Park Assist) wel een actieve rol voor de bestuurder weggelegd. Dat merkte ik ook tijdens mijn reis, want hoewel je voet niet bezig is met het gaspedaal ben je toch alert als chauffeur. Andere voertuigen die invoegen worden prima afgevangen door het systeem, maar je moet soms natuurlijk ook zelf een andere richting uit en dan neem je het ook net zo makkelijk over. Je merkt wel dat het comfortabeler wordt naarmate je het systeem langer gebruikt, en dat was dan de eerste keer dat ik het systeem gebruikte. Tegen het einde van de rit vertrouwde ik de Advanced Cruise Control volledig en nu dat ik weer in een auto moet stappen die dat niet heeft is dat best balen.
[Afbeeldingen © Opel]
Verder lezen over Opel
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Technology02.03.2024
Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive09.03.2023
Opel sluit aan bij urban-mobility project
STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in stedenAutomotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive14.12.2022
Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik
Automotive06.07.2022
Nieuwe Opel Astra Sports Tourer iets kleiner maar wel veel beter
Verder lezen over Technology
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024