Dit is de nieuwe Audi R8 V10 RWS (Rear Wheel Series). De naam zegt het al, hij beschikt over achterwielaandrijving voor maximaal rijplezier. Verder zal dit model met de hand gebouwd worden in de R8-fabriek ‘Böllinger Höfe’ en de totale oplage verdeeld over de Coupé en Spyder bedraagt maar 999 exemplaren.
Zoals we van Audi mogen verwachten beschikt deze nieuwe R8 V10 over veel power. De direct ingespoten 5.2 FSI-middenmotor is één van de laatste atmosferische krachtbronnen in zijn segment. Deze levert een vermogen van 397 kW/540 pk en het maximale koppel van 540 Nm wordt bij 6.500 tpm afgegeven.
De Audi R8 V10 RWS heeft verder standaard een zeventraps S-tronic transmissie met dubbele koppeling en drive-by-wire aansturing. Met het standaard launch control-systeem is altijd de snelste start te realiseren. En dus sprint de Coupé-uitvoering in 3,7 seconden van 0-100 km/h (de Spyder in 3,8 s.) en de topsnelheid bedraagt 320 km/h (bij de Spyder is dat 318 km/h). En uiteraard is ook de indringende sound een bijzondere attractie van de V10.
De Audi R8 V10 RWS weegt 1.590 kg (zonder berijder). Door het ontbreken van onderdelen zoals de cardanas, de lamellenkoppeling en het voorasdifferentieel is hij 50 kg lichter dan de R8 Coupé V10 met quattro vierwielaandrijving. De gewichtsverdeling V/A van 40,6:59,4 (Coupé) en 40,4:59,6 (Spyder) zorgt in combinatie met een speciaal op achterwielaandrijving aangepaste afstemming van onderstel en assistentiesystemen voor maximaal rijplezier, vooral omdat gecontroleerde drifts nu mogelijk zijn.
Om deze te realiseren, kiest de bestuurder in Audi Drive Select de ‘dynamic’-modus en activeert hij de ESC-sportstand. Op de limiet grijpt het ESC veiligheidshalve in. Standaard beschikt de R8 V10 RWS over een zeer precies werkende, snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurinrichting en zwarte 19-inch lichtmetalen velgen met vijfspaaks V-design. De voorbanden hebben het formaat 245/35 en de achterbanden achter 295/35. De radiaal doorboorde en inwendig geventileerde lichtgewicht remschijven in wave-design hebben vóór een diameter van 365 mm en achter van 356 mm.
Peter Hilhorst van Autovisie heeft de R8 V10 RWS alvast getest. Dus zet je volume maar aan.