Automotive30.08.2017

Nieuwe Porsche Cayenne: sportwagen, offroader en limousine in een!


Porsche onthulde gisteren de nieuwe, derde generatie, Porsche Cayenne. Meer dan ooit worden bij dit nieuwe model prestaties met gebruiksgemak gecombineerd. Dat doen ze met krachtige turbomotoren, een nieuwe achttraps Tiptronic S-transmissie, nieuwe onderstelsystemen, een innovatief weergave- en bedieningsconcept en volledige connectiviteit.

Bij de marktintroductie is er keuze uit de Cayenne met een 250 kW/340 pk sterke 3-liter turbomotor (29 kW/40 pk krachtiger dan zijn voorganger) en de Cayenne S met 2,9-liter V6 bi-turbomotor (324 kW/440 pk; +15 kW/20 pk). En kies je dan ook nog voor het optionele Sport Chrono pakket, dan accelereert de nieuwe Cayenne S in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u.

De nieuwe Cayenne heeft veel gemeen met de meest iconische 911: de derde generatie heeft nog krachtiger looks en typische sporteigenschappen, zoals verschillende bandenmaten voor en achter en achterwielbesturing.

Ook de offroadcapaciteiten zijn verder verbeterd door standaard active all wheel drive, Porsche 4D Chassis Control, driekamer-luchtvering en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). En ondanks dat de standaarduitrusting flink is uitgebreid, is de nieuwe Cayenne 65 kg lichter dan zijn voorganger.

cayenne3
cayenne3
cayenne4
cayenne4
cayenne5
cayenne5

Meer Porsche en meer Cayenne

De nieuwe Cayenne is in de lengte met 6,3 cm gegroeid tot 4,92 m. Hij is 1,98 m breed en zijn hoogte nam vergeleken met die van de voorganger met 9 mm af. De wielbasis bedraagt 2,90 meter. De bagageruimte heeft in het nieuwe model een inhoud van 770 liter, 100 liter meer dan de voorganger. En dit nieuwe model zal standaard uitgerust zijn met minimaal 19-inch lichtmetalen wielen en is leverbaar tot max 21-inch.

Achter heeft de Cayenne nu bredere banden dan voor, voor extra stabiliteit in rechte lijn en meer dynamiek in bochten. De brede lichtstrip met het driedimensionale lichtdesign, doorlopende led-verlichting en het geïntegreerde Porsche-logo, is de blikvanger aan de achterzijde.

cayenne10
cayenne10
cayenne2
cayenne2
cayenne26
cayenne26

Nieuw in de Cayenne

In het geïntegreerde Porsche 4D Chassis System komen nieuwe ontwikkelingen als achterwielbesturing, luchtvering en rolstabilisatie samen. Dit systeem werkt realtime en verbetert zo het rijgedrag. Uiteraard is ook het actieve PASM dempersysteem leverbaar (standaard op de Cayenne S).

Elektrische achterwielbesturing is een noviteit voor de Cayenne. Dit systeem heeft zich al bewezen in de 911 en de nieuwe Panamera. Het zorgt voor meer dynamiek in bochten en extra stabiliteit bij rijbaanwisselingen op hoge snelheid. Een bijkomend voordeel is de kleinere draaicirkel.

De optionele luchtvering met driekamer-technologie zorgt ervoor dat de Cayenne uitermate sportief kan aanvoelen of juist zeer comfortabel. Het luchtveringsysteem maakt het ook mogelijk om de bodemspeling in het terrein te vergroten. Het optionele PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) stapt over van hydraulische naar elektrische aansturing via een nieuw 48-Voltsysteem. Het resultaat: nog snellere reacties van het onderstel en dus meer dynamiek bij snelle ritten en extra comfort bij lagere snelheden.

cayenne14
cayenne14
cayenne16
cayenne16
cayenne17
cayenne17

Sport Chrono pakket

De sportiviteit van de nieuwe Cayenne komt onder meer tot uiting in het vernieuwde Sport Chrono pakket. De schakelaar op het stuur maakt het mogelijk om de gewenste set-up te selecteren: Normal, Sport, Sport Plus of een individueel instelbare modus. Door de centrale Sport Response knop in te drukken, worden de motor en de transmissie van Cayenne afgestemd op maximale prestaties.

cayenne18
cayenne18
cayenne20
cayenne20
cayenne13
cayenne13

De digitale evolutie

Met de nieuwe Cayenne start ook een nieuw hoofdstuk in de relatie tussen rijder en voertuig: de Porsche Advanced Cockpit. De spil in het interieur is het 12,3-inch full-HD touchscreen van de nieuwste generatie van het Porsche Communication Management (PCM), dat afgelopen jaar debuteerde in de nieuwe Panamera.

Veel digitale functies zijn intuïtief te bedienen, bijvoorbeeld met stemgeluid. Porsche Connect Plus, dat toegang geeft tot online diensten en het internet, is standaard. Inbegrepen hierbij is onder meer online navigatie met realtime verkeersinformatie. De analoge bedieningsknoppen, bedoeld om de belangrijkste functies van de auto te bedienen, zijn in de middenconsole ondergebracht.

De andere knoppen zijn digitaal. Ze zijn te bedienen via een touchscreen met de glaslook van een smartphone, dat voelbare en akoestische feedback geeft bij de bediening.

Nieuw in het aanbod van assistentiesystemen is Night Vision Assist, dat werkt met een warmtecamera. Andere beschikbare systemen zijn Lane Change Assist, Lane Keeping Assist met verkeersbordenherkenning, de file-assistent, ParkAssist met Surround View en Porsche InnoDrive met adaptieve cruise control.

Beschikbaar

De nieuwe Cayenne is nu te bestellen bij de Nederlandse Porsche centra en staat vanaf 3 december in de showroom. De consumentenadviesprijzen zijn:

  • Cayenne (250 kW/340 pk): € 109.800
  • Cayenne S (324 kW/440 pk): € 129.100
cayenne9
cayenne9
cayenne25
cayenne25
...

Verder lezen over Porsche

De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn

De allereerste Porsche 911 voor de openbare weg met een hybride aandrijflijn staat in de startblokken om gepresenteerd te worden. Na een uitvoerig testprogramma is de nieuwe 911 klaar voor serieproductie.

Automotive13.05.2024

De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife

Elektrische auto’s accelereren als de beste. Zelfs de ‘simpele’ Hyundai Kona is vanuit stilstand al sneller op 100 km/h dan de meeste dure sportwagens. Je moet al een heus racemonster hebben, die vele malen meer ko...

Automotive10.08.2022

Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife

Taycan pakt record van S Plaid af
Porsche wil eigen laadnetwerk en 80% EV’s in 2030

Porsche is natuurlijk een van de ‘petrolhead’ sportautomerken bij uitstek. De iconische 911, inmiddels al in zijn 58e levensjaar, is daar het meest uitgesproken voorbeeld van. Toch moeten de ‘supercar’ merken uit...

Automotive19.03.2022

Porsche wil eigen laadnetwerk en 80% EV’s in 2030

Zo snel laadt de snelst ladende auto ter wereld

Het is een bijzonder wereldrecord om op je naam te hebben: de snelste auto, maar niet op het circuit. Porsche Taycan kan zich sinds dit weekend Guinness World Record-houder noemen van de snelst ladende elektrische auto.

Automotive31.01.2022

Zo snel laadt de snelst ladende auto ter wereld

Porsche: leveranciers moeten groen zijn, anders geen samenwerking

Porsche neemt serieuze stappen in zijn plan om steeds groenere auto’s te maken. Nu heeft het tegen zijn leveranciers gezegd dat ze gebruik moeten maken van groene energie, omdat de samenwerking anders eindigt. Porsche...

Automotive08.07.2021

Porsche: leveranciers moeten groen zijn, anders geen samenwerking

​Gaat Porsche zich met Formule 1 bemoeien?

Porsche gaat de Formule 1 in, zo lijkt het. De geruchten klonken alleen een beetje, maar inmiddels worden het er zoveel dat de geruchtenmolen ervan uitpuilt. Porsche zou het racewereldje weer instappen door zich aan te s...

Nieuws04.05.2021

​Gaat Porsche zich met Formule 1 bemoeien?

Tri-Wing S-91x Pegasus Starfighter bedacht door Porsche en Starwars

De designers van Porsche en Star Wars (Lucasfilm) willen de toekomst een beetje dichterbij brengen. Gezamenlijk hebben ze een fantasie-ruimteschip ontworpen met het DNA van beide merken. Het resultaat is de ‘Tri-Wing S...

Technology16.12.2019

Tri-Wing S-91x Pegasus Starfighter bedacht door Porsche en Starwars