Automotive06.09.2022

Nieuwe merkstrategie voor Skoda


De voormalige oostblok bolides worden nog moderner

Het is niet de eerste keer dat Skoda haar merkstrategie aanpast. In de jaren 70 en 80 waren Skoda’s vooral ultra goedkope en foeilelijke (ja, dat is subjectief) spartaanse oostblok auto’s zonder (al te veel) comfort. Het enige voordeel was dat je voor net geen 7000 gulden (de Skoda 105L) een nieuwe auto kon rijden. Ik werkte destijds bij een tankstation en garage die ook Skoda dealer was. Neem maar van mij aan dat de Skoda’s van toen geen pretje waren om in te rijden. Je wilde er zogezegd nog niet dood in gevonden worden. Ik durf het nu, bijna 40 jaar later, wel te bekennen, maar ik heb in die tijd enkele, met name jongere, potentiele Skoda klanten die op zoek waren naar een betaalbare auto het idee van een Skoda uit hun hoofd gepraat.

Het moderne Skoda wordt nog moderner

Enfin, inmiddels is Skoda alweer heel wat jaren onderdeel van VAG en hebben de auto’s van het merk niets meer gemeen met de modellen van 40+ jaar geleden. Het automerk vond het wel weer eens hoog tijd om de merkstrategie aan te passen.

Bij de nieuwe merkstrategie ligt de focus op een nieuwe designtaal, een nieuw logo (foto hieronder) en de meest ingrijpende corporate identity (CI) update in dertig jaar, aldus Skoda. Daarnaast zet het Tsjechische merk de elektrificatiestrategie in een hogere versnelling: tussen nu en 2026 worden drie nieuwe EV’s geïntroduceerd.

Het nieuwe, modernere logo van Skoda
Het nieuwe, modernere logo van Skoda

Het VISION 7S studiemodel is de voorbode van een nieuw topmodel van Skoda. Dat wordt een SUV EV met een 89 kWh accu en een bereik (WLTP) van meer dan 600 kilometer. Hij staat op het elektrische platform (MEB) van Volkswagen. De nieuwe elektrische SUV kijgt een maximum laadvermogen van 200 kW.

In de transitiefase richting volledig elektrische mobiliteit in 2030 worden ook nieuwe, meer efficiënte, verbrandingsmotoren geintroduceerd. Verder verschijnen in de tweede helft van volgend jaar nieuwe modellen van de Kodiaq en Superb. In 2024 volgt dan ook nog een nieuw model van de Octavia.

De Skoda Vision 75 wordt de nieuwe elektrische SUV met een bereik van meer dan 600 kilometer.
De Skoda Vision 75 wordt de nieuwe elektrische SUV met een bereik van meer dan 600 kilometer.

Modernisering broodnodig voor Skoda

Kijkend naar de Nederlandse verkoopcijfers lijkt een nieuwe, modernere, merkstrategie ook wel nodig. Hoewel de autoverkopen over de hele breedte, met uitzondering van de Koreaanse merken Hyundai en Kia, teruglopen, is het verval bij Skoda wel erg groot. Over de eerste acht maanden van dit jaar werden bijna 4.000 Skoda’s minder verkocht dan en jaar geleden. Een daling van bijna 28 procent. Ter vergelijk, alle automerken tezamen verkochten in deze periode ruim 4 procent minder bolides.

In 2030 moet meer dan 70 procent van alle in Europa verkochte Skoda’s elektrisch aangedreven zijn. Om dit doel te realiseren wordt de komende vijf jaar 5,6 miljard euro extra in elektrische mobiliteit geïnvesteerd en 700 miljoen in digitalisatie.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Verder lezen over Skoda

Skoda laat eerste schetsen van de nieuwe Superb zien

Over een week, op 2 november, wordt de inmiddels vierde generatie van de Skoda Superb aan de wereld getoond. Dat gebeurt tijdens een online event dat live gestreamd wordt. De nieuwe Superb wordt de eerste Skoda die ontwo...

Automotive26.10.2023

Skoda laat eerste schetsen van de nieuwe Superb zien

Zes nieuwe EV’s van Skoda in de maak

Skoda doet het al geruime tijd bepaald niet slecht op de EV-markt. Hoewel ze nog maar één model, in twee uitvoeringen (SUV en Coupé) in de showroom hebben staan, hoort de Enyaq steevast bij de bestverkopende elektrisc...

Automotive26.04.2023

Zes nieuwe EV’s van Skoda in de maak

De populaire Škoda Octavia is vernieuwd!

In Praag werd deze week zowel de nieuwe Škoda Octavia als de Octavia Combi (stationwagen) onthuld. Deze lancering was een mijlpaal voor het merk want het is precies 60 jaar geleden dat de eerste Octavia werd verkocht. I...

Automotive14.11.2019

De populaire Škoda Octavia is vernieuwd!

succesverhaal wordt vervolgd
Škoda Vision E een van de smaakmakers op Move Amsterdam​

Deze week opent de Move Mobility Experience in Amsterdam zijn deuren, en de Škoda Vision E is daar één van de sterren van de show. Deze toch spraakmakende concept car, het boegbeeld van Škoda's visie op elektrisch en...

Automotive23.10.2019

Škoda Vision E een van de smaakmakers op Move Amsterdam​

Škoda al 16 jaar trots hoofdsponsor van de Tour de France

Škoda is alweer voor de 16e keer op rij officieel hoofdsponsor van de Tour de France, de meest legendarische wielerkoers die dit jaar op 6 juli van start ging in Brussel. Wat dat inhoudt? De Tsjechische autofabrikant l...

Automotive23.07.2019

Škoda al 16 jaar trots hoofdsponsor van de Tour de France

Een dag Tour de France van dichtbij
Škoda Vision GT concept alleen voor China

Škoda presenteert tijdens de Shenzhen-Hong Kong-Macao International Autoshow 2019 een preview van een sportieve coupé-achtige crossover vergelijkbaar met Kodiaq GT die (helaas) alleen voor de Chinese markt is bestemd....

Tech in Asia05.06.2019

Škoda Vision GT concept alleen voor China

Unieke VR-beleving voor nieuwe concept car van Škoda

DigitasLBi Amsterdam heeft tijdens de Shanghai Motor Show een nieuwe en unieke Virtual Reality-ervaring gelanceerd. Dat hebben ze gedaan voor de VISION E, de nieuwe concept car van Škoda. Er werd ondermeer gebruik gema...

DC Business05.05.2017

Unieke VR-beleving voor nieuwe concept car van Škoda

Tour de France begroet de nieuwe Škoda Superb

De Tour de France, inmiddels meer dan 100 jaar oud kan niet zonder zijn tradities. Het hoort bij deze wielerwedstrijd, het hoort bij Frankrijk, het hoort bij het grootste wielerfestijn te wereld. De gele trui, de groene...

Automotive23.06.2015

Tour de France begroet de nieuwe Škoda Superb

Grootste wielerwedstrijd ter wereld kan niet zonder zijn rode Jury auto