Het was de afgelopen maanden al vaker in het nieuws. De vraag naar elektrische auto’s blijft achter en een prijzenoorlog zorg voor een verhardende concurrentiestrijd. Ford zette al de rem op haar EV-acticiviteiten en ook andere EV-merken hebben het dit jaar zwaarder dan de jaren hiervoor. De EV-malaise lijkt nu ook in China de eerste slachtoffers te maken. In het land waar sinds het begin van de elektrificatie in de auto-industrie zo’n 60 procent van alle wereldwijd verkochte EV’s rondrijden, heeft de eerste EV-fabrikant nu een ontslagronde aangekondigd. Nio, zo heeft de CEO van het bedrijf in een brief aan het personeel gemeld, wil deze maand (november, red.) zo’n 10 procent van haar personeel de laan uitsturen.
Deze beslissing is volgens CEO William Li het gevolg van de harde concurrentiestrijd onder EV-fabrikanten. Daarom moet het bedrijf haar korte termijn plannen voor de komende twee jaar aanpassen. Li noemt de reis van Nio een marathon op modderige wegen. De concurrentiestrijd, het verlagen van de prijzen – alle Nio modellen in China werden onlangs zo’n 4000 euro goedkoper als gevolg van de concurrentie met Tesla en andere merken – dwingen Nio ertoe om haar strategie voor de komende jaren te herzien.
Om ervoor te kunnen zorgen dat Nio mee kan blijven doen in deze verhardende markt heeft het bedrijf een aantal prioriteiten moeten herdefiniëren. Het inkrimpen van het personeelsbestand, onder andere door ‘dubbele’ afdelingen samen te voegen en het efficiënter inzetten van personeel, moet ruime bieden om de lange termijn investeringen in kerntechnologie voort te kunnen zetten. Alleen zo kan Nio naar eigen zeggen haar verkoop- en service organisatie concurrerend houden en er voor zorgen dat de geplande nieuwe EV-modellen op tijd klaar zijn voor de markt. Ook worden projecten geschrapt waarvan nu al duidelijk is dat ze geen bijdrage zullen leveren aan de financiële resulaten voor de komende drie jaar.
Nio is de Chinese EV-fabrikant met de meeste personeelsleden. Eind 2022 had Nio bijna 27.000 mensen in dienst. Daarvan gaan er deze maand naar verwachting dus zo’n 2.700 hun baan verliezen. Het merk is ook in Nederland actief, maar heel erg storm loopt het hier nog niet met de verkoop van Nio’s. Het bedrijf onderscheidt zich van de concurrentie door klanten de mogelijkheid te bieden hun accu, als die leeg is, bij zogenoemde accuwisselstations om te ruilen. Dat duurt een kwartier en is dus sneller dan opladen bij een (snel)laadstation.
Dit jaar (tot en met september) was zo’n 96 procent van de ca. 11.000 verkochte Chinese EV’s in Nederland er een van BYD, Geely (Link&Co) of MG. Het aantal Nio’s dat dit jaar in Nederland de showrooms verliet lag eind oktober nog onder de 200. In 2022 waren dat er, over het hele jaar gerekend, enkele tientallen. Dat was wel het jaar waarin Nio zich voor het eerst op de Nederlandse markt meldde.
“Het spijt me tegenover de collega’s die mogelijk gevolgen ondervinden van de aanpassingen. Dit is een moeilijke maar noodzakelijke beslissing die gezien de verhardende concurrentie onvermijdelijk is. Onze reis is een marathon op een modderige weg”, aldus William Li over de ophanden zijnde reorganisaties en ontslagen.