Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Na de introductie van de nieuwe Peugeot 508 Berline of hatchback (de vijfdeurs-versie) was het aftellen naar het logische vervolg, de Peugeot 508 SW. Peugeot noemt hem de break, in de volksmond een stationwagen. Bij het zien van het design vraag je jezelf af, wie zou er eerder zijn ontworpen, de berline of toch deze break. Hij is even stijlvol als de 508, meet 5.78 en dat is fors en heeft een prachtig achterwerk. De wagen wordt officieel pas gepresenteerd op de Mondial de Paris 2018 waarna hij vanaf januari 2019 op de Europese markt zal verschijnen.
Gezien de populariteit van stationwagens in het D-segment (één van de drie verkochte auto’s is een break) is de 508 SW misschien nog wel belangrijker voor Peugeot in de markt als de Berline.
Nieuwe 508 SW is langer en lager
De nieuwe Peugeot 508 SW is met 1.42 m even laag als de sedan uitvoering. Dat is bijna 6 cm lager dan de vorige generatie waardoor de aerodynamica is verbeterd zonder dat dit overigens ten koste is gegaan van de hoofdruimte in de auto. Hij is met 4.78 m slechts 3 cm langer dan de vorige generatie. Door de portieren zonder frame oogt deze 508 SW beduidend scherper en sportiever dan zijn voorganger. Aan de voorzijde vind je de inmiddels bekende full LED koplampen en zien we ook hier de op de grille geplaatste leeuw en de 508-cijfers op de neus van de motorkap.
Meest opvallend is toch de de achterkant met de hoogglans zwarte horizontale strook omlijst door de Full LED 3D achterlichten die we kennen van de ‘gewone’ 508. Zodra de motor start branden de achterlichten die er uitzien als de klauwen van de leeuw. De lichtintensiteit past zich automatisch aan de hoeveelheid omgevingslicht aan. De dubbele, verchroomde uitlaatpijpen geven de auto een extra sportieve look.
Inrichting en interieur
Net als de nieuwe Peugeot 508 Berline is ook de SW uitgerust met de nieuwste generatie PEUGEOT i-Cockpit. De inrichting en interieur details zijn zoals we deze van Peugeot mogen verwachten met o.a.:
– een compact, met nerfleder bekleed stuurwiel
– bedieningshendel voor de automatische versnellingsbak met sequentiële bediening in de middenconsole, die bovendien veel opbergruimte biedt
– middenconsole en de portierpanelen (afhankelijk van de uitvoering) afgewerkt met een bekleding die lijkt op carbon of natuurlijk hout
– mat chroom voor het stuur, de portierpanelen, de ventilatieopeningen en de 7 pianotoetsen
– bekleding met een materiaal met vezelstructuur van de binnenkant van het aflegvak aan passagierszijde (alle afwerkingsniveaus) en de opbergvakken in de voorportieren
– goed omsluitende, (AGR gecertificeerde) ergonomische stoelen met de keuze voor Alcantara of nappa nerfleer. De leren bekleding wordt aangeboden in de kleuren Mistral Zwart en Rouge Pourpre.
– de 508 SW is verder leverbaar met een panoramische open dak.
– het premium hifi-systeem is ontwikkeld door FOCAL en heeft 10 verdeeld wordt over het interieur van de auto. De tweeters in de vier portieren zitten achter roosters van geborsteld metaal.
1.780 Liter laadvolume
Een achterklep (helaas niet standaard met elektrische bediening en handsfree functie) biedt toegang tot de bagageruimte met 520 liter inhoud onder de hoedenplank. De laaddrempel is laag (6 cm lager dan de berline op slechts 63.5 cm vanaf de grond). Daarvoor zit een 2/3 – 1/3 deelbare achterbank met Magic Flat functie. Met dit systeem kunnen beide delen van de bank worden weggeklapt van achter uit de laadruimte.. Zo ontstaat een nagenoeg vlakke laadvloer en in totaal 1.780 liter laadvolume.
Nieuwe generatie PureTech motoren
De nieuwe PEUGEOT 508 SW wordt aangeboden met de nieuwe generatie PureTech en BlueHDi motoren (standaard met SCR) die gepresenteerd werden voor de berline.
Twee PureTech benzinemotoren met 1.6 l cilinderinhoud:
– PureTech 180 S&S EAT8
– PureTech 225 S&S EAT8
Vier BlueHDi Dieselmotoren met 1.5 l en 2.0 l cilinderinhoud:
– BlueHDi 130 S&S 6-handbak
– BlueHDi 130 S&S EAT8
– BlueHDi 160 S&S EAT8
– BlueHDi 180 S&S EAT8
Het gamma wordt in de tweede helft van 2019 uitgebreid met een Hybride Plug-In benzineversie met een ruim elektrisch bereik van 50 km (WLTP meetmethode). De bagageruimte blijft geheel bruikbaar doordat de batterijen onder de achterbank zijn geplaatst.
Verder lezen over Peugeot
Automotive23.05.2024
VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive31.01.2024
Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort
Automotive14.09.2023
Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik
Stellantis zet in op 700 kilometer, maar dat moet nog bevestigd wordenAutomotive24.08.2023
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd
Automotive16.04.2023
Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic
Automotive06.01.2023