Wie met een elektrische auto op vakantie gaat, weet inmiddels dat het verstandig is om je reis vooraf goed te plannen. En daarmee bedoelen we natuurlijk vooral de laadpunten die je onderweg moet bezoeken. Wij zochten dat voor de vakantieperiode uit voor de populaire routes door Frankrijk en toonden aan dat, met de juiste mindset en planning, een vakantie met een EV prima te doen is. Zonneplan heeft voor een ietwat andere insteek gekozen. Zij berekenden, met data van de EU, hoeveel kilometer je in een land gemiddeld moet rijden om een publieke laadpaal te vinden.
Uit de berekeningen van Zonneplan blijkt dat Monaco en Slovenië de beste zonbestemmingen zijn voor vakantiegangers met een EV. In Monaco vind je gemiddeld elke 900 meter een publieke laadpaal. In Slovenië is dat gemiddeld 3,6 kilometer. Slovenië is echter een betere bestemming dan Monaco omdat je dan, volgens de berekeningen van Zonneplan, op weg daarnaartoe vrijwel alleen maar door Top-10 landen rijdt. Bovendien mijdt je dan Duitsland, waar de kosten per kWh een stuk hoger liggen dan bijvoorbeeld in Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland.
Nederland doet het volgens die berekeningen met 1,5 kilometer ook niet slecht. Goed nieuws voor EV-eigenaren die in eigen land blijven. De volledige top 10 kun je hieronder zien, maar behoeft wel enige kanttekeningen. Dat kleine landen als Monaco (1), Luxemburg (3), Andorra (5) en Liechtenstein (6) zo goed scoren heeft natuurlijk ook alles te maken met de geringe oppervlakte en dus relatief hoge bevolkings- en bebouwingsdichtheid. En laten we wel wezen, Nederland (2) is ook niet bepaald heel erg groot of dunbevolkt.
Uiteraard zijn er volgens de berekeningen van Zonneplan ook landen die je met een EV tijdens de vakantie beter kunt mijden. Nog los van Wit-Rusland en Turkije, wat natuurlijk al geen autovakantie bestemmingen zijn, moet je in Spanje, Italië en Kroatië ook rekening houden met grotere afstanden tussen publieke laadpunten. Gemiddeld zo’n 30 kilometer.
Letwel, ze geven geen negatief reisadvies en ik moet eerlijk zeggen dat ik 30 kilometer nog alleszins acceptabel vind. Zeker als je bedenkt dat de afstand tussen laadpalen in landen die bewust buiten het overzicht gehouden zijn, kunnen oplopen van meer dan 200 kilometer tot zelfs meer dan 3000 (!) kilometer. Ofwel, plan je een fly-drive vakantie naar Turkije, huur dan zeker geen EV daar 😉
Tot slot, wat natuurlijk minstens zo belangrijk is, is de capaciteit van de laadpunten. Publieke laadpalen zijn natuurlijk nog lang niet allemaal ook snelladers (50 – 350 kW). Het kan dus wel leuk zijn om gemiddeld elke anderhalve tot vier kilometer een laadpunt te kunnen vinden, maar daar heb je onderweg weinig aan als dat vooral 2,4, 3,6, 7,2 of 11kW laders zijn, Ik denk dat de meeste EV-rijders er geen moeite mee hebben om enkele tientallen kilometers te moeten rijden om bij een snellader uit te komen. Dat scheelt letterlijk uren tot dagen op een vakantiereis. In dat licht bezien heet de berekening van Zonneplan weinig meerwaarde dus.