Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Tijdens de Finali Mondiali op het Mugello-circuit heeft Ferrari de gloednieuwe 296 Challenge onthuld, die zijn entree zal maken in het Ferrari Challenge-seizoen van 2024. Het is het negende model dat Ferrari in de geschiedenis van dit kampioenschap introduceert.
De 296 Challenge bewijst wederom de enorme vooruitgang die Ferrari weet te maken in deze raceklasse. Het voortdurend stijgende niveau en concurrentievermogen van wereldwijde coureurs hebben het ontwikkelingsteam van de 296 Challenge in staat gesteld nogal wat drastischere wijzigingen aan te brengen ten opzichte van voorgaande modellen.
Natuurlijk is hierbij optimaal gebruik gemaakt van Ferrari’s inmiddels onschatbare ervaring in de autosportwereld. Hoewel trouw blijvend aan de traditie van modellen voor ‘gentlemen drivers’, leunt deze raceauto meer dan ooit op de ervaring van zijn tegenhanger in de autosport, de 296 GT3. Hiermee lijkt de 296 Challenge dan ook bedoeld voor coureurs met aspiraties om deel te nemen aan de GT-raceklassen.
De Ferrari 296 Challenge
De 296 Challenge is het resultaat van een evolutie in het concept achter de Ferrari Challenge-raceauto. Van een productiemodel met bescheiden aanpassingen is het geëvolueerd naar een voertuig met significante wijzigingen om de circuitprestaties te optimaliseren. Dit heeft geresulteerd in een uiterst prestatiegericht en prachtige auto die uitblinkt in consistentie en de capaciteit om constant topprestaties te leveren tijdens races en testritten.
De 296 Challenge heeft ook de primeur van een V6-motor in de merkenklasse, in tegenstelling tot de gebruikelijke V8-motoren in voorgaande modellen. Het vermogen is opgeschroefd naar 700 pk, terwijl het hybride systeem, zoals in de 296 GT3, is verwijderd om gewicht te verminderen. Dit levert een specifiek vermogen op van 234 pk/l, een nieuwe maatstaf in dit segment. De aerodynamica, afgeleid van en verder ontwikkeld ten opzichte van de 296 GT3, zorgt voor ongeëvenaarde downforce-cijfers.
Kenners zullen waarschijnlijk smullen van nieuwe technologieën, zoals de S-Duct voor luchtgeleiding, een zwanenhals-achterspoiler en verbeterde stabiliteit van gegenereerde downforce in verschillende rijomstandigheden, dragen bij aan deze uitzonderlijke prestaties. Het herontworpen remsysteem met CCM-R PLUS-remschijven, aangevuld met speciaal ontwikkelde Pirelli-banden, levert remprestaties en uithoudingsvermogen die voorheen ondenkbaar waren. Mocht dit puur als fan van het merk je allemaal wat minder zeggen, geniet dan vooral van het beeldmateriaal want los van bovengenoemde specificaties is deze 296 Challenge weer een lust voor het oog.
Mooi en bloedje snel
Vergeleken met zijn voorganger, de 488 Challenge Evo, heeft de 296 Challenge op Mugello een tijdsverschil van 2 seconden per ronde laten zien. Hij is dus niet alleen mooi maar ook nog eens bloedje snel.
Verder lezen over Ferrari
DC Business03.10.2024
Ferrari-dealer Kroymans neemt Ferrari Antwerpen over
Automotive24.07.2024
Een Ferrari kopen kan nu ook met crypto
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive24.10.2023
Ferrari SP-8 is het nieuwste model in de One-Off-serie
Cybercrime22.03.2023
Hackers stelen klantgegevens bij Ferrari
Automotive09.02.2023
Ferrari werkt aan ‘luchtdruk’ aandrijving
Automotive10.08.2022
Recall voor Ferrari: bijna elke auto sinds 2005 moet terug
Online05.04.2022