Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het was voor mij de eerste keer, de 24 uur van Le Mans, samen met de GP van Monaco de Indianapolis 500 (Indi 500) behorend tot de 3 meest belangrijke autosport-evenementen ter wereld. Wie is opgegroeid met de boeken van Michel Vaillant begrijpt het als geen ander, de 24 uur van Le Mans moet je hebben gezien.
Mijn vuurdoop mocht er wezen, samen met team van Nissan Nismo was het 3 dagen lang genieten van pure autosport. Voor Nissan was het niet hun eerste deelname. Wel nieuw waren 3 voorwiel aangedreven auto’s met de nummers 21, 22 en 23. Dat laatste nummer is niet zomaar. Voor kenners waarschijnlijk ‘oud nieuws’ want Ni(s)-San betekent 23 in het Japans. De wagen met #23 moest het doen, voor het team, voor het merk en voor ons.
Bij de trainingen ging het goed, behalve op de laatste dag. Met nog steeds niet de ideale afstelling van de auto betekende dat de startplaatsen 12, 13 en 14 moesten worden ingeruild voor een startplek achter aan het veld. En alsof dat nog niet genoeg was moest de Nissan Nismo met #23 vlak voor de start terug naar binnen en kon deze ruim een half uur later pas uit de pits vertrekken. Jammer, dat zeker, maar het hoort er nu eenmaal bij.
Voor het Nissan Nismo team is dit vooral een jaar van leren en heel veel uren rijden en waar kun je dat beter dan op Le Mans. Met een groot team van 16 man achter de beeldschermen wordt alles wat er gebeurt vastgelegd. Big data in de racesport is al jaren een gegeven en nodig om nog betere wagens te kunnen fabriceren. Dat er aan de afstelling nog veel moet gebeuren was overduidelijk.
De zeer snelle 3 liter Nismo’s maakten veel goed op de rechte stukken maar in de bochten en vooral de chicanes was het voor de voorwiel aangedreven GT-R LM Nismo’s 24 uur lang zoeken naar de ideale lijn en werd veel tijd verloren. Tijdens de live-uitzending van het radioprogramma Le Mans wist een engineer te melden dat dit per bocht bijna 7 wagen-lengtes verschil maakte en dat maak je daarna nooit meer goed, hoeveel tractie je ook mag hebben.
De andere teams in de LM P1 klasse geloven niet in een voorwiel-aangedreven auto. Bij Nissan is men er echter zeker van dat dit wel degelijk een succes gaat worden.
Toch was Le Mans een succes voor het Nissan NIsmo team in het LM P1 programma. Nissan’s wagen #22 haalde de finish en het had weinig gescheeld of ook de rapste wagen van team #23 had de race kunnen volbrengen. De #22 Nissan GT-R LM Nismo met Harry Tincknell (GB), Michael Krumm (DU) en Alex Buncombe (GB) wist de volle 24 uur van Le Mans uit te rijden. En dat terwijl er met heel wat kinderziektes moest worden afgerekend. Na 9 uur rijden stond toch bij iedereen even zijn hart stil toen Tinckbell met een snelheid van 340km/uur uit de Indianapolis-bocht vloog. Met je hoofd schudden, wagen terug op de baan en de volgende ronde met 339 km/uur weer gewoon gas geven, ook dat is Le Mans.
In de LM P2 klasse is Nissan bijna altijd succesvol omdat veel teams gebruik maken van de motoren van de Japanse fabrikant. Nissan scoorde de eerste 7 plaatsen en dan ben je als leverancier terecht heel erg trots. Winnaar in de klasse was de #47 KCMG Oreca-Nissan gevolgd door de winnaar van vorig jaar de JOTA Sport Gibson-Nissan en op de derde plaats de G-Drive Ligier-Nissan.
Buiten de baan was het Nissan Nismo team nadrukkelijk aanwezig. Een zeer grote en opvallende booth, een opvallend grote publieksstand en de tientallen Golf-karretjes zorgen voor heel veel exposure.
Even buiten het circuit was er ook nog het Nissan Hotel te vinden. Daarvoor was het nieuwe voetbalstadion van Le Mans FC, jaloersmakend voor de meeste voetbalclubs in Nederland, omgebouwd tot een heus hotel. Met slaapkamertjes van 2 bij 2 meter in de lobby en alle publieke ruimtes.
Bijzonder, origineel en als extraatje aan het circuit zodat je ook ‘ s nachts kunt genieten voor het ronkende motorgeluid van de deelnemende teams. Waar Audi je met hun supersnelle e-Trons nog nachtrust gunt is het over als de dikke donker klinkende Chevey’s en de in de immer prachtige retro-look gepimpte Aston Martins met snelheden boven de 330 km per uur opschakelen onder jouw veldbedje. Zo moet je de 24-uur van Le Mans beleven, zien, ruiken en vooral horen want het gaat hier om de beleving. Er zijn winnaars die terecht de Champagne-kurken laten knallen maar eigenlijk viert iedereen hier feest .
Dit jaar begroet Le Mans ruim 260.000 mensen, geen gedoe, geen problemen, het is een voorbeeld hoe een racefeestje kan en moet zijn.
De 24 uur van Le Mans zit er op. Mijn persoonlijke stalfavoriet moet helaas weer terug in de pits. Wie daar rondkijkt ziet overigens dat er nog veel te leren is. Het is er gezellig, het team is enthousiast en ambitieus maar om te winnen moet het er duidelijk nog wel wat gebeuren. Mijn t-shirt met de opdruk #23 moet maar even terug in de kast. De volgende race voor de Nissan GT-R LM NISMO is de 6 uurs race op de Nürburgring , de vierde ronde van het FIA World Endurance Championship die op 30 augustus zal worden gehouden.
Verder lezen over Nissan
Automotive15.05.2024
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive17.10.2023
Nissan hyper: introduceert bijzonder busje
Automotive25.09.2023
Nissan brengt in Europa alleen nog elektrische auto’s uit
En presenteert Concept 20-23Automotive11.08.2023
Racer Jann Mardenborough: ‘s nachts spookrijden was de grootste stunt
Van gamer naar coureurAutomotive27.01.2023
Nissan wil EV’s inzetten om liften van stroom te voorzien
Automotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive23.03.2022