Er is een grootschalig onderzoek gestart naar Tesla: de auto’s Model 3 en Model Y zouden problemen hebben met het stuur. Die blijkt namelijk soms digitaal te bevriezen, waardoor het sturen niet werkt zoals zou moeten. Het zou wel eens om 280.000 Tesla’s kunnen gaan.
Het onderzoek wordt in Amerika verricht door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), nadat het 12 klachten heeft ontvangen over het probleem met het stuur. Automobilisten kregen problemen met het sturen zelf, maar ook met de stuurbekrachtiging. Vijf mensen deden hun beklag over het sturen, terwijl 7 mensen zeiden dat het aan een gebrek aan energie leek te liggen dat er niet kon worden gestuurd. Reden voor de NHTSA om daar dieper in te duiken, want een auto die niet kan sturen kan zomaar veranderen in een levensgevaarlijk object, dat ook nog eens met hoge snelheden rijdt.
Bovendien, en dit is waarschijnlijk maar goed ook, kunnen mensen ook niet altijd zomaar verder rijden als het stuur problemen geeft: “De stuurbekrachtiging van het voertuig is uitgevallen en het stuurwiel blijft alleen tijdens het rijden in de rechte stand hangen. De auto kan alleen rechtuit vooruit of achteruit rijden en kan niet draaien. Uit- en inschakelen hielp niet om het probleem op te lossen. Ik moest de auto naar Tesla laten slepen“, aldus een geschrokken bestuurder.
CNBC geeft ook aan dat er meer dan 800 meldingen zijn binnengekomen over fantoomremmen: dat is wanneer de auto zomaar remt, terwijl je hiertoe geen opdracht hebt gegeven. 1,1 bolides in China kregen hiervoor een over-the-air update om de software te verbeteren, maar sommige automobilisten vinden het onverantwoord en klagen Tesla dan ook aan. Er spelen wel meer zaken rondom Tesla, maar die hebben vooral te maken met de autopilot en het autonoom rijden: iets dat soms erg ver weg lijkt. Tegelijkertijd vangen hoge bomen veel wind: Tesla is relatief jong en nieuw, en het pakt zijn auto’s zo anders aan dan anderen, dat het logisch is dat er ook weer nieuwe problemen opstaan. Echter hoop je natuurlijk dat je niet in een auto stapt met kinderziektes of softwareproblemen.
Aan de andere kant gaat het hier nu om 7 klachten in een land, terwijl er miljoenen Tesla’s op de wereld rondrijden. Toch is het te hopen dat het euvel snel wordt verholpen, zodat ongelukken kunnen worden voorkomen, maar ook situaties waarin je auto moet worden weggesleept. Vergeet echter ook niet dat Tesla een vergrootglas op zich heeft: recalls zijn bij veel automakers soms nodig. De F-150 van Ford moest bijvoorbeeld worden teruggeroepen omdat de noodrem tijdens het rijden kon worden getriggerd.
Goed om te weten: in Nederland kun je bij de RDW inzicht krijgen in terugroepacties. Je kunt je kenteken invullen en dan zie je of je auto moet worden gefikst.