Begin volgend jaar verschijnt de nieuwe Peugeot e-3008. Dat wordt, als de claims van eigenaar Stellantis straks ook met WLTP- en, belangrijker nog, ervaringscijfers gestaafd worden, de eerste elektrische Peugeot en middenklasser met een fatsoenlijk bereik. Volgens de gegevens die de fabrikant deze week bekendmaakte zou de nieuwe e-3008 maar liefst 700 kilometer kunnen rijden op één acculading.
Dat grotere bereik komt niet alleen doordat deze nieuwe Peugeot de eerste wordt die op het STLA-Medium platform staat. Peugeot is er namelijk ook in geslaagd om de e-3008 te voorzien van een extra grote accu met een capaciteit van 98 kWh. Die komt overigens niet in het standaard, of instap, model. Daar hangt straks een kleiner, 73 kWh, accupakket onder. Die is volgens Peugeot ook goed voor een bereik van ruim 500 kilometer.
Peugeot heeft drie uitvoeringen van de elektrische 3008 in de planning staan. Naast de 98 kWh versie, met single motor en 230 pk, komen er ook twee varianten met een 73 kWh accu, een met een single motor (210 pk) en een versie met dual motor en 320 pk.
Daarnaast kun je straks ook weer kiezen voor de Allure of GT uitvoeringen. De Allure heeft een eenkleurige carrosserie en stoelafwerking met half ledereffect en half stoffen bekleding met reliëfmotieven. Tot de standaarduitrustingen behoren keyless entry en start, HD-camera achter, parkeersensoren achter, LED-koplampen en -verlichting, 19-inch lichtmetalen wielen, Peugeot i-Cockpit® met twee 10-inch digitale panelen en een Peugeot i-Connect connected infotainmentsysteem.
De GT-uitvoering is een stuk luxer en heeft meer aan boord. Standaard is de two-tone kleurstelling met een zwart dak en alcantara bekleding. Verder heeft de GT 20-inch lichtmetalen wielen, Pixel LED-koplampen, parkeersensoren vooraan, een elektrisch bedienbare achterklep, verwarmbare voorstoelen en stuurwiel, inductielader voor smartphones, aanpasbare sfeerverlichting, Peugeot Panoramic i-Cockpit met gebogen 21-inch scherm, aanpasbare i-Toggles en het Peugeot i-Connect Advanced connected informatiesysteem.
De nieuwe e-3008 heeft een herkenbaar fastback-SUV-design. Peugeot heeft voor dit design wel wat concessies moeten doen inzake de luchtweerstand – een van de belangrijkste factoren die bijdraagt, of juist niet, aan het bereik van de accu. De Cw-waarde van 0,28 is voor een EV niet uitzonderlijk laag. Ter vergelijk, de veel meer gestroomlijnde Hyundai Ioniq zes heeft een Cw-waarde van 0,21.
De Peugeot e-3008 combineert elegantie met efficiëntie en ruimte. Het nieuwe model heeft een lengte van 4,54 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,64 meter. De wielbasis bedraagt 2,73 meter. Daarmee is de e-3008 nog altijd een van de mees compacte auto’s in het C SUV-segment, zonder concessies te doen op het gebied van ruimte voor passagiers en bagage.
Het innovatieve STLA-Medium platform is, zo stelt de fabrikant, ontworpen voor de best mogelijke prestaties. Dat komt tot uiting in een ruime actieradius (tot wel 700 km), korte laadtijden (30 minuten), maximaal rijplezier, topprestaties, efficiëntie en diverse connected diensten en functies (Trip Planner, Smart charging, V2L-mogelijkheden, Plug&Charge en over-the-air-updates). Peugeot produceert de nieuwe E-3008 exclusief in de fabriek van Sochaux in Frankrijk.