Automotive13.05.2018

Oman, de ultieme plek om de nieuwe Volkswagen Amarok te testen


Je kunt je van alles bedenken voor een pittige testdrive met een stoere pick-up. In de volksmond hebben we het dan over die joekels van auto’s met een enorme laadbak aan de achterkant. Te groot voor een parkeergarage, even naar de bakker op het winkelcentrum vraagt ook om wat extra skills en ja je buren vragen zich waarschijnlijk af waarom jij in godsnaam een exorbitant grote 3 liter – 6 cylinder op de oprit hebt staan. Zo’n brute auto – in Nederland niet echt door het volk geaccepteerd – is in Amerika gewoon de auto die iedereen heeft.

Maar goed: hoe ziet een testdrive eruit als we die in ons vlakke landje gaan doen? Natuurlijk een keertje over het strand crossen – als dat al mag, tussen Zoutelande en Domburg schuin over de betonnen duinen – in Hilvarenbeek het testcircuit op zodat je kan scheef hangen, door de modder, of een zandbak nemen op hoge snelheid. Verder zijn er best nog wel wat afgesloten plekken te vinden voor off-road en 4×4 fun. Maar dan hebben we het wel gehad. Leuk om te zien waar deze brute pick-up’s toe in staat zijn, maar hoe zou het gaan als we ons landje vervangen door de ruwe natuur en zandduinen in Oman?

Het begin van onze Amarok Adventure tour in Oman
Het begin van onze Amarok Adventure tour in Oman
Eerste fotoshoot met onze gids en de handgeschakelde Amarok 3.0 TDi
Eerste fotoshoot met onze gids en de handgeschakelde Amarok 3.0 TDi
Eerste off-road track in een opgedroogde rivierbedding
Eerste off-road track in een opgedroogde rivierbedding

Amarok Adventure en echte liefde

Bij Volkswagen Duitsland moeten ze zo’n beetje hetzelfde hebben gedacht: groter land, meer mogelijkheden maar een spektakel gaat het niet worden. Ze weten niet meer precies waarom en op welk moment, maar ergens onderweg – en ruim voor de introductie van de nieuwe Amarok 3 liter V6 met nog meer Pk’s (258 maar liefst) – ontstond het idee voor een adventure tour, een testdrive die je nooit van je leven meer gaat vergeten. Locatie: Oman. Omdat je daar een ongekend ruig gebergte hebt, geliefd bij geologen vanwege de grote diversiteit en ouderdom en als toetje, voor ons een tweede hoofdgerecht, de woestijn.

Een zandbak met hoge duinen, drie keer de grootte van Nederland met kamelen, slangen en een temperatuur van ver boven de 45 graden. Geen luxe, geen dure resorts en kamperen in de natuur. Zorg maar voor jezelf en voor je Amarok. Intiemer met je auto gaat het nooit worden. Hij is je vriend, je veiligheid en waakt ervoor dat je drie dagen lang op avontuur gaat in extreme omstandigheden en toch zorgt dat je ook weer veilig thuiskomt. Het is het moment dat er sprake is van echte liefde tussen jouw en je Amarok.

3 dagen offroad in de overweldigende natuur van Oman alleen met een Volkswagen Amarok
3 dagen offroad in de overweldigende natuur van Oman alleen met een Volkswagen Amarok

Amarok Adventure in Oman stage 1

Het is een beetje een cultuurshock als je s’ochtends om 07.00 uur in de nieuwe Volkswagen Amarok stapt: groot en blinkend in de zon en vertrekt van een nieuwe uiterst luxe luchthaven in Muscat richting het Salma Plateau op 2.000 hoogte gelegen in het ruige Al Hajar gebergte. Daar waar luxe niet bestaat, alleen de dorre droogte hoog in de bergen, zonder water en verstoten van welke vorm van comfort dan ook. Steen die meekleurt met de zon in een adembenemend landschap waar overleven een kunst is, maar waar geiten en kamelen blijkbaar zorgeloos kunnen leven.

De witte jachtluipaarden die hier leefden zijn nagenoeg uitgestorven. Hier en daar is een kleine nederzetting waar je soms nog wel wat leven kunt ontdekken maar verder regeert hier de natuur. Hier rijden met een Amarok is net zo adembenemend als het landschap. Daar waar de handgeschakelde 3.0 Tdi met 163 pk fors aan de bak moet op de onverharde en vaak extreem stijle wegen met vele haardspeltbochten, naar beneden kijken is geen optie, lijkt de nieuwe versie met automaat en 258 pk het aanzienlijk makkelijker te hebben en vrijwel moeiteloos zijn weg te vinden. Soms zijn we de weg even kwijt als de hoge neus van Amarok naar de hemel wijst en we naast de auto moeten kijken hoe de smalle wegen zich tussen dit gebergte naar boven kronkelen.

Het avontuur met de Amarok begint pas echt als we het rotsachtige pad verlaten en opgedroogde rivierbeddingen opzoeken om verder naar boven te klimmen. Het is “Where we seperate the man from the boys”. Hier heb je maar twee dingen nodig, lef en in ons geval een auto die je 100 procent vertrouwen geeft. Het is bijzonder hoe de nieuwe Amarok zich moeiteloos lijkt aan te passen aan dit landschap. Ook het koppel in de tweede en derde versnelling vindt het allemaal prima. Zonder moeite, alleen je maag vindt het soms wat minder, rijden we naar boven of zakken we met een snelheid van 6 km omlaag. Onze Amarok, de mens en de natuur versmelten bij 35 graden.

De Amarok oogt als een big truck maar binnenin heb je eigenlijk alle comfort en heb je nauwelijks door dat je wel degelijk in een zeer uit de kluiten gewassen pick-up aan het rijden bent. Het is ook spelen met ESP en de Off-Road Mode. Met de handgeschakelde en beduidend minder krachtige 160 pk moter hebben we die laatste altijd aan staan. De nieuwe 258 pk sterke Amarok lukt het ook zonder gebruik te maken van de Off-Road Mode. Brandstofverbruik is hier geen onderwerp al is het verstandig om wel met een volle tank en reserve brandstof op pad te gaan. Een benzinepomp ga je hier niet vinden, ook als deze hier lokaal maar 22 cent per liter kost.

Hier rijden is genieten pur sang. Hoe vermoeiend het echter echt is merken we pas als we om s’avonds op het Salma Plateau in ons eenpersoonstentje in slaap vallen.

Onderweg richting het ruige Al Hajar gebergte
Onderweg richting het ruige Al Hajar gebergte
Na een half uur klimmen zitten we inmiddels hoog boven de zeespiegel
Na een half uur klimmen zitten we inmiddels hoog boven de zeespiegel
Rijden met de Amarok in adembenemend landschap
Rijden met de Amarok in adembenemend landschap
Daar waar de onverharde wegen ophouden te bestaan
Daar waar de onverharde wegen ophouden te bestaan
Warm, droog en stoffig
Warm, droog en stoffig
Tegenliggers die je geen blik waardig gunnen, arrogante kamelen
Tegenliggers die je geen blik waardig gunnen, arrogante kamelen
Bewonderende maar ook verbaasde blikken van kinderen in deze ruwe natuur
Bewonderende maar ook verbaasde blikken van kinderen in deze ruwe natuur
Zo moet het er op Mars ook uitzien
Zo moet het er op Mars ook uitzien
Overnachten in een tentje op het Salma Plateau met alleen je Amarok
Overnachten in een tentje op het Salma Plateau met alleen je Amarok

Amarok Adventure in Oman stage 2,

De tweede dag brengt ons naar misschien wel een van de mooiste afdalingen die we ooit hebben meegemaakt. Het is 07.00 als we slingerend via smalle bergwegen en wederom stukjes rivierbedding afdalen van grote hoogte in een natuur die zich nauwelijks lijkt te beschrijven. Op de echt steile delen van de afdaling laten we het over aan het elektronische remsysteem in de off-road modus. Met 6 km omlaag waarbij er zelfs nog af en toe moet worden bijgeremd. De airco draait op volle toeren maar trekt het niet helemaal meer. Eindbestemming is vandaag zijn de Sharqiyah sands met een tussenstop bij Wadi Bani Khalid, volgens reisblog Travelvalley de mooiste wadi (waterbedding in droge gebieden) van Oman en een regelrecht paradijs midden in de woestijn.

Maar ver voor dat we daar aankomen duiken we eerst met de Amarok wederom het landschap in om nu maar eens op een hogere snelheid door rivierbeddingen te crossen. Ongetwijfeld om te ervaren dat het ook met de demping van deze zware Amarok wel goed zit. Waarschijnlijk doen hier de prima zittende ergo-active lederen comfortstoelen mede hun werk want ondanks dat we toch in behoorlijk extreme omstandigheden aan het rijden zijn, moe wordt je niet en ook heb je na een lange dag geen gevoel van stijfheid. We hebben het al eerder gezegd dat ondanks de zeer uit de kluiten gewassen Amarok hij van binnen echt alle comfort biedt.

Wakker worden op het Salma Plateau
Wakker worden op het Salma Plateau
Ontbijt met de Omani`s
Ontbijt met de Omani`s
Dalen en stijgen, zeldzaam, Amarok rock`s
Dalen en stijgen, zeldzaam, Amarok rock`s
Rivierbeddingen in het lagere deel als snelweg tussen een gesteente van 120 miljoen jaar oud
Rivierbeddingen in het lagere deel als snelweg tussen een gesteente van 120 miljoen jaar oud
Ontmoeting met 4 wijze mannen, zet je Amarok daar maar neer
Ontmoeting met 4 wijze mannen, zet je Amarok daar maar neer
Wadi Bani Khalid, een klein paradijs in de woestijn
Wadi Bani Khalid, een klein paradijs in de woestijn
Zwemmen in water van 33 graden
Zwemmen in water van 33 graden

Amarok Adventure in Oman stage 3, Sharqiyah sands

Na een lunch en twee uurtjes relaxen bij Wadi Bani Khalid gaan we onderweg naar daar waar het land ophoudt te bestaan en het zand de baas is. De woestijn die hier bekend staat als de Sharqiyah sands. Een paar kilometer voor dat we echt de zandbak in rijden is het eerst bijna gratis tanken en daarna bij de locals de bandenspanning terugbrengen naar 1.2 bar om zodoende meer grip te hebben in het zand. Het is blijkbaar de enige manier om de zandbak die we ingaan de komende 24 uur te gaan bedwingen.

De weg naar de woestijn is exact zoal we deze ons voorstellen. Ergens op het toch al brokkelige asfalt verschijnt het eerste zand en binnen een paar honderd meter zeggen we gedag tegen de wegen en zien we voor ons alleen maar zandduinen. In plaats van rustiger te gaan rijden wordt de snelheid opgevoerd en stuiven we met 80 km/uur over het gele zand van Sharqiyah sands. Een van de Amaroks blijft onderweg steken een klim over een van de zandduinen. Hier is het motto gas geven en niet inhouden. Wie zich niet aan de spelregels houdt valt stil en moet dan maar hopen dat er hulp in de omgeving is. Het is de reden waarom er ook in onze Amarok een koelbox met ijs en flesjes water staat naast een 25 liter vat met water in de achterklep. Want stilstaan in de woestijn met temperaturen van boven de 45 graden is en blijft levensgevaarlijk. Uitdroging is hier vijand nummer 1. Het is ook de reden waarom je nooit van route’s die er door de woestijn lopen moet afwijken. Wie gaat dwalen kan het hier in het eindeloze landschap schudden.

Slapen bij 1001 nights

Als de zon langzaam aan de hemel wegzakt en we bovenop een duin klimmen (2 stappen naar boven en 1 naar beneden) merk je goed de samenstelling van de ondergrond. Maar eenmaal boven wordt je beloond op een prachtig uitzicht over de woestijn. Dat we hier morgen recht tegen op naar boven gaan rijden kunnen we ons haast niet voorstellen. De nacht brengen we door in een nederzetting met de prachtige naam 1001 nights. De zonopkomst is prachtig en eigenlijk wil je na een koude douche maar een ding, terug in je Amarok op weg naar nog meer avontuur in dit bizarre landschap.

Zandduinen waar je niet tegenop kunt rijden, of toch wel?

Zo ziet het landschap er uit. Zand, zandduinen, nog meer zand en hier en daar kamelen. Een eindeloos landschap waarbij je je afvraagt hoe je hier doorheen komt. Alles hangt af van de Amarok. De hoge zandduinen, soms in een rechte lijn, soms met twee verdiepingen lijken geen obstakel voor onze vierwiel aangedreven pick-up. De grootste uitdaging is een zandmuur met een bizar stijgingspercentage. Hier stilvallen is zelfs gevaarlijk. Met de traction control uitgeschakeld, een grandioos koppel en gebruik makend van het maximale vermogen wordt ook deze zandmuur genomen. Eenmaal boven klop je onbewust op de motorkap als je zwetend naast de auto staat. Wat doe je in met zo’n auto op die vlakke rechte wegen in Nederland denk je dan. Hier is alles anders en bewijst Volkswagen dat zij deze Amarok maximaal hebben voorbereid op dit werk. De 3 liter vindt het allemaal prima. De enige reden dat er ook nu een auto blijft steken is puur omdat de bestuurder schrikt en van het gas afgaat. Fouten worden hier hard afgestraft.

Banden terug brengen naar 1.2 bar
Banden terug brengen naar 1.2 bar
Het is gedaan met de \
Het is gedaan met de
Ergens onderweg de oase van 1001 nights is deze vrachtauto blijven steken
Ergens onderweg de oase van 1001 nights is deze vrachtauto blijven steken
Overnachten in een tent met buitendouche
Overnachten in een tent met buitendouche
Lokaal verkeer s`ochtends om 6:30 uur
Lokaal verkeer s`ochtends om 6:30 uur
Spelen in de zandbak met een 3.0 liter Amarok
Spelen in de zandbak met een 3.0 liter Amarok
Duinen op en af, zelden heeft iedereen zo`n plezier met deze geweldige pick-up`s
Duinen op en af, zelden heeft iedereen zo`n plezier met deze geweldige pick-up`s
De Volkswagen Amarok heeft nergens problemen in deze wederom extreme omstandigheden
De Volkswagen Amarok heeft nergens problemen in deze wederom extreme omstandigheden
Dune bashing to the max
Dune bashing to the max

Oman gaan we nooit meer vergeten

Drie dagen Oman, drie dagen Amarok in alle denkbare en mogelijke omstandigheden, van het vlakke asfalt in Musqat, naar de bergen waar zelfs de grintwegen ophouden te bestaan, in het zand, door de woestijn bij een extreme temperatuur van 45 graden in de schaduw. Nooit een hapering, altijd controle, koppel, vermogen en een veilig gevoel. De Amarok heeft ons meegenomen en bewezen dat dit soort auto’s gemaakt zijn voor de meest extreme omstandigheden en dan te bedenken dat je binnenin het gevoel hebt in luxe personenauto te zitten. Hoog boven de weg, veilig en altijd die controle. Volkswagen je hebt ons verrast en we zullen deze adventure tour in Oman nooit meer vergeten. Wat een geweldig land, vriendelijke mensen, heerlijk eten want dat zouden we bijna vergeten en wat een Amarok.

Over deze adventure tour, onze stops en de bijzondere locaties kun je lezen op Travelvalley. Een uitgebreide fotoshoot en meer video’s zijn te vinden op Carrepublic.

Oman we gaan je nooit meer vergeten
Oman we gaan je nooit meer vergeten
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Volkswagen

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen