Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Elon Musk heeft met Tesla de trend voor elektrisch rijden gezet, meer dan welk ander automerk ook. BMW zag en kwam met de i3, volledig elektrisch en een auto met een totaal ander uiterlijk. Volvo kondigde aan dat ze stoppen met de productie van ‘gewone auto’s’. En MINI, die liet zien dat je ook een bestaand model kan resetten naar een volledig elektrisch aangedreven kart. En toch zijn er mensen die nog steeds geloven dat dat elektrisch rijden niet zo’n vaart gaat nemen.
En dan is het juni 2020, de wereld staat op z’n kop, het Covid-19 virus raast nog in volle kracht over de wereld. In die maand wordt in Italië, een van de zwaarst getroffen landen in Europa, ergens in Turijn de nieuwe volledig elektrische Fiat 500 geïntroduceerd. Een van de meest iconische auto’s aller tijden gaat aan de stekker. Het is zwaai-maar-dag-met-je-handje naar het oude tweepittertje dat al jaren lang een stuk volwassener was dan zijn reputatie deed vermoeden.
Fiat 500 electric aka Fiat 500-e aka de New 500
Maar voordat we verder gaan over het toekomstige elektrische icoon – want die status gaat niemand de Fiat 500 kunnen afnemen – struikelen we eerst nog even over de naam. De volledig nieuwe Fiat 500 is 100 procent elektrisch, zeg maar de Fiat 500 Electric, of de kortweg de Fiat 500-e. Maar zo gaat deze tweede ‘Launch Edition’ niet heten. Er was dus al een elektrische Launch Edition in Milaan, een cabrio en die noemen we de Fiat 500 la Prima. Zeg maar in de reeks van de Fiat Riva wat naam betreft. Dat was dus eigenlijk de eerste elektrische Fiat 500.
Helaas zijn we er nog niet want de tijdens de tweede ‘Launch’ (niet opnieuw dus en ook niet nieuw) lanceren we nu dan echt de elektrische Fiat 500 en die noemen we de New 500. Het betekent dat er na deze uitvoering nooit meer een New 500 kan worden gelanceerd. Of die zou dan de New New 500 moeten gaan heten.
Er loopt ergens op de hoofdkantoren van Fiat iemand rond die oprecht vindt dat iedere volledig nieuwe Fiat, Fiat 500 moet heten. We hebben immers ook al de Fiat 500L (opvolger van de Multipla) en de Fiat 500X (die was echt nieuw) achter de rug. En zodoende heet de nieuwe 100 procent elektrische Fiat 500, geen Fiat 500-e (of 50e) maar de New 500 zonder Fiat dus.
New 500
Na de 500 la Prima is het vandaag de beurt aan de New 500. Fiat noemt het de combinatie van de nieuwe ‘elektrische en duurzame’ ziel van de derde generatie Fiat 500 met nog steeds aanwezig het onmiskenbare design van zijn voorgangers. Het icoon heeft volgens de omschrijving, zachtere en meer afgeronde lijnen (klinkt redelijk op safe) maar heeft dan weer wel het vermaarde zwierige gevoel van de ‘Cinquino’. De New 500 is duurzamer, connected en heeft standaard een panoramische glazen schuifdak. Aan de achterzijde pronkt een spoiler om de aerodynamica te verbeteren.
Deze la Prima Hatchback komt op de markt in 3 kleuren die geïnspireerd zijn op de natuur. Ocean Green, Mineral Grey en Celestial Blue. De auto is verder standaard voorzien van full LED-koplampen, 17-inch diamantgeslepen wielen, verchroomde inzetstukken op de zijpanelen en dashboard- en stoelbekleding in eco-leer.
New 500 Looks
Deze elektrische nieuwe Fiat 500, wat zo gaan we hem in de volksmond toch gewoon omschrijven is een meer dan geslaagd ontwerp gebaseerd op die 500 zoals wij hem kennen. Er is werkelijk niets overgebleven van het voorgaande model. Alles is nieuw ontworpen en toch als je hem ziet twijfel je geen seconde. Dit is een nieuwe Fiat 500, anders, misschien wel mooier als ooit. De dichte neus is fraai vormgegeven, net als de achterzijde. Vanaf de zijkant heeft hij zijn silhouet behouden. Van binnen al net zo fraai afgewerkt. Het Italian design heeft gedaan wat van ze verwacht wordt. Een nieuw verrassend ontwerp wat toe kan worden gevoegd aan de geschiedenis van dat ooit zo kleine eigenwijze autootje, de Fiat 500.
New 500 actieradius en rijmodi
De elektrische 500 beschikt over ithium-ion-accu’s met een capaciteit van 42 kWh die goed zijn voor een actieradius van maximaal 320 km in de WLTP- cyclus. In praktijk komt dit aannemelijk uit op waarschijnlijk ruim 250 km. De auto is uitgerust met een 85 kW-snellaadsysteem waarmee het accupakket kan worden opgeladen. Hierdoor zou in slechts 5 minuten voldoende energiereserve kunnen worden opgebouwd om weer 50 kilometer te rijden. In 35 minuten kan een snellader de accu’s tot 80 procent opladen.
One-pedal drive
De New 500 heeft drie rijmodi: Normal, Range en Sherpa. De Sherpa-rijmodus helpt het energieverbruik tot een minimum te beperken. Zo worden de maximum snelheid (tot 80 km/h) beperkt, het gasrespons en om het energieverbruik te beperken, uitschakeling van de klimaatregeling en de stoelverwarming. De modus ‘Normal’ benadert zo dicht mogelijk het rijden met een auto die van een normale verbrandingsmotor is voorzien. De ‘Range’-modus activeert de one-pedal functie (rijden met één pedaal).
De elektromotor heeft een vermogen van 87 kW en levert een (begrensde) topsnelheid van 150 km/h, een acceleratie van 0-100 km/h in 9,0 seconden en van 0-50 km/h in 3,1 seconden.
Wat kost de Fiat 500-e / New 500 la Prima Hatchback
De prijs van de New 500 is absoluut ook nieuw. Waar de Old 500 nog geprijsd staat vanaf 15.000 euri, kost het nieuwe met veel luxe uitgevoerde elektrische icoon, de New 500 la Prima Hatchback 35.900 (exclusief geldende milieu-stimuleringsmaatregelen). Voor de 20.000 euro extra krijg je er wel een Easy Wallbox bij. Particuliere kopers kunnen bij aanschaf na 1 juni hierbij nog rekenen op een eenmalige subsidie van 4.000 euro.
Easy Wallbox
Dit thuisoplaadsysteem kan op een gewoon stopcontact worden aangesloten. Deze eenvoudige ‘plug-and-charge’-oplossing kan via Bluetooth worden bediend en biedt de mogelijkheid om de New 500 thuis met maximaal 2,3 kW-laadvermogen op te laden. De Easy Wallbox Bovendien is voorbereid voor een upgrade van het vermogen naar 7,4 kW, waardoor het accupakket thuis in iets meer dan 6 uur volledig is op te laden. De Easy Wallbox wordt geleverd met een Mode 3-kabel voor het opladen vanuit het openbare stroomnet.
Online pre-boekingsysteem
Om zonder enige verplichtingen interesse te tonen en om op de hoogte gehouden te worden, of om als eerste de mogelijkheid te krijgen om de New 500 la Prima hatchback te bestellen kun je deze via de website van Fiat bestellen. Het pre-boekingsyteem gebruikt jouw postcode om te zien of ter plekke milieu-stimuleringsmaatregelen gelden en vermeldt vervolgens de uiteindelijke prijs.
Verder lezen over Fiat
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive27.02.2024
Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive05.07.2023