Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Nissan werkt met Hitachi aan een oplossing waarbij de stroom van EV’s in noodgevallen gebruikt kan worden als stroomvoorziening in gebouwen. Denk bijvoorbeeld aan het leveren van elektriciteit aan liften wanneer door een ramp of anderszins de stroom in een kantoorgebouw uitgevallen is. De twee initiatiefnemers willen daarvoor de technologie voor bi-directioneel laden gaan inzetten. De benodigde elektriciteit wordt in die gevallen dan ‘gehaald’ uit EV’s die bijvoorbeeld in de parkeergarage van het betreffende gebouw staan.
Kritische stroomvoorziening tijdens rampen
Nissan en Hitachi willen met hun idee een oplossing bieden voor de kritische stroomvoorziening tijdens rampen. Beide bedrijven zijn van Japanse origine en aardbevingen zijn in dat land geen onbekend natuurfenomeen. In eerste instantie richten de twee bedrijven zich met de oplossing van de bi-directionele laadtechnologie op het draaiende houden van liften wanneer de stroomvoorziening wordt onderbroken.
Inmiddels hebben Nissan en Hitachi al een eerste technische test uitgevoerd. Daarmee slaagden zij er naar eigen zeggen in om een negen persoons lift tien uur lang op lage snelheid te laten draaien op de elektriciteit van de accu van de Nissan Sakura, een stadsauto van de Japanse autofabrikant. Dat is een EV met een accu van slechts 20 kWh.
Het systeem is gebaseerd op de CHAdeMO oplaadtechnologie. Daardoor kunnen ook grotere Nissan EV’s, zoals de Ariya- en Leaf-modellen, ingezet worden Nissan en Hitachi hopen de eerste systemen in Japan nog voor deze zomer te kunnen installeren in flatgebouwen.
Bi-directioneel laden
Bi-directioneel laden staat nog in de kinderschoenen. Het is een technologie die het mogelijk maakt om de stroom die in de accu van een EV zit, te gebruiken voor externe apparaten. Het idee is dat je een EV, met accu’s tot 100 kWh, aansluit op je stroomvoorziening thuis zodat je op momenten dat het nodig is, denk aan een stroomuitval, je huis toch van stroom kunt blijven voorzien.
Er zijn al een aantal EV’s die dat kunnen, zoals de Hyundai Ioniq5 en de Kia EV6, maar in Nederland wordt die technologie nog niet ondersteund door de energiemaatschappijen.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Nissan
Automotive15.05.2024
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive17.10.2023
Nissan hyper: introduceert bijzonder busje
Automotive25.09.2023
Nissan brengt in Europa alleen nog elektrische auto’s uit
En presenteert Concept 20-23Automotive11.08.2023
Racer Jann Mardenborough: ‘s nachts spookrijden was de grootste stunt
Van gamer naar coureurAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive23.03.2022
Dit zijn de nieuwe Nissan’s! Qashqai, X-trail olala, de Ariya
Automotive21.07.2020