Opel lijkt met de komst van de nieuwe volledig elektrische Opel Ampera-e de lat in één keer een stuk hoger te leggen. Volgens de New European Drivind Cycle (NEDC; de huidige standaard voor het vergelijken van bereik tussen verschillende voertuigen) breekt de elektrische Opel op één acculading een actieradius die de magische 400 kilometergrens met ruime marge overschrijdt. Hiermee is de Ampera-e met afstand de beste in zijn klasse.
In vergelijking: de BMW i3 – uitgerust met de optioneel grote batterij van 33 kWh – legt op één batterijlading 300 kilometer af in de NEDC; de Nissan Leaf haalt 250 kilometer, de Renault Zoe 240 kilometer en de VW e-Golf 190 kilometer. Op basis van deze gegevens scoort de Ampera-e 25 procent beter dan zijn meest naaste concurrent, de BMW i3.
In de wetenschap dat het verbruik in praktijk afwijkt van de NEDC-standaard (door factoren als wegomstandigheden, rijgedrag, temperatuurverschillen en belading) behaalt de Ampera-e volgens Opel toch nog met gemak een rijbereik van ruim 300 kilometer in meer realistische omstandigheden.
Het batterijpakket is onder de vloer gemonteerd, zodat het interieur nog steeds voldoende ruimte biedt voor vijf personen. Dit batterijpakket, dat Opel in samenwerking met LG Chem heeft ontwikkeld, bestaat uit 228 lithium-ion-cellen en heeft een capaciteit van 60 kWh.
De Opel Ampera-e meet 4,17 meter en heeft een bagageruimte van 381 liter wat bovengemiddeld lijkt te zijn voor auto’s met een vergelijkbare lengte.
De Ampera-e levert dankzij een maximumkoppel van 360 Nm en een vermogen van 150 kW (204 pk) zeer sportieve prestaties. De volledig elektrische Opel sprint in 3,2 seconden van 0 naar 50 km/u. De acceleratie van 80 naar 120 km/u vergt maar 4,5 seconden (cijfers onder voorbehoud). De topsnelheid is mede door de hoge actieradius vastgezet op 150 km/u.
De Opel Ampera-e is in staat zijn batterijpakket onderweg bij te laden. Zodra de bestuurder in de rijmodus ‘Drive’ zijn voet van het ‘gaspedaal’ haalt, remt het systeem af doordat de elektromotor dan als generator fungeert. De kinetische energie wordt als elektriciteit opgeslagen in het batterijpakket. Het afremmen op de motor wordt versterkt in de modus ‘Low’. In de rijmodus ‘Regen on Demand’ kan de bestuurder zelfs maximale energie terugwinnen door middel van een hendel achter het stuurwiel. Het koppel van de elektromotor is zo hoog in de modi ‘Low’ en ‘Regen on Demand’ dat de bestuurder het rempedaal niet hoeft aan te raken om de Ampera-e volledig tot stilstand te brengen in normaal verkeer.
Dit zogenoemde ‘One Pedal Driving’ volstaat om met de Ampera-e te rijden. Logischerwijs is het rempedaal altijd functioneel, voor het geval extra remkracht nodig is.
Voertuigsimulatiemodellen tonen aan dat de range van de Ampera-e in stedelijke gebieden met behulp van ‘One Pedal Driving’ met vijf procent toeneemt ten opzichte van de range in de ‘Drive’-modus.
De Ampera-e beleeft op 29 september zijn wereldpremière op de Autosalon van Parijs (1 tot en met 16 oktober geopend voor het publiek) en komt in 2017 op de markt. Prijzen maakt Opel later bekend.