Renault heeft tijdens de IAA (de autosalon van München) zijn tweede mainstream elektrische auto, de nieuwe Megane E-Tech Electric gepresenteerd. Na de ZOE moet deze 100% elektrische Megane voor nieuw succes gaan zorgen.
Renault noemt de lancering een historische stap voorwaarts. De nieuwe Renault Megane E-Tech electric is geïnspireerd op de Morphoz, een conceptauto uit 2019, gevolgd door het studiemodel Megane eVision uit 2020. De nieuwe Megane Electric is een soort van compacte uitvoering van de nieuwe Nissan Ariya-crossover waarmee hetzelfde CMF-EV-platform en dezelfde elektrische aandrijflijn wordt gedeeld. De wat meer compacte looks geven de Megane E-Tech Electric wel een strakker uiterlijk. Wat dat betreft is het by far de fraaiste uitvoering van de Megane ooit.
De nieuwe Megane E-Tech electric is voorzien van het nieuwe ‘Nouvel’R’-logo van Renault. Het meest opvallende aan het ontwerp vinden we echter niet aan de buitenzijde van de auto maar in het interieur, het OpenR-display. Een opvallend instrumentenpaneel en multimedia-interface gecombineerd in één unit met een in alle opzichten vernieuwend design.
Het meest verrassende aan deze nieuwe Megane vinden we zoals gezegt aan de binnenzijde: het interieur, het volledig nieuwe OpenR Link-multimediasysteem met ingebouwde Google-functionaliteit (Google Assistant, Google Maps en andere Google applicaties ). Een strategische keuze die overeenkomt met die van je smartphone waardoor het gebruik sterk vereenvoudigd.
Het nieuwe OpenR single-screen combineert het digitale instrumentenpaneel en de multimediadisplay in de middenconsole. In deze console zijn ook de centrale ventilatieroosters ondergebracht die overeenstemmen met de vlakke afwerking van het interieur van de auto.
De OpenR-display is gemaakt van versterkt glas en voorzien van een antireflectie-coating. Daarnaast heeft het scherm een zeer groot displayoppervlak. Het instapmodel is uitgerust met een 9-inch multimediadisplay (1.250 x 834 pixels, liggend) naast een 12,3-inch dashboarddisplay (1.250 x 1.562 pixels, staand) voor de meer luxe uitvoering.
Het OpenR Link-systeem draait op Android Automotive OS. Naast Google Maps en Google Assistant, ondersteunt OpenR Link ook toepassingen die zijn ontwikkeld door externe ontwikkelaars en worden aangeboden via Google Play.
De nieuwe Megane E-Tech electric is duurzaam en mede ontwikkeld om het milieu te beschermen. Alle interieurbekleding is gemaakt van 100% gerecycled materiaal. Afhankelijk van de uitvoering kan dat oplopen tot 2,2 kg! In totaal is 27,2 kg aan zichtbare (onderzijde dashboard) en onzichtbare onderdelen (de structuur van het dashboard) gemaakt van gerecyclede kunststoffen. Aan het einde van zijn levenscyclus wordt 95% van de auto gerecycled.
De motor van de nieuwe Megane E-Tech electric is gloednieuw en wordt op twee locaties geproduceerd: in Japan voor Nissan en in de fabriek in Cléon in Frankrijk voor Renault.
Dankzij het nieuwe ontwerp weegt de elektromotor slechts 145 kg (inclusief koppeling). Dat is 10% minder dan de motor die momenteel in de ZOE wordt gebruikt, dit ondanks een toename van zowel het vermogen als het koppel. De nieuwe Megane E-Tech electric wordt leverbaar in twee aandrijvingsvarianten:
– 130 pk (96 kW) en 250 Nm
– 218 pk (160 kW) en 300 Nm
De 218 pk versie brengt de nieuwe Megane E-Tech electric van 0 naar 100 km/uur in slechts 7,4 seconden.
De nieuwe Megane E-Tech electric biedt keuze uit twee batterijcapaciteiten:
– 40 kWh voor een actieradius van 300 km (WLTP)
– 60 kWh voor een actieradius van maximaal 470 km (WLTP)
Er is een garantietermijn van acht jaar op de batterij van toepassing. In deze periode worden ze gratis vervangen als ze minder dan 70% van hun nominale capaciteit bieden.
De nieuwe Megane E-Tech electric krijgt meervoudige laadoplossingen (compatibel met alle AC-laadinfrastructuur) waaronder de 130 kW-laadoplossing die beschikbaar is op de snelwegen als aanvulling op de 22 kW-laadmogelijkheid. Afhankelijk van de versie is de Megane geschikt om te laden via de gelijkstroom-oplaadinfrastructuur tot 130 kW (combo-aansluitingen), zoals snellaadstations langs snelwegen.
De nieuwe Megane E-Tech electric wordt door het merk omschreven als een product van de Renaulution en is het eerste model dat 100% ‘Made in ElectriCity’ is. Dit is de nieuwe industriële hub (Douai factory) van de Renault Group in het noorden van Frankrijk.
Het aanbod van beschikbare versies en motoren voor de Nederlandse markt wordt net als de prijs in een later stadium bekendgemaakt.