Automotive03.11.2023

Nio gaat 10 procent van haar personeel ontslaan


Prijzenoorlog en verhardende concurrentie nopen Nio tot reorganiseren

Het was de afgelopen maanden al vaker in het nieuws. De vraag naar elektrische auto’s blijft achter en een prijzenoorlog zorg voor een verhardende concurrentiestrijd. Ford zette al de rem op haar EV-acticiviteiten en ook andere EV-merken hebben het dit jaar zwaarder dan de jaren hiervoor. De EV-malaise lijkt nu ook in China de eerste slachtoffers te maken. In het land waar sinds het begin van de elektrificatie in de auto-industrie zo’n 60 procent van alle wereldwijd verkochte EV’s rondrijden, heeft de eerste EV-fabrikant nu een ontslagronde aangekondigd. Nio, zo heeft de CEO van het bedrijf in een brief aan het personeel gemeld, wil deze maand (november, red.) zo’n 10 procent van haar personeel de laan uitsturen.

Marathon op een modderige weg

Deze beslissing is volgens CEO William Li het gevolg van de harde concurrentiestrijd onder EV-fabrikanten. Daarom moet het bedrijf haar korte termijn plannen voor de komende twee jaar aanpassen. Li noemt de reis van Nio een marathon op modderige wegen. De concurrentiestrijd, het verlagen van de prijzen – alle Nio modellen in China werden onlangs zo’n 4000 euro goedkoper als gevolg van de concurrentie met Tesla en andere merken – dwingen Nio ertoe om haar strategie voor de komende jaren te herzien.

Om ervoor te kunnen zorgen dat Nio mee kan blijven doen in deze verhardende markt heeft het bedrijf een aantal prioriteiten moeten herdefiniëren. Het inkrimpen van het personeelsbestand, onder andere door ‘dubbele’ afdelingen samen te voegen en het efficiënter inzetten van personeel, moet ruime bieden om de lange termijn investeringen in kerntechnologie voort te kunnen zetten. Alleen zo kan Nio naar eigen zeggen haar verkoop- en service organisatie concurrerend houden en er voor zorgen dat de geplande nieuwe EV-modellen op tijd klaar zijn voor de markt. Ook worden projecten geschrapt waarvan nu al duidelijk is dat ze geen bijdrage zullen leveren aan de financiële resulaten voor de komende drie jaar.

Nio klanten kunnen hun lege accu omwisselen bij speciale accuwisselstations.
Nio klanten kunnen hun lege accu omwisselen bij speciale accuwisselstations.

Personeelsbestand van bijna 27.000

Nio is de Chinese EV-fabrikant met de meeste personeelsleden. Eind 2022 had Nio bijna 27.000 mensen in dienst. Daarvan gaan er deze maand naar verwachting dus zo’n 2.700 hun baan verliezen. Het merk is ook in Nederland actief, maar heel erg storm loopt het hier nog niet met de verkoop van Nio’s. Het bedrijf onderscheidt zich van de concurrentie door klanten de mogelijkheid te bieden hun accu, als die leeg is, bij zogenoemde accuwisselstations om te ruilen. Dat duurt een kwartier en is dus sneller dan opladen bij een (snel)laadstation.

Dit jaar (tot en met september) was zo’n 96 procent van de ca. 11.000 verkochte Chinese EV’s in Nederland er een van BYD, Geely (Link&Co) of MG. Het aantal Nio’s dat dit jaar in Nederland de showrooms verliet lag eind oktober nog onder de 200. In 2022 waren dat er, over het hele jaar gerekend, enkele tientallen. Dat was wel het jaar waarin Nio zich voor het eerst op de Nederlandse markt meldde.

“Het spijt me tegenover de collega’s die mogelijk gevolgen ondervinden van de aanpassingen. Dit is een moeilijke maar noodzakelijke beslissing die gezien de verhardende concurrentie onvermijdelijk is. Onze reis is een marathon op een modderige weg”, aldus William Li over de ophanden zijnde reorganisaties en ontslagen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Verder lezen over NIO

Deze auto kan de sneeuw van zich afschudden

We hebben dit jaar in Nederland weinig sneeuw gezien, maar in landen als Noorwegen en Finland is niets minder waar: daar kwam het met bakken uit de hemel. En dan moet je toch wat eerder uit je bed om je auto sneeuwvrij t...

Automotive20.02.2024

Deze auto kan de sneeuw van zich afschudden

Nio en Geely gaan samenwerken op het gebied van batterijwisseltechnologie

Zhejiang Geely Holding Group , China's grootste private autotechnologiegroep, en NIO Holding hebben een strategisch partnerschap getekend in Hangzhou voor batterijwissels. Ze bundelen hun krachten op het gebied van batte...

Tech in Asia30.11.2023

Nio en Geely gaan samenwerken op het gebied van batterijwisseltechnologie

NIO en Vandebron willen overbelasting energienet voorkomen

Om te voorkomen dat het opladen van elektrische auto’s op momenten dat het energienet overbelast dreigt te raken voor problemen gaat zorgen, gaan NIO en Vandebron samenwerken. Deze maand start een pilot met het actief...

Automotive01.05.2023

NIO en Vandebron willen overbelasting energienet voorkomen

Nieuwe EV NIO belooft een actieradius van 998 kilometer

NIO's nieuwe ET7 elektrische sedan is onthuld, met geavanceerde functies en een indrukwekkende actieradius van 998 kilometer. De ET7 is de opvolger van de EC6 SUV en kost in China ¥ 448.000 (€ 57.329) voor het instap...

Tech in Asia01.02.2021

Nieuwe EV NIO belooft een actieradius van 998 kilometer

Chinese EV-maker NIO kondigt 150 kWh solid-state batterijen aan voor 2022

NIO heeft een baanbrekende accu aangekondigd voor zijn elektrische auto's: 150 kWh solid-state batterijen met een ultrahoge energiedichtheid van maar liefst 360 Wh / kg. Daarmee deelt het mogelijk een gevoelige klap uit...

Tech in Asia19.01.2021

Chinese EV-maker NIO kondigt 150 kWh solid-state batterijen aan voor 2022

Dit is de NIO EP9 ’s werelds snelste elektrische auto

Eigenlijk mag dit artikel maar 7.1 seconde lang duren om te lezen. Dat is namelijk net zo lang als de tijd die de NIO EP9 erover doet om van 0 tot 200 km/uur te sprinten. De ontwikkelaars van NextEV claimen dat deze elek...

Automotive21.11.2016

Dit is de NIO EP9 ’s werelds snelste elektrische auto

Hypercar van NextEV rijdt snelste ronde ooit op de fameuze Nordschleife