SEAT onthulde dinsdagavond in Barcelona de vierde generatie Leon. Een nieuwe versie van het meest populaire model van SEAT. De eerste Leon verscheen in 1999 en sindsdien zijn er al 2,2 miljoen exemplaren verkocht. Het nieuwe model beschikt over een dynamische design en legt de lat op alle fronten hoger. Hij is efficiënter, sportiever, veiliger dan ooit en beschikt ook over maximale connectiviteit.
De nieuwe Leon kunnen we in Q2 van dit jaar op de Nederlandse markt verwachten. Er is dan keuze uit drie uitvoeringen: Reference, Style en FR. Exacte specs en prijzen zijn nog niet bekend.
In een eerste blik op valt de nieuwe Leon op door een goede mix van scherpe en ronde lijnen. De koplampen zijn wat naar achteren geplaatst, hetgeen resulteert in een wenkbrauw-effect. Aan de achterzijde zien we een prominente spoiler en verlichting over de gehele breedte van de auto.
De nieuwe Leon wordt standaard geleverd met LED-koplampen. Optioneel is hij er ook met full LED-verlichting. 22 LED’s per koplampunit verzorgen daarbij alle lichtfuncties (dimlicht, grootlicht, dagrijverlichting en dynamische richtingaanwijzers) en ze dragen bij aan de niet te missen Leon-signatuur. Elke Leon heeft in de buitenspiegels geïntegreerde LED-richtingaanwijzers. Modellen met full LED-verlichting projecteren de Spaanse welkomstgroet ‘Hola!’ op de grond zodra de Leon wordt ontgrendeld.
Het motorenaanbod voor de nieuwe range is breder dan ooit. De Leon wordt leverbaar met benzine- (TSI) en dieselmotoren (TDI). Daarnaast komen er mild-hybrideversies (eTSI) en een plug-in hybridevariant (eHybrid).
De nieuwe Leon wordt gebouwd op het doorontwikkelde (evo-)MQB platform en is flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. De vijfdeursversie beschikt over een lengte van 4,37 meter. Hij is 1,80 meter breed en 1,46 m hoog. De wielbasis van 2,69 meter staat aan de basis van een ruimer passagierscompartiment. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 380 liter. De nieuwe Leon Sportstourer is 4,64 meter lang, 1,80 meter breed, 1,45 meter hoog en heeft net als de vijfdeurs een wielbasis van 2,69 meter. Maar een bagageruimte met een inhoud van liefst 617 liter.
Veiligheid is een kerneigenschap van de nieuwe Leon. De meest geavanceerde assistentiesystemen van dit moment, zoals de predictive adaptive cruise control, dodehoekherkenning (Blind Spot Detection) en uitparkeerassistent (Rear Cross Traffic Assist), ‘lezen’ de omstandigheden en de omgeving en komen op basis daarvan automatisch in actie. Zo maken ze de nieuwe Leon tot de veiligste SEAT ooit. Adaptieve onderstelregeling (DCC) maakt het mogelijk om het rijgedrag aan te passen aan eigen wensen en/of aan de wegomstandigheden. De adaptieve ondersteltechnologie leest de rij-omstandigheden en houdt rekening met stuur-, acceleratie- en remgedrag. Het systeem komt zo onder alle omstandigheden tot een optimale afstemming van vering en demping. Hetgeen zorgt voor veel comfort en rijdynamiek.
De nieuwe Leon is de eerste SEAT die volledig connected is. De spil hierbij is het digitale instrumentenpaneel (Virtual Cockpit) met een 10,25 inch display. Als bestuurder bepaal je zelf wat er op dit hoge-resolutie scherm wordt weergegeven. Ook een infotainmentsysteem is altijd standaard. De basisversie beschikt al over een 8,25 inch display dat compatibel is met smartphones en audio. Bij het uitgebreidere systeem met 10 inch scherm en navigatie is online 3D-navigatie inbegrepen. Het display beschikt verder over touch- en gebarenbediening.
En natuurlijk is er nog stembediening die zorgt voor de verdere interactie tussen bestuurder en auto. Smartphone integratie (Full Link) maakt het mogelijk om mobiele apparaten (Android en iOS) via Android Auto of Apple CarPlay draadloos met de auto te verbinden. Dit brengt het digitale ecosysteem van de gebruiker naar de auto. Optioneel is een antenne versterker voor smartphones waardoor deze eenvoudig draadloos op te laden zijn.
Altijd online ben je door de geïntegreerde SIM-kaart (eSIM). Er zijn een aantal functies die gebruik maken van realtime informatie uit de cloud. Zo wordt navigeren efficiënter met ‘live’ verkeersinformatie. En met een eSIM zijn ook automatische noodoproepen mogelijk. In een later stadium kunnen infotainment-apps via de eSIM automatisch een update krijgen. En dan is er nog de SEAT Connect app, waarmee een aantal functies op afstand zijn te bedienen en waarmee de status van de auto op ieder moment is te raadplegen.