Automotive29.10.2023

Onthulling van de Ferrari 296 Challenge


Tijdens de Finali Mondiali op het Mugello-circuit heeft Ferrari de gloednieuwe 296 Challenge onthuld, die zijn entree zal maken in het Ferrari Challenge-seizoen van 2024. Het is het negende model dat Ferrari in de geschiedenis van dit kampioenschap introduceert.

De 296 Challenge bewijst wederom de enorme vooruitgang die Ferrari weet te maken in deze raceklasse. Het voortdurend stijgende niveau en concurrentievermogen van wereldwijde coureurs hebben het ontwikkelingsteam van de 296 Challenge in staat gesteld nogal wat drastischere wijzigingen aan te brengen ten opzichte van voorgaande modellen.

Natuurlijk is hierbij optimaal gebruik gemaakt van Ferrari’s inmiddels onschatbare ervaring in de autosportwereld. Hoewel trouw blijvend aan de traditie van modellen voor ‘gentlemen drivers’, leunt deze raceauto meer dan ooit op de ervaring van zijn tegenhanger in de autosport, de 296 GT3. Hiermee lijkt de 296 Challenge dan ook bedoeld voor coureurs met aspiraties om deel te nemen aan de GT-raceklassen.

FERRARI_296_CHALLENGE_DETAIL_FRONT_HIGH
FERRARI_296_CHALLENGE_DETAIL_FRONT_HIGH
FERRARI_296_CHALLENGE_FRONT_34_HIGH
FERRARI_296_CHALLENGE_FRONT_34_HIGH
FERRARI_296_CHALLENGE_REAR_34_HIGH
FERRARI_296_CHALLENGE_REAR_34_HIGH

De Ferrari 296 Challenge

De 296 Challenge is het resultaat van een evolutie in het concept achter de Ferrari Challenge-raceauto. Van een productiemodel met bescheiden aanpassingen is het geëvolueerd naar een voertuig met significante wijzigingen om de circuitprestaties te optimaliseren. Dit heeft geresulteerd in een uiterst prestatiegericht en prachtige auto die uitblinkt in consistentie en de capaciteit om constant topprestaties te leveren tijdens races en testritten.

De 296 Challenge heeft ook de primeur van een V6-motor in de merkenklasse, in tegenstelling tot de gebruikelijke V8-motoren in voorgaande modellen. Het vermogen is opgeschroefd naar 700 pk, terwijl het hybride systeem, zoals in de 296 GT3, is verwijderd om gewicht te verminderen. Dit levert een specifiek vermogen op van 234 pk/l, een nieuwe maatstaf in dit segment. De aerodynamica, afgeleid van en verder ontwikkeld ten opzichte van de 296 GT3, zorgt voor ongeëvenaarde downforce-cijfers.

Kenners zullen waarschijnlijk smullen van nieuwe technologieën, zoals de S-Duct voor luchtgeleiding, een zwanenhals-achterspoiler en verbeterde stabiliteit van gegenereerde downforce in verschillende rijomstandigheden, dragen bij aan deze uitzonderlijke prestaties. Het herontworpen remsysteem met CCM-R PLUS-remschijven, aangevuld met speciaal ontwikkelde Pirelli-banden, levert remprestaties en uithoudingsvermogen die voorheen ondenkbaar waren. Mocht dit puur als fan van het merk je allemaal wat minder zeggen, geniet dan vooral van het beeldmateriaal want los van bovengenoemde specificaties is deze 296 Challenge weer een lust voor het oog.

FERRARI_296_CHALLENGE_FRONT_78
FERRARI_296_CHALLENGE_FRONT_78

Mooi en bloedje snel

Vergeleken met zijn voorganger, de 488 Challenge Evo, heeft de 296 Challenge op Mugello een tijdsverschil van 2 seconden per ronde laten zien. Hij is dus niet alleen mooi maar ook nog eens bloedje snel.

FERRARI_296_CHALLENGE_FRONT_34_LEFT
FERRARI_296_CHALLENGE_FRONT_34_LEFT
Zijn voorganger de Ferrari 488 Challenge Evo
Zijn voorganger de Ferrari 488 Challenge Evo
FERRARI_296_CHALLENGE_DETAIL_REAR_ENGINE
FERRARI_296_CHALLENGE_DETAIL_REAR_ENGINE
FERRARI_296_CHALLENGE_DETAIL_WHEEL
FERRARI_296_CHALLENGE_DETAIL_WHEEL
FERRARI_296_CHALLENGE_DETAIL_WING_2
FERRARI_296_CHALLENGE_DETAIL_WING_2
FERRARI_296_CHALLENGE_INTERIOR_01
FERRARI_296_CHALLENGE_INTERIOR_01
FERRARI_296_CHALLENGE_INTERIOR_02
FERRARI_296_CHALLENGE_INTERIOR_02
FERRARI_296_CHALLENGE_REAR_34
FERRARI_296_CHALLENGE_REAR_34
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Ferrari

Ferrari-dealer Kroymans neemt Ferrari Antwerpen over

Ferrari-dealer Kroymans uit Hilversum is tot overeenstemming gekomen met de aandeelhouders van Ferrari FMA inzake de overname van de Sales & After Sales-activiteiten in de regio Antwerpen.

DC Business03.10.2024

Ferrari-dealer Kroymans neemt Ferrari Antwerpen over

Een Ferrari kopen kan nu ook met crypto

Ferrari heeft aangekondigd het betalingssysteem voor cryptovaluta vanaf eind juli 2024 ook uit te rollen naar het Europese dealernetwerk. Je volgende Ferrari kopen kan nu dus ook met crypto. Het debuut hiervan voor de Europese markt volgt op de succesvolle lancering (in oktober 2023) van dit alternatieve betalingssysteem in de Verenigde Staten, minder dan een jaar geleden, om dealers te helpen beter in te kunnen spelen op de veranderende behoeften van klanten.

Automotive24.07.2024

Een Ferrari kopen kan nu ook met crypto

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Ferrari SP-8 is het nieuwste model in de One-Off-serie

Met de SP-8 heeft Ferrari vandaag zijn nieuwste model in de One-Off-serie onthuld. De SP-8 maakt deel uit van het Special Projects-programma van het merk en is ontworpen door het Ferrari Styling Centre onder leiding van...

Automotive24.10.2023

Ferrari SP-8 is het nieuwste model in de One-Off-serie

Hackers stelen klantgegevens bij Ferrari

Wanneer je als cybercrimineel op zoek bent naar een database met veel klantgegevens die je kunt gebruiken voor grootschalige phishing aanvallen, dan ben je bij de systemen van Ferrari waarschijnlijk aan het verkeerde adr...

Cybercrime22.03.2023

Hackers stelen klantgegevens bij Ferrari

Ferrari werkt aan ‘luchtdruk’ aandrijving

Zoals alle autofabrikanten zal ook Ferrari uiteindelijk af moeten stappen van de ‘ouderwetse’ brandstofmotor. De Italiaanse supercar merken lobby’en nog wel om dat moment zo lang mogelijk uit te stellen, maar het i...

Automotive09.02.2023

Ferrari werkt aan ‘luchtdruk’ aandrijving

Recall voor Ferrari: bijna elke auto sinds 2005 moet terug

Betaal je een paar ton voor een handgemaakte bolide, is er alsnog iets mis mee. Menig Ferrari-rijder moet met zijn auto naar de garage, want bijna elke Ferrari die na 2004 is verkocht heeft een probleem. Het gaat om een...

Automotive10.08.2022

Recall voor Ferrari: bijna elke auto sinds 2005 moet terug

​5 dingen die je gaat doen als je 120 miljoen euro wint

120 miljoen euro: heb je ooit zo’n hoge jackpot gezien in een loterij? Het is moeilijk voor te stellen hoeveel geld het is, laat staan dat je het allemaal zou willen uitgeven. Je houdt bij alles wat je wil kopen wel ge...

Online05.04.2022

​5 dingen die je gaat doen als je 120 miljoen euro wint