Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
PSA zet haar e-offensief met een reeks van nieuwe volledig elektrische modellen vol door. Na introducties van de Peugeot e-208, een elektrische DS3 Crossback en niet te vergeten de nieuwe Opel Corsa-e komt er nu ook een Peugeot e-2008. Na de e-208 is de komst van een nieuwe e-2008 niet meer dan logisch. Het zijn zusjes waarbij de laatste, de Peugeot e-2008 duidelijk een e-208 is met flink wat groeihormonen. Vader en moeder de Peugeot 5008 en 3008 (en 508) mogen trots zijn met deze gezinsuitbreiding.
De nieuwe Peugeot e-2008
De nieuwste generatie Peugeot 2008 is groter, moderner en heeft zijn stoffige jasje eindelijk uitgetrokken. De nieuwe design-style is wat dat betreft maximaal doorgevoerd. Het resultaat is een moderne auto, verkrijgbaar met bestaande verbrandingsmotoren naast een volledige elektrische uitvoering. Natuurlijk zullen ze bij Peugeot alle versies misschien wel even belangrijk vinden. Maar wij vinden overduidelijk de elektrische Peugeot e-2008 duidelijk de belangrijkste van de drie. Dit zijn de auto’s die voor verandering gaan zorgen. Compacte volledige elektrische auto’s met meer dan voldoende range voor de doorsnee autobezitter. Het zijn de auto’s die zorgen dat elektrisch rijden toegankelijker wordt voor een grote groep van autobezitters. Het is overduidelijk dat PSA dit onderwerp uiterst serieus neemt.
Elektrisch rijden in 2019
Peugeot heeft de nieuwe e-2008 SUV voorzien van een 100 kW (136 pk) elektromotor (goed voor een koppel van 260 Nm) gecombineerd met een 50 kWh accupakket. Het accupakket geeft de 2008 een actieradius van 310 kilometer (WLTP-norm). Op deze batterijen die in de bodem zijn geplaatst zit een garantie van acht jaar of 160.000 kilometer tot 70% van het laadvermogen.
De energiestromen van de Peugeot e-2008 worden weergegeven op het centrale touchscreen van de i-Cockpit. De modi voor het terugwinnen van remenergie zijn via de versnellingspook te bedienen. Aan het rijgedrag van de nieuwe Peugeot e-2008 SUV is veel aandacht besteed waardoor de wegligging vergelijkbaar is met deze van de benzine- en dieselmodellen.
Laadtijd
De laadtijd bij iedere elektrische auto is volledig afhankelijk van het beschikbare laadvermogen: Voor de Peugeot e-2008 is dat niet anders.
– Bij gebruik van een thuislader: via een conventioneel stopcontact duurt het 16 uur tot een volledige lading.
– Bij gebruik van een laadstation: (Wall Box of laadpaal) via een driefase-aansluiting (11 kW) duurt dit ruim 5 uur en ongeveer 8 uur via een éénfase-aansluiting (7,4 kW).
– Bij gebruik van een snellader (de warmteregeling van het accupakket staat het gebruik van 100 kW oplaadmogelijkheden toe) wordt het accupakket wordt in 30 minuten tot 80 procent opgeladen.
Naast het zelf bepalen hoe en wanneer je je e-2008 SUV wilt opladen heb je ook de keuze om te kiezen voor geprogrammeerd uitgesteld opladen via de MyPeugeot-app op je smartphone.
Peugeot 2008 SUV
Naast een 100% elektrische versie brengt Peugeot de nieuwe 2008 ook op de markt met verbrandingsmotoren welke voldoen aan de laatste Euro 6-normen. Al deze motoren zijn uitgerust met een stop & start functie en een partikelfilter (verplicht op dieselmotoren).
Een aantal van deze motoren kan worden gecombineerd met de allernieuwste generatie automatische achttrapstransmissie (e-EAT8). De 1,2-liter Puretech driecilinder benzinemotor is eveneens verkrijgbaar. In Nederland zijn verkrijgbaar de PureTech 100 S&S 6-handbak, PureTech 130 S&S 6-handbak of EAT8 en PureTech 155 S&S EAT8 (alleen op de GT-versie). Dieseluitvoeringen zijn verkrijgbaar met de 1.5-liter BlueHDi viercilinder dieselmotor (conform Euro 6d-TEMP-normen bij de lancering), de BlueHDi 100 S&S 6-handbak en de BlueHDi 130 S&S EAT8.
De nieuwe PEUGEOT 2008 SUV is vanaf eind 2019 wereldwijd verkrijgbaar. De Peugeot e-2008 SUV wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2020.
Peugeot e-208 als eerste op de markt
Voorafgaande aan de lancering komt er eerst nog een de nieuwe Peugeot 208 en Peugeot e-208 op de markt. Duidelijk is dat het Franse PSA-concern vol gas aan het geven is met de uitrol van volledig elektrische modellen. De e-208 is niet echt het kleinere zusje maar een op zichzelf staand model wat identiek is aan de benzine en diesel uitvoering.
Waar het bij de e-2008 heel zichtbaar is dat deze nieuwe elektrische auto familie is van de 3008 modellen heeft juist de e-208 geheel nieuwe looks gekregen. Hierdoor ontstaat een boeiende modellenreeks bij Peugeot waarbij je als eigenaar uiteindelijk zelf gaat bepalen of je overstap naar 100% elektrisch durft te gaan maken,
Verder lezen over Peugeot
Automotive23.05.2024
VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive31.01.2024
Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort
Automotive14.09.2023
Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik
Stellantis zet in op 700 kilometer, maar dat moet nog bevestigd wordenAutomotive24.08.2023
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd
Automotive16.04.2023
Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic
Automotive06.01.2023