Mitsubishi presenteert in het Portugese Alentejo de vierde generatie van de Mitsubishi ASX. De ASX is na de Mitsubishi Outlander en de LS200 de bestverkochte auto van het Japanse merk. Europa is met maar liefst ruim 330.000 verkochte auto’s de belangrijkste markt. Duidelijk is dat Mitsubishi nog steeds heel veel potentie ziet in deze compacte crossover want de nieuwe ASX ziet er nog wat meer Europees uit dan zijn voorganger. Die nieuwe looks laten hem eerder op de Outlander lijken dan op de sportiever ogende Eclipse Cross. De wat meer hoekige vormen, een veel robuustere nieuwe voorkant én een nieuw ontworpen achterkant maken ‘m zeker fraaier dan zijn voorganger.
Huidige ASX-rijders zullen zich zeker kunnen vinden in het nieuwe ontwerp. Moderner zonder al te opvallende details en nog steeds herkenbaar als een Mitsubishi ASX. Daar moeten ook de ontwerpers aan hebben gedacht want laten we het maar eens gewoon benoemen. De nieuwe Mitsubishi ASX is wel degelijk een auto voor een brede doelgroep maar in het achterhoofd is het ook een auto voor een oudere generatie. Op zoek naar kwaliteit en duurzaamheid, hoger zitten en in veel gevallen ook nog eens een caravantrekker. Met een nieuwe 2.0 liter motor (dus niet de eveneens nieuwe 1.5 motor uit de Eclipse) en een soepele 7-traps automaat die standaard aanwezig is op de AS wordt deze doelgroep duidelijk op zijn wenken bediend. De handgeschakelde versie komt niet eens naar Nederland.
Dat er bij de positionering voor de Nederlandse markt vooral is gekeken naar de doelgroep van mensen die nog steeds ervoor kiezen om met een caravan of vouwwagen op stap te gaan wordt duidelijk als de we de nieuwe ASX vergelijken met zijn voorganger. Het is de oude 1.6 DOHC motor met een koppel van 154 Nm tegenover een nieuwe 2.0 SOHC motor met 195 Nm. Dat vertaalt zich ook in het aanhangwagengewicht want de nieuwe ASX kan inmiddels 1.300 kg achter de auto hebben hangen. Bestaande ASX-rijders kunnen hier alleen maar blij van worden.
In Portugal reden we met een 4WD CVT-uitvoering die echter niet naar de Nederlandse markt zal komen. In ons land komt alleen de 2WD CVT op de markt. Mitsubishi verwacht dan ook dat deze auto een grote groep van rijders zal gaan of blijven aanspreken.
Waar bij de nieuwe Mitsubishi Eclipse veel aandacht is besteed aan design en style kun je gerust zeggen dat bij de nieuwe Mitsubishi ASX de aandacht vooral is uitgegaan naar functionaliteit. Ook hier kun je zien dat de auto is ontworpen voor zijn eigen doelgroep. Waar misschien nieuwe bezitters van de Eclipse hebben moeten wennen aan het feit dat ze voor hun navigatie een iPhone moeten koppelen, is de nieuwe ASX standaard voorzien van een 8” scherm met TomTom-navigatie. Geen gedoe dus met Apple Car en slimme apps op je smartphone. Het interieur oogt degelijk, is niet opvallend en laat niets aan de verbeelding over. Het bevestigt nog maar eens de no-nonsense gedachte achter deze nieuwe ASX. Mitsubishi verwacht dan ook dat deze auto een grote groep van rijders zal gaan of blijven aanspreken.
De nieuwe Mitsubishi ASX wordt in Nederland met één motor geleverd die standaard is voorzien van een CVT-automaat. Er komen wel drie verschillende uitvoeringen. In de Nederlandse ASX ligt een 2.0 liter benzinemotor met 150 pk en 195 Nm koppel een maximumtrekgewicht van 1.300 kg.
Het instapmodel de Pure krijgt een prijs vanaf € 29.990. Deze is standaard uitgerust met airconditioning, cruise control, verwarmbare voorstoelen, een achteruitrijcamera en rondom ledverlichting. De luxere versie van de Pure is de Intense. Voor 3.000 euro extra krijg je naast 18-inch lichtmetalen wielen, synthetisch leren bekleding en een geïntegreerde TomTom-navigatie. Het meest exclusieve model is de Instyle met een panoramadak, volledig leren bekleding en een premium audiosysteem. De Instyle gaat 34.990 euro kosten. Alle modellen zijn vanaf september dit jaar leverbaar.
De vernieuwde Mitsubishi ASX is standaard voorzien van: