Automotive30.05.2023

Nog flink wat budget voor aanschafsubsidie EV’s beschikbaar


De aanschafprijs van elektrische auto’s ligt nog altijd (fors) hoger dan die van ‘ouderwetse’ bolides met een benzinemotor. Om consumenten te stimuleren een EV te kopen, wordt al enkele jaren een zogenoemde aanschafsubsidie, SEPP, beschikbaar gesteld door de overheid. De afgelopen jaren was het budget daarvoor al vrij snel verbruikt. In 2021 werd de bodem al bereikt in februari. Vorig jaar duurde het tot 1 juni. Dit jaar, zo blijkt nu, is er op dit moment (30 mei) nog bijna twee derde van het totaal subsidiebedrag beschikbaar. Bijna 44 miljoen euro ligt dus nog te wachten om ‘uitgedeeld’ te worden aan kopers van nieuwe EV’s. In de pot voor tweedehands EV’s zit ook nog zo’n 18 miljoen euro.

Meer EV’s verkocht, minder subsidie aangevraagd en uitgekeerd

Wat daarbij vooral opvalt is het feit dat dit jaar tot nu toe al veel meer EV’s verkocht zijn dan in 2022. Vergeleken met de eerste vier maanden van 2022 zijn dit jaar in vier maanden tijd ongeveer dubbel zo veel EV’s verkocht.

Je zou dus verwachten dat er dan ook meer aanvragen voor de SEPP-subsidie ingediend zouden zijn. Vorig jaar was voor nieuwe EV’s in totaal 71 miljoen euro beschikbaar. Het subsidiebedrag per nieuwe EV lag toen op 3.350 euro. Snel gerekend was de subsidiepot dus groot genoeg voor ongeveer 21.900 goedgekeurde subsidieaanvragen. Dit jaar is de pot kleiner, 67 miljoen euro, maar ook het subsidiebedrag is verlaagd, naar 2.950 euro. Het totale budget is in 2023 dus voldoende voor ca. 22.700 gehonoreerde subsidieaanvragen.

De vraag is nu natuurlijk hoe het kan dat het aantal aanvragen voor SEPP-subsidie fors achterblijft bij een jaar geleden. Toen was het totale subsidiebudget eind mei namelijk al opgesoupeerd. Dit jaar, met naar schatting dubbel zo veel verkochte EV’s, is eind mei nog bijna twee derde van het hele budget beschikbaar.

Kopen (en leasen) we dit jaar wellicht duurdere EV’s, met een aanschafprijs die boven de grens van 45.000 euro ligt? Dat zou kunnen, maar zeker weten doen we dat niet. Daarnaast zijn ook nieuwe, goedkopere, EV’s op de markt gekomen en – ook niet onbelangrijk – heeft Tesla een van haar populairste modellen (de model 3) in prijs verlaagd waardoor die nu ook in aanmerking komt voor de aanschafsubsidie. Dat is ook direct terug te zien in de verkoopcijfers van de Tesla Model 3. In de eerste vier maanden van dit jaar werden van dat model ruim vijf keer zoveel exemplaren verkocht dan vorig jaar.

De Tesl Model 3 valt nu ook binnen de voorwaarden van de SEPP aanschafsubsidieregeling voor EV`s.
De Tesl Model 3 valt nu ook binnen de voorwaarden van de SEPP aanschafsubsidieregeling voor EV`s.

Bijna 3.000 euro ‘korting’ op de aanschaf van een nieuwe EV

Dit jaar kan iedereen die een nieuwe of 2e hands EV koopt die aan de voorwaarden voldoet (zie verderop in dit artikel) 2.950 euro subsidie krijgen voor een nieuwe EV en 2.000 euro voor een tweedehands EV. Het subsidiebedrag begon ooit, in 2020, bij 4.000 euro voor de aanschaf van een nieuwe EV en 2.000 euro als je een gebruikte EV kocht.

Voorwaarde was, en is, wel dat de nieuwe EV niet meer kost dan 45.000 euro. Hij mag ook niet minder kosten dan 12.000 euro, maar die kans is, voor een nieuwe EV, heel erg klein. Die grensbedragen gelden ook voor gebruikte EV’s, maar dan wordt wel gekeken naar de nieuwprijs en niet het bedrag dat je voor de 2e-hands EV moet betalen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden