Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het was al min of meer besloten door de EU dat er na 2035 geen nieuwe auto’s met een ‘traditionele’ brandstofmotor verkochten mogen worden. Sommige fabrikanten, vooral die moeten ‘leven’ van supercars met brullende en jankende 8 of 12 cilinder motoren, denk aan Ferrari en Maserati, waren daar niet blij mee. Zij hebben lang gelobbyd om bij de EU een uitzonderingspositie te kunnen krijgen.
Geen nieuwe ICE’s meer in de EU na 2035, behalve…
Welnu, onlangs werd het EU-besluit dat na 2035 geen nieuwe auto’s met een brandstofmotor verkocht mogen worden, definitief door ‘Brussel’ bekrachtigd. En… er werd inderdaad een uitzondering aan het besluit toegevoegd, maar niet een die door merken als Ferrari en Maserati toegejuicht zal worden.
… voor ‘kleine’ autofabrikanten
Bepaald is namelijk dat bepaalde autofabrikanten ook na 2035 nog steeds nieuwe voertuigen met een brandstofmotor mogen blijven maken en verkopen. Die uitzondering geldt voor fabrikanten die minder dan 1000 voertuigen per jaar produceren. Let wel: niet voor de Europese markt, maar in totaal.
Merken als Ferrari en Maserati vallen dus buiten die uitzondering. Ook als zij binnen de EU minder dan 1000 auto’s per jaar zouden verkopen, dan nog geldt de regeling niet voor hun, aangezien zij jaarlijks wel (veel) meer dan 1000 auto’s produceren.
Voor wie is dit dan wel goed nieuws? Nou, denk aan supercar concurrenten als Bugatti, Koenigsegg, Morgan en Donkervoort.
Geleidelijk naar emissievrij Europees wagenpark
De regelgeving voor de transitie naar emissievrije voertuigen in de EU benoemt een aantal stappen die tussen 2030 en 2035 genomen worden. Zo moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die vanaf 2030 verkocht worden 55 procent lager liggen dan in 2021.
Inmiddels hebben veel, met name de grote, automerken en -fabrikanten al besloten hebben veel eerder dan die deadline te zullen stoppen met de productie van auto’s met brandstofmotoren.
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Verder lezen over Wetgeving
Nieuws03.10.2024
Waarom goede tattoos steeds duurder worden
Cybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online17.05.2024
Gebruik van persfoto’s zonder toestemming is auteursrechtinbreuk
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EUCybercrime30.04.2024
Standaardwachtwoorden zijn bij wet verboden in het Verenigd Koninkrijk
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Marketing01.04.2024