Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het is niet de eerste keer dat Skoda haar merkstrategie aanpast. In de jaren 70 en 80 waren Skoda’s vooral ultra goedkope en foeilelijke (ja, dat is subjectief) spartaanse oostblok auto’s zonder (al te veel) comfort. Het enige voordeel was dat je voor net geen 7000 gulden (de Skoda 105L) een nieuwe auto kon rijden. Ik werkte destijds bij een tankstation en garage die ook Skoda dealer was. Neem maar van mij aan dat de Skoda’s van toen geen pretje waren om in te rijden. Je wilde er zogezegd nog niet dood in gevonden worden. Ik durf het nu, bijna 40 jaar later, wel te bekennen, maar ik heb in die tijd enkele, met name jongere, potentiele Skoda klanten die op zoek waren naar een betaalbare auto het idee van een Skoda uit hun hoofd gepraat.
Het moderne Skoda wordt nog moderner
Enfin, inmiddels is Skoda alweer heel wat jaren onderdeel van VAG en hebben de auto’s van het merk niets meer gemeen met de modellen van 40+ jaar geleden. Het automerk vond het wel weer eens hoog tijd om de merkstrategie aan te passen.
Bij de nieuwe merkstrategie ligt de focus op een nieuwe designtaal, een nieuw logo (foto hieronder) en de meest ingrijpende corporate identity (CI) update in dertig jaar, aldus Skoda. Daarnaast zet het Tsjechische merk de elektrificatiestrategie in een hogere versnelling: tussen nu en 2026 worden drie nieuwe EV’s geïntroduceerd.
Het VISION 7S studiemodel is de voorbode van een nieuw topmodel van Skoda. Dat wordt een SUV EV met een 89 kWh accu en een bereik (WLTP) van meer dan 600 kilometer. Hij staat op het elektrische platform (MEB) van Volkswagen. De nieuwe elektrische SUV kijgt een maximum laadvermogen van 200 kW.
In de transitiefase richting volledig elektrische mobiliteit in 2030 worden ook nieuwe, meer efficiënte, verbrandingsmotoren geintroduceerd. Verder verschijnen in de tweede helft van volgend jaar nieuwe modellen van de Kodiaq en Superb. In 2024 volgt dan ook nog een nieuw model van de Octavia.
Modernisering broodnodig voor Skoda
Kijkend naar de Nederlandse verkoopcijfers lijkt een nieuwe, modernere, merkstrategie ook wel nodig. Hoewel de autoverkopen over de hele breedte, met uitzondering van de Koreaanse merken Hyundai en Kia, teruglopen, is het verval bij Skoda wel erg groot. Over de eerste acht maanden van dit jaar werden bijna 4.000 Skoda’s minder verkocht dan en jaar geleden. Een daling van bijna 28 procent. Ter vergelijk, alle automerken tezamen verkochten in deze periode ruim 4 procent minder bolides.
In 2030 moet meer dan 70 procent van alle in Europa verkochte Skoda’s elektrisch aangedreven zijn. Om dit doel te realiseren wordt de komende vijf jaar 5,6 miljard euro extra in elektrische mobiliteit geïnvesteerd en 700 miljoen in digitalisatie.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Skoda
Automotive26.10.2023
Skoda laat eerste schetsen van de nieuwe Superb zien
Automotive26.04.2023
Zes nieuwe EV’s van Skoda in de maak
Automotive14.11.2019
De populaire Škoda Octavia is vernieuwd!
succesverhaal wordt vervolgdAutomotive23.10.2019
Škoda Vision E een van de smaakmakers op Move Amsterdam
Automotive23.07.2019
Škoda al 16 jaar trots hoofdsponsor van de Tour de France
Een dag Tour de France van dichtbijTech in Asia05.06.2019
Škoda Vision GT concept alleen voor China
DC Business05.05.2017
Unieke VR-beleving voor nieuwe concept car van Škoda
Automotive23.06.2015