Hij doet een klein beetje denken aan de Honda E, maar dan met allerlei snufjes die heel NIO zijn: de Firefly First Edition. Firefly is een dochtermerk van NIO dat staat voor compacte lifestyle-auto’s en daar is deze eerste editie een goed voorbeeld van.
De in Munchen ontworpen elektrische urban auto is zo ontwikkeld dat hij minder energie nodig heeft in de productie, minder energie nodig heeft voor het rijden en weinig plek inneemt in de drukke stad. De Firefly First Edition komt met allerlei slimme technologie om zo efficiënt mogelijk te zijn, maar voor rijcomfort en veiligheid.
Firefly komt van vuurvliegje, omdat die volgens het merk klein, wendbaar en bruisend van energie zijn. Ook representeren ze de vrijheid om te bewegen en anders te zijn, stelt het merk. Het is de bedoeling dat de auto’s van Firefly toegankelijk zijn en een groot publiek aanspreken.
De eerste auto is dus de gelijknamig Firefly. Het gaat om een vijfdeurs hatchback met een lengte van 4 meter, een wielbasis van 2,62 meter en een breedte van 1,89 meter. De auto is 1,56 meter hoog en de auto valt binnen het B-segment. De auto heeft aan de voorzijde drie lampen en een ovale paneel met diagonale grille-lijnen. Dit heeft de auto ook gedeeltelijk aan de achterzijde, wat hem herkenbaar maakt. Verder heeft de auto een frunk van 92 liter en een achterbak van 404 liter. Klap je de achterbank neer, dan heb je extra laadruimte tot 1.253 liter.
Handige toevoegingen zijn dat er geen centrale tunnel voorin zit, en de armsteun omhoog kan: zo kan je makkelijk van plek wisselen. Niet per se om te doen tijdens het rijden, maar als je een beetje krap geparkeerd staat kan het helpen om niet op zoek te hoeven naar een ander plekje. Voorin vind je ook een 12,2 inch retina-scherm en een 6 inch-scherm voor informatie over de auto. Dit draait op de Aster-software van Firefly zelf.
Er is automatische klimaatregeling aanwezig, een 7.1 Dolby Atmos-audiosysteem met 14 luidsprekers, er is Apple CarPlay en Android Auto aanwezig en er zit sfeerverlichting in de auto. Je kunt zelf de kleuren kiezen van de verlichting, een soort Philips Hue-effect in de auto dus. Ook bevat de bolide een slimme assistent genaamd Lumo. Er zit ook een prullenbakje in de auto die je eruit kunt halen om te legen.
Verder biedt deze elektrische bolide een vermogen van 105 kW en een maximumkoppel van 200 Nm. Het batterijpakket is 41,2 kWh en hij kan in 8,1 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Er zijn drie smaken qua rijmodi: eco, comfort en sport. De auto weegt 1.467 kilogram en heeft een actieradius van maximaal 330 kilometer (WLTP). Het gecombineerd verbruik is 14,5 kWh/100 kilometer. Ladden kan op 100 kW, waardoor je in 29 minuten van 10 procent naar 80 procent laadt. Er zit een automatisch regeneratief remsysteem op de bolide.
Wil je deze eerste Firefly kopen? De vanafprijs is 29.900 euro en de bolide verschijnt deze zomer in Nederland. Hij is er alleen in deze kleur: lavender (lavendel). Andere kleuren kosten 700 euro extra, je hebt dan de keuze uit marble, graphite, sand en lava stone. Het interieur is er in obsidian donkergrijs en travertine licht-beige. Je vindt hem ook in de NIO Houses in Amsterdam, Rotterdam en in NIO HUB Breukelen. Binnenkort is hij ook private lease beschikbaar.